اخبار ایران

آخرین آمار پیشرفت پروژه فیبر نوری FTTH اپراتورها در استان‌های مختلف (تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱)

چرا شرکت‌ها خبر از نصب چند ده هزار پورت فیبر نوری می‌دهند ولی در عمل کاربران چنین چیزی را لمس نمی‌کنند؟

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارشی از آخرین پیشرفت پروژه ملی فیبر نوری منازل (FTTH) تا پایان مرداد ماه ۱۴۰۱ منتشر کرد.

در این گزارش، وضعیت پیشرفت فیبرکشی و ارائه پورت FTTH در هر استان براساس تفکیک اپراتورها، آمده است. شرکت مخابرات، هنوز بزرگ‌ترین اپراتور ارائه‌دهنده اینترنت فیبر در کشور است و شرکت‌های شاتل، صبانت، فناپ تلکام و آسیاتک نیز موفق شدند چندین هزار پورت FTTH در استان‌های مختلف ارائه کنند.

آخرین گزارش اینترنت FTTH

هر اپراتور چند پورت فیبر نوری در استان‌های مختلف دارد؟

فیبر نوری شاتل در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، تهران، قم و قزوین مشغول توسعه فیبر نوری است. شاتل در خوزستان، ۱۳۶۸۰ پورت، در خراسان رضوی ۶۶۲۴ پورت، تهران ۱۴۱۸۴ پورت، قم ۱۳۲۸۹۶ پورت و قزوین ۲۹۵۲ پورت ارائه کرده است.

فیبر نوری آسیاتک در دو استان فارس و تهران توسعه داده می‌شود و به ترتیب تا کنون ۴۰۵۴۶ و ۶۷۸۴ پورت نصب و راه‌اندازی شده است.

فیبر نوری صبانت که در شهر بوشهر پیشرفت‌های خوبی داشته و توانسته نزدیک به ۳۰ هزار پورت FTTH ارائه کند؛ در شهرهای زنجان، تهران و قزوین نیز فعال بوده که به ترتیب ۲۵۶، ۳۷۰۸۰ و ۲۵۶ پورت نصب شده است.

پیشگامان از یزد شروع کرده است و تا کنون ۳۰ هزار پورت نصب کرده ولی به کاربران اختصاص داده نشده‌اند و کارهای اجرایی و نهایی آن انجام می‌شوند.

رسپینا در تهران فقط ۱۲۸ پورت اینترنت فیبر نوری راه‌اندازی کرده است.

رایتل برای دو شهر تهران و رایتل برنامه‌ریزی کرده است ولی هنوز موفق به راه‌اندازی و ارائه هیچ پورتی نشده است.

پرونده ویژه: راهنمای خرید مودم فیبر نوری

ایرانیان‌نت که اولین اپراتور اختصاصی فیبر نوری در ایران بود ولی بعدا با مشکلاتی روبرو شده و نتوانست به پیشرفت خود ادامه دهد؛ فقط در استان البرز ۱۰ هزار پورت FTTH راه‌اندازی کرده است.

فیبر نوری فناپ تلکام در چندین استان از جمله گیلان، آذربایجان شرقی، خوزستان، اصفهان، هرمزگان، تهران و البرز مشغول توسعه زیرساخت‌های اینترنت فیبر نوری و کابل‌کشی فیبر است و به موفقیت‌هایی رسیده است. فناپ تلکام در استان تهران نزدیک به ۲۶ هزار پورت FTTH و در استان البرز ۴۵۵۰۰ پورت فیبر نوری دارد.

شرکت مخابرات هم تقریبا در کل استان‌ها پورت فیبر نوری ارائه کرده است. مخابرات با افزایش تعرفه اینترنت تانوما، موفق شده مقداری سرمایه‌گذاری در این حوزه را افزایش دهد و در برخی استان‌ها، پیشرفت نسبتا خوبی داشته باشد.

این همه پورت FTTH کجا هستند؟

شاید این سوال برایتان مطرح شود که برخی شرکت‌ها تعداد زیادی پورت اینترنت فیبر نوری راه‌اندازی کردند ولی چرا واقعا در آن شهرها، دسترسی به اینترنت فیبر وجود ندارد یا اینکه شرکت مخابرات این همه پورت FTTH در استان‌های مختلف عرضه کرده است ولی تاثیر آن‌چنانی از آن در کشور نمی‌بینیم؟

بیشتر بخوانید: اینترنت فیبر نوری گران‌تر از ADSL یا ارزان‌تر؟

واقعیت این است که هم شرکت مخابرات و هم اپراتورهای FCP بیشتر تمایل دارند پورت‌های فیبرنوری را به مشترکان حقوقی و دسته جمعی ارائه دهند تا اینکه تک تک برای کاربر خانگی وصل کنند. مثلا، شرکت مخابرات در یک شهر، قراردادی با شهرک صنعتی بسته و یک دفعه ۱۰۰۰ پورت فیبر را به آن‌ها ارائه می‌کند؛ در حالی‌که شاید فقط ۱۰۰ الی ۲۰۰ کارخانه یا شرکت در آن‌جا به اینترنت فیبر نوری نیاز داشته باشد و باقی بدون استفاده می‌مانند. مخابرات هم در گزارش خود می‌گوید هزار پورت FTTH عرضه کرده است و برایش هزینه آن بسیار کمتر از ارائه هزار پورت به کاربر خانگی در سطح شهر است.

در شهریور ماه، گزارشی منتشر کردیم که اپراتورهای فیبر نوری درگیر مشکلات و چالش‌های شهرداری و تعرفه‌ای هستند و پیشرفت پروژه ملی ۲۰ میلیون پورت نوری به کندی پیش می‌رود.

سایت iranfttx در آخرین به‌روزرسانی که مربوط به مرداد ماه است؛ نشان می‌دهد در مجموع ۱/۷۳۱/۳۳۹ پورت اینترنت پر سرعت نصب شده است که حدود ۱.۵ میلیون پورت فیبر نوری است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا