اخبار ایران

نامه مهم اپراتورها به رگولاتوری: فیلترینگ باعث کاهش پهنای‌باند مصرفی و زیان چند صد میلیاردی شده است

وضعیت اپراتورها بحرانی است و نیازمند حمایت دولت هستند

حدود دو هفته پیش، نامه رایتل به وزیر ارتباطات در ارتباط با کاهش درآمدها و زیان‌های ناشی از فیلترینگ اینترنت در مهرماه منتشر شد.

در آن زمان، این سوال در ذهن رسانه‌ها شکل گرفت که چرا فقط شرکت رایتل به مسئله فیلترینگ و محدودیت و اختلال‌های اینترنت اعتراض کرده و گزارشی از وضعیت بحرانی خود به گوش مسئولین وزارت ارتباطات رسانده است؟ آیا سایر اپراتورها در سه ماه اخیر مشکلی نداشته و متضرر نشده‌اند؟

امروز، گروه هکری موسوم به «ZZA» نامه‌های اپراتورهای ایرانسل، مبین‌نت و شاتل به رگولاتوری را هم منتشر کرد. نامه‌هایی که محتوای آن‌ها نشان می‌دهد وضعیت اپراتورها، بحرانی‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود و کاهش پهنای‌باند مصرفی و زیان‌های چند صد میلیارد تومانی، گریبان آن‌ها را پس از فیلترینگ و محدودیت‌ها گرفته است.

این نامه‌ها در بازه زمانی ۲۳ مهر ماه تا ۲ آذر ماه نوشته شده‌اند و مشخص نیست که آیا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این نامه‌ها پاسخی داده است یا خیر!

مدیرعامل‌های هر سه اپراتور ایرانسل، مبین‌نت و شاتل در این نامه‌ها، به بیان مشکلات و چالش‌های خود پس از شروع فیلترینگ و اختلالات اینترنت پرداخته و به کاهش درآمد و ترافیک مصرفی کاربران اشاره کردند و ادامه این روند را برای اپراتورها بسیار خسارت‌بار خواندند.

حسین طهرانی، مدیرعامل مبین‌نت، در تاریخ ۲۳ مهر نامه‌ای خطاب به صادق عباسی شاهکوه، رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوشته و از افت ۳۰ درصدی ترافیک دیتا و ضرر ۱۰ میلیارد تومانی مبین‌نت خبر می‌دهد. طهرانی، کاهش درآمد ۱۰ میلیارد تومانی این اپراتور را مساوی با ۲۵ درصد کل درآمد ماهیانه دانسته است.

نامه مبین نت به رگولاتوری

احمد نخجوانی، مدیرعامل شرکت شاتل در ۲ آبان ماه، نامه‌ای به رئیس سازمان رگولاتوری نوشته به کاهش شدید مصرف پهنای‌باند و درآمدهای شرکتش در پی ایجاد محدودیت‌های گسترده در دسترسی کاربران به شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و وب‌سایت‌ها، اشاره می‌کند.

مدیرعامل شاتل در این نامه می‌گوید پهنای‌باند مصرفی مشترکان تا ۶۰ درصد کاهش داشته که در نتیجه آن، درآمدهای این شرکت حدود ۴۰ درصد افت کرده است.

نامه شاتل به رگولاتوری

نخجوانی حتی تهدید به توقف فعالیت و سرویس‌دهی به مشتریان در سراسر کشور می‌کند:

«این شرایط بحرانی تحت هیچ شرایطی قابل تحمل نیست و اگر بی‌درنگ برای آن چاره‌اندیشی نشود، نه‌تنها توسعه شبکه را که در دستور کار وزارتخانه و این شرکت است، متوقف خواهد کرد، بلکه منجر به توقف فعالیت و سرویس‌دهی به مشتریان در سراسر کشور خواهد شد.»

بیژن عباسی آرند، مدیرعامل ایرانسل نیز دو نامه در تاریخ‌های ۲۹ آبان و ۲ آذر ماه برای رئیس جدید رگولاتوری نوشته و خواستار جبران و پرداخت خسارت ناشی از اعمال محدودیت بر ترافیک ورودی بین‌الملل شده است.

نامه ایرانسل به تنظیم مقررات

براساس نامه اواخر آبان ماه مدیرعامل ایرانسل، «با توجه به استمرار وضعیت موصوف، درآمد ازدست‌رفته این شرکت از خدمات دیتا از تاریخ ۲۹/۶/۱۴۰۱ لغایت ۷/۸/۱۴۰۱ بالغ بر هشت هزار میلیارد ریال بوده است.»

همراه اول نیز در مهرماه حدود ۷۴۰ میلیارد تومان ضرر دیده و اکنون ایرانسل خبر از زیان ۸۰۰ میلیارد تومانی می‌دهد.

مدیرعامل ایرانسل در نامه دوم خود که اوایل آذرماه نوشته شده، به کاهش بیش از ۵۰ درصد مصرف ترافیکی دیتای کاربران اشاره می‌کند و استمرار وضع موجود را مانع جدی بر ادامه فعالیت می‌داند.

نامه ایرانسل به رگولاتوری

مدیرعامل رایتل نیز در اوایل آبان ماه در نامه‌ای به وزیر ارتباطات، ادامه این روند را باعث ورشکستگی این اپراتور خوانده و خواستار مساعدت و حمایت دولت در این بجران شده بود.

مدیرعامل رایتل در نامه‌اش، گفته بود روزانه ۱۴ میلیارد تومان خسارت از ناحیه کاهش مصرف دیتا توسط کاربران و فیلترینگ و محدودیت‌ها، متحمل می‌شوند و طی ۲۱ روز، نزدیک به ۳۰۲ میلیارد ریال درآمد را از دست داده‌اند.

این نامه‌ها، به خوبی وضعیت نگران‌کننده متولیان اینترنت در کشور را نشان می‌دهد؛ وضعیتی که پیش‌تر، کارشناسان فناوری اطلاعات به آن اشاره کرده و گفته بودند ادامه‌دار کردن محدودیت‌های اینترنت، می‌تواند اپراتورها را تا اسفند ماه به تعطیلی بکشاند.

بیش از ۵۰ درصد ترافیک اپراتورهای اینترنت فقط روی دو برنامه واتساپ و اینستاگرام بوده است که اکنون فیلتر هستند.

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا