پرونده ویژه

پرونده ویژه: همه آن چیزی که باید درباره اینترنت فیبرنوری در ایران بدانید

تعداد مشترکان اینترنت فیبرنوری یا FTTH کمتر از یک درصد است اما دلیل نمی‌شود درباره این نوع اینترنت صحبت نکنیم.

در حقیقت، در بسیاری از کشورهای پیشرفته، اینترنت فیبر نوری یا FTTH کل بار ترافیک اینترنت ثابت را به دوش می‌کشد ولی در ایران هنوز اینترنت ADSL مشترکان بیشتری نسبت به FTTH دارد.

در حال حاضر، دو شرکت سرویس اینترنت فیبرنوری می‌دهند. مخابرات با سرویس تانوما و های‌وب با اینترنت آذرخش.

تعرفه‌های این دو سرویس اینترنت بسیار متفاوت از هم است و دقیقا مشخص نیست در کدام شهرها این سرویس‌ها ارائه می‌شود. حتی تعرفه‌های اینترنت تانوما در برخی استان‌ها با شهر تهران متفاوت است.

به هر حال، اگر دوست دارید درباره اینترنت فیبر نوری بیشتر بدانید یا با سرویس‌های تانوما و آذرخش آشنا شده و برای خرید این سرویس‌ها آماده شوید؛ پرونده ویژه زیر را دنبال کنید.

برای خواندن هر مقاله این پرونده ویژه، روی تیتر آبی رنگ مقاله کلیک کنید تا باز شود:

تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبرنوری چیست؟

در میان توییت‌های فارسی دیدم چند کاربر در تعریف و مفهوم درست FTTH و تفاوت‌های آن با FTTB و حتی FTTC و FTTN مشکل دارند. در این مطلب، خیلی ساده درباره تفاوت‌های انواع اینترنت فیبرنوری صحبت کردیم.

جدیدترین تعرفه‌های اینترنت تانوما (فیبر نوری) مخابرات

در این مقاله می‌توانید جدول تعرفه‌ها و سرعت اینترنت تانوما یا همان اینترنت فیبرنوری مخابرات را مشاهده کنید. تعرفه تانوما در استان‌های مختلف کشور متفاوت است ولی ما در این مقاله سراغ تعرفه‌های رسمی مخابرات رفتیم.

همه آن ‌چیزی که باید درباره سرویس اینترنت پرسرعت آذرخش های‌وب بدانیم

در سال ۱۳۹۹ شرکت های‌وب به طور رسمی سرویس اینترنت فیبرنوری آذرخش را آغاز کرد. ما در این مطلب، همه نکاتی که باید درباره اینترنت آذرخش بدانید را جمع‌آوری و مرتبا به‌روزررسانی کردیم.

تعرفه‌های اینترنت فیبرنوری آذرخش های‌وب اعلام شد

در ابتدای راه‌اندازی سرویس اینترنت فیبر نوری آدرخش، تعرفه‌های آن به طور رسمی اعلام نشده بود ولی پس از چند ماه از این تعرفه‌ها رونمایی شد. اگر می‌خواهید بدانید هزینه اینترنت آذرخش چقدر است و چه بسته‌هایی دارد و ماجرای مودم GPON چیست؛ این مطلب را دنبال کنید.

در ایران اینترنت موبایل سرعت و پینگ بهتری دارد یا اینترنت فیبرنوری؟

در ماه‌های اخیر یک بحث تازه در انجمن‌های اینترنتی میان کاربران ایرانی بالا گرفته است. اینکه برای بازی یا ثبت‌نام خودرو اینترنت موبایل بهتر است یا اینترنت فیبرنوری و اینترنت VDSL؟ در حقیقت، بحث روی دو مولفه سرعت و پینگ است.

مقایسه اینترنت VDSL و FTTH: کدام‌یک بهترین اینترنت پرسرعت ایران است؟

وقتی از اینترنت پرسرعت ثابت صحبت می‌کنیم؛ سه گزینه بیشتر پیش‌روی ما نیست: ADSL و VDSL و FTTH (فیبرنوری). ینترنت VDSL و فیبرنوری قرابت بیشتری با عبارت «پرسرعت» دارند؛ چون حداقل امکان دسترسی به سرعت ۵۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کنند و از پینگ بهتر، پایداری بیشتر و سرعت آپلود به مراتب بهتری نسبت به ADSL برخوردار هستند.

تفاوت خطوط فیبرنوری و PCM: چرا روی این خطوط اینترنت ADSL نمی‌دهند؟

ماجرای خطوط فیبرنوری و PCM چیست و با خطوط کابل مسی چه تفاوت‌هایی دارند؟ مزایا و معایب هریک از این خطوط چیست و چرا نمی‌توان روی یک خط فیبرنوری یا PCM اینترنت ADSL داد؟ پس تفاوت این خطوط با اینترنت فیبرنوری چیست؟

کدام اینترنت برای آپلود با سرعت بالا مناسب است؟

اگر استفاده شما از اینترنت به گونه‌ای است که آپلودهای با حجم و سرعت بالا دارید؛ کدام نوع اینترنت برای شما مناسب است؟ داستان سرعت آپلود با داستان سرعت دانلود کاملا متفاوت است. شما همان‌قدر که سرعت دانلود دارید؛ لزوما نباید سرعت آپلود داشته باشید.

۵ مودم فیبرنوری GPON برتر بازار ایران

اگر می‌خواهید درباره مودم‌های فیبرنوری بیشتر بدانید یا مدل‌های پرفروش و مطرح بازار ایران را بشناسید؛ این مطلب را پیشنهاد می‌کنیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا