اخبار ایران

بخشی از ترافیک اینترنت بین‌الملل ایرانسل بازگشت

مدیرعامل ایرانسل از افت ۱۴ درصدی ترافیک دیتای این اپراتور پس از محدودیت‌ها خبر داد

مدیرعامل ایرانسل از بازگشت بخشی از ترافیک اینترنت بین‌الملل و جبران کاهش مصرف دیتای کاربران خبر داد.

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل می‌گوید نامه‌نگاری‌ها با وزیر ارتباطات درباره مشکلات پس از فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت، به خاطر ورشکستگی نبوده و ناشی از کاهش شدید مصرف دیتای اپراتورها بوده که اینک بخشی از آن جبران شده است.

فیلترینگ واتساپ و اینستاگرام که بخش بزرگی از ترافیک مصرفی اپراتورهای موبایل را رقم می‌زدند و در ادامه، قطعی‌ها و اختلالات و محدودیت‌های اینترنت موبایل، شرکت‌هایی مانند ایرانسل را با چالش‌های درآمدی جدی روبرو کرد؛ به‌طوری که مدیرعامل این شرکت طی دو نامه به وزیر ارتباطات، خواستار جبران این خسارت و زیان وارد شده بود.

اوایل دی ماه بود که نامه چندین اپراتور اینترنت کشور از جمله ایرانسل به وزیر ارتباطات منتشر شد و خبر از وضع بحرانی آن‌ها می‌داد.

مدیرعامل ایرانسل درباره آن نامه می‌گوید:

«در آن نامه، موضوع ورشکستگی اپراتورها اصلاً مطرح نبود بلکه بحث کاهش درآمد آنها مورد نظر بود. به هر حال اپراتورها یک برنامه و نقشه کار و بودجه سالانه‌ای برای خود ترسیم می‌کنند که بر اساس آن برآوردهایی را برای درآمد و هزینه‌هایشان در نظر می‌گیرند. آن نامه ناظر بر این بود که با توجه به برآوردهایی که برای کسب درآمد در یک بازه زمانی ترسیم شده بود، ما با افت درآمدی از محل ترافیک دیتای بین‌الملل مواجه شدیم.»

بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل

ایرانسل در نامه دیگری که ۲۹ آبان ماه نوشته شده بود؛ به رگولاتوری و وزیر ارتباطات، پیشنهاداتی برای جبران کاهش درآمد اپراتورها ارائه داده که از جمله می‌توان به  تهاتر خسارت با حق‌السهم دولت از درآمد اپراتور، افزایش تعرفه دیتا و ترافیک داخلی، کاهش حق‌السهم دولت، کاهش و تعلیق تعهدات توسعه شهری، جاده‌ای و روستایی اشاره کرد.

عبارسی آرند می‌گوید اگرچه درآمدهای دیتای موبایل ایرانسل کاهش پیدا کردند ولی درآمدهای بخش‌های دیگر افزایش داشتند:

«در مقابل، در برخی از شاخص‌ها مثلاً در سرویس مکالمه (Voice) و پیامک و ترافیک دیتای داخل، افزایش درآمد داشته‌ایم که بخشی از کاهش درآمد ما از محل ترافیک دیتای بین‌الملل جبران شده است.»

او درباره میزان کاهش ترافیک مصرفی مشترکان نیز می‌گوید در مجموع ۱۴ درصد افت ترافیک داشتند و وزارت ارتباطات هم به طور دقیق در جریان این موضوع بوده است و اصلا بحث ورشکستگی مطرح نیست.

مدیرعامل ایرانسل می‌گوید به مرور، بخشی از این ترافیک بین‌الملل بازگشته است:

«اپراتوری یک کسب‌وکار زنده و پویاست ضمن اینکه ما هم چندین کار برای جبران این کاهش درآمد کرده‌ایم. پس از وقوع محدودیت‌ها بلافاصله با پلتفرم‌های داخلی قراردادهایی منعقد کردیم که هر دو طرف برای افزایش کیفیت زیرساخت و ترافیک تلاش کنند که بخشی از کاهش درآمد ما را پوشش داد و از طرفی بخشی از سرویس‌هایی که تصور می‌شد مردم مصرف نمی‌کنند، رشد کرد و ترافیک بین‌الملل ما بعد از یک دوره کاهش، روی برخی از سرویس‌های خارجی دیگر بازگشت.»

عباسی آرند اعتقاد دارند هنوز پتانسیل بزرگی در حوزه ICT کشور وجود دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا