اخبار ایران

دلایل عجیب رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای عدم اتصال برخی گوشی‌ها به شبکه ۵G ایران

اختلالات فرکانسی و نبود باند فرکانسی علت عدم اتصال برخی گوشی‌های 5G به نسل پنجم شبکه‌های موبایل ایران اعلام شد

در حالی که این روزها بحث عدم اتصال برخی گوشی‌های سامسونگ و اپل به شبکه ۵G ایران داغ است؛ معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تمظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دلایل این اتفاق را مشخص کردند.

امیر لاجوردی، جانشین وزیر در امور ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در همایش روابط عمومی استان‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات گفت اختلالات فرکانسی و منطقه‌ای یا عدم پشتیبانی از باندهای فرکانسی، علت عدم اتصال گوشی‌های ۵G به نسل پنجم شبکه‌های موبایل است.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره مشکل اتصال گوشی‌های ۵G این‌طور گفت:

«این موضوع به عوامل مختلف بستگی دارد. به عنوان مثال یک گوشی ممکن است نسل پنجم را روی فرکانس ۲۳۰۰ پشتیبانی کند درحالیکه اپراتور ممکن است ۵G را روی فرکانس ۳۵۰۰ ارائه کرده باشد که در اینصورت آن گوشی باوجود پشتیبانی از ۵G اما قابلیت اتصال و استفاده از نسل پنجم را ندارد.»

علت عدم اتصال به 5G

دلیل دیگر عدم اتصال گوشی‌های ۵G از نظر لاجوردی به اختلالات فرکانسی و منطقه‌ای برمی‌گردد:

«نکته دیگر اینکه برندهای مختلف گاها به صورت منطقه ای و‌ در نسخه‌های اروپا، آسیا و… تولید می‌شوند. یعنی سازندگان متناسب با منطقه جغرافیایی، گوشی را می‌سازند و قابلیت‌های مختلف روی آن می‌گذارند. از همین رو ممکن است یک مدل گوشی ۵G در نسخه اروپایی به شبکه نسل پنجم متصل شود اما همان مدل گوشی در نسخه خاورمیانه، پاسخگوی ۵G نباشد.»

علت اصلی عدم اتصال گوشی ۵G

در یک سال اخیر که دسترسی به اینترنت ۵G ایرانسل در برخی نقاط و شهرها امکان‌پذیر شده است؛ بحث داغ کدام گوشی‌های ۵G وصل می‌شوند و کدام گوشی‌های ۵G قابلیت اتصال ندارند؛ بسیار داغ است.

مهر ماه ۱۴۰۰، مدیرعامل ایرانسل صراحتا گفت لایسنس گوشی‌های سامسونگ و اپل برای اتصال به شبکه ۵G ایران بسته است ولی گوشی‌های عمدتا چینی مانند شیائومی مشکلی در این زمینه ندارند.

او خبر داد در حال رایزنی برای باز کردن لایسنس گوشی‌های سامسونگ و اپل هستند.

اتصال گوشی به 5G

در نمایشگاه الکامپ امسال، ما این سوال را از مدیران ایرانسل پرسیدیم که پاسخ دادند فقط گوشی‌های شیائومی و آیفون‌های ۱۳ و ۱۴ (به شرط ۵G بودن) می‌توانند به شبکه ۵G ایرانسل وصل شوند.

رئیس رگولاتوری از عدم پشتیبانی باند رادیویی و اختلالات فرکانسی برای گوشی‌های ۵G نام بردند که به نظر می‌رسد علت واقعی نباشد یا حداقل، تنها دلیل نباشد و مشکلات دیگر از جمله تحریم‌ها در میان است.

گوشی‌های ۵G زیادی در بازار هستند که از باند فرکانسی ۳۵۰۰ برای ۵G پشتیبانی می‌کنند ولی نمی‌توانند به ۵G ایرانسل یا همراه اول وصل شوند.

مدیرعامل ایرانسل در نمایشگاه الکامپ، ابراز امیدواری کردند که به زودی مشکل عدم اتصال گوشی‌های ۵G حل شود. به گفته او، ۴.۵ میلیون مشترک ایرانسل قابلیت اتصال به ۵G را دارند؛ یعنی دارای گوشی فایوجی هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا