فناوری
موضوعات داغ

مناطق تحت پوشش ۵G ایرانسل در شهرهای مختلف ایران

چگونه نقشه پوشش 5G ایرانسل در شهرهای مختلف را مشاهده کنیم؟

آیا شهر ما جزو مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل است؟ این پرتکرارترین سوالی است که این روزها، کاربران اینترنت موبایل از یکدیگر می‌پرسند و دنبال جوابش هستند.

پشت سر هم، تصاویری از تست سرعت اینترنت ۵G ایرانسل روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و کاربران در تهران، اهواز، شیراز، مشهد، ساری، قم و شهرهای دیگر از ورود ۵G و امکان اتصال به آن با گوشی‌های شیائومی خبر می‌دهند.

ایرانسل هم در مراسم افتتاح برخی از پروژه‌های خود به مناسبت دهه فجر، اعلام کرد فاز نخست توسعه ۵G ایران را پشت سر گذاشته و وارد فاز دوم توسعه شبکه نسل پنجم موبایل شده است.

ایرانسل گفت بیش از ۴۹۰ سایت ۵G در سراسر ایران راه‌اندازی کرده است که نزدیک به ۴۰۰ سایت روشن بوده و کاملا برای مردم قابل استفاده هستند. استان‌های تهران، خوزستان، فارس و خراسان رضوی نیز بیشترین سایت ۵G را دارند.

خوب، حالا که ایرانسل نزدیک به ۵۰۰ سایت ۵G راه‌اندازی کرده؛ از کجا بفهمیم در شهر یا استان ما، کدام مناطق تحت پوشش ۵G است؟ فایوجی ایرانسل در کدام شهرها و محله‌ها است؟

بیشتر بخوانید: همه آن چیزی که باید درباره اینترنت ۵G ایران بدانیم!

خوش‌بختانه، در حالی‌که هنوز نقشه پوشش دهی ۵G همراه اول در دسترس نیست؛ ایرانسل نقشه پوشش دهی ۵G خود را روی سایت‌اش گذاشته و شما می‌توانید به راحتی آن را مشاهده و بررسی کنید.

توجه: ایرانسل در سالگرد ۱۷ امین تولد خودش (مهر ۱۴۰۲) اعلام کرد ۶۵۰ سایت ۵G فعال در سراسر کشور دارد:

تهران: ۱۷۸ سایت روشن

خوزستان: ۹۸ سایت روشن

فارس: ۵۹ سایت ۵G

خراسان رضوی: ۹۹ سایت فایوجی

هرمزگان: ۳۳ سایت

البرز: ۴۳ سایت ۵G

آذربایجان شرقی: ۲۶ ساعت ۵G ایرانسل

گیلان: ۱۷ سایت

سایر استان‌ها: ۸۸ سایت ۵G

چگونه نقشه پوشش دهی ۵G ایرانسل را مشاهده کنیم؟

برای مشاهده مناطق تحت پوشش ۵g، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- وارد سایت ایرانسل شوید:

پوشش 5g ایران

۲- از منوهای سمت راست، پیش از اینکه بخواهید استان یا شهر و آدرس دقیق خود را وارد کنید؛ نوع اینترنت موبایل که ۵G است را انتخاب کنید:

پوشش اینترنت 5g

۳- حالا از بالای منویی که اینترنت ۵G را انتخاب کردید؛ نام شهر یا استان و محل سکونت خود را وارد کنید و منتظر بمانید تا گزینه‌های انتخابی ظاهر شوند. بهترین گزینه نزدیک به خودتان را کلیک کنید:

پوشش 5g ایرانسل

۴- به نقشه وسط صفحه برگردید. ناحیه‌هایی که پررنگ‌تر و آبی هستند؛ مناطق تحت پوشش ۵G ایرانسل بوده و در آن مناطق، سایت ۵G راه‌اندازی و روشن است:

نقشه پوشش دهی 5g

۵- شما می‌توانید نقشه پوشش ۵G شهر خود را با اسکرول ماوس یا زدن روی علامت‌های + و – در بالای نقشه سمت چپ، بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی کنید تا جزئی‌تر، مناطق زیر پوشش اینترنت ۵G را ببینید:

زوم نقشه پوشش دهی 5g

در مشاهده نقشه ۵G ایرانسل، باید چند نکته را مدنظر قرار دهید:

۱- خود ایرانسل در بالای همین صفحه، اشاره کرده که این نقشه پوشش دهی به صورت نسبی است و ممکن است مقداری خطا داشته باشد. بنابراین، همواره درصدی خطا برای پوشش‌دهی یک کوچه یا خیابان در نظر بگیرید.

۲- اگر شهر یا منطقه‌ای وارد کردید و هیچ ناحیه آبی نداشت؛ پس هنوز ۵G در آن مکان راه‌اندازی نشده است.

۳- آبی بودن یک منطقه لزوما به معنای روشن بودن سایت ۵G ایرانسل نیست.

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در تهران

ایرانسل در تهران ۱۶۹ سایت ۵G راه‌اندازی کرده است که ۱۱۶ سایت روشن است.

در نقشه پوشش ۵G تهران نیز می‌توانیم ببینیم بسیاری از مناطق شمالی و مرکزی تهران به ۵G دسترسی دارند. البته، این نقشه نشان می‌دهد که پوشش دهی ۵G تهران حتی در یک منطقه، کامل نیست و گسست‌ها و ناپیوستگی‌های زیادی دارد که نیازمند نصب تجهیزات فایوجی بیشتر روی سایت‌های BTS است.

بیشتر بخوانید: سرعت واقعی اینترنت ۵G ایران چند است؟ (ویدئو تست سرعت)

نقشه پوشش دهی ۵G تهران را با نقشه پوشش دهی ۴G ایرانسل مقایسه کنید تا ببینید چقدر تا پوشش دهی کامل شهر تهران فاصله داریم.

مناطق پوشش دهی 5G تهران

در بخش مرکزی تهران که خیابان‌های آزادی، انقلاب، ولیعصر و مناطق ۶ و ۷ و ۸ می‌شود؛ پوشش‌دهی ۵G بسیار بهتر از سایر مناطق است که نشان می‌دهد ایرانسل دکل‌های بیشتری نصب کرده است.

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در کرج

کرج و استان البرز دارای ۲۳ سایت ۵G ایرانسل است که ۲۱ سایت روشن هستند و تقریبا چندین بخش یک پوشش ۵G نسبتا کاملی دارد.

مناطق پوشش دهی 5G کرج

در بخش‌های مرکزی شهر کرج و همین‌طور در مهرشهر سایت‌های فایوجی ایرانسل نصب و روشن شدند. کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز تست‌هایی از ۵G کرج منتشر کردند که نشان می‌دهند سرعت اینترنت ۵G در این شهر حدود ۳۰۰ مگابیت است.

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در شیراز

شهر شیراز یکی از پیشروترین شهرهای کشور در دسترسی به ۵G است. ایرانسل می‌گوید در استان فارس ۴۲ سایت ۵G روشن دارد و شهر شیراز میزبان ۳۳ دکل فایوجی است.

اما نقشه پوشش دهی ۵G ایرانسل در شیراز نشان می‌دهد هنوز بخش‌های بزرگی از شهر زیر پوشش‌دهی نسل پنجم موبایل نیست:

مناطق پوشش دهی 5G شیراز

براساس تستی که یکی از دوستان برای سایت شبکه‌چی به طور اختصاصی فرستادند؛ سرعت دانلود اینترنت ۵G در شیراز به ۶۱۴ مگابیت و آپلود به ۸۰ مگابیت می‌رسد که یکی از بیشترین سرعت ۵G تا کنون برای ایران است.

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در اهواز

اهواز در خوزستان نیز یکی از شهرهای مورد علاقه ایرانسل برای توسعه ۵G بوده و یکی از شهرهای با سایت ۵G زیاد در کشور است.

بیشتر بخوانید: چگونه به اینترنت ۵G وصل شویم؟

ایرانسل می‌گوید برای خوزستان ۹۱ سایت ۵G راه‌اندازی کرده که ۶۷ سایت روشن هستند و بیشترشان در شهر اهواز قرار دارند و در برخی شهرهای دیگر خوزستان، یکی یا دو سایت نصب شده است.

بیایید نقشه پوشش ۵G شهر اهواز را با هم ببینیم:

مناطق پوشش دهی 5G اهواز

همان‌طور که مشخص است؛ کیان شهر، کوی عابدی، کوی نفت، کوی شهید رجایی، گلستان، دانشگاه شهید چمران و … زیر پوشش شبکه ۵G هستند.

در تستی که یک عزیز از اینترنت ۵G در اهواز فرستاد؛ میانگین سرعت دانلود به ۵۱۶ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در مشهد

مشهد شهر بزرگی است. ایرانسل در خراسان رضوی ۵۰ سایت ۵G دارد که فقط ۳۶ سایت روشن هستند.

در مشهد مقدس هم اطراف حرم رضوی، بخش کوچکی از منطقه ۱ و ۲، مناطق ۹ و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ زیر پوشش ۵G رفته و باقی مناطق هنوز شبکه ۴.۵G دارند. منطقه ۱۲ مشهد بیشترین پوشش‌دهی ۵G را دارد:

مناطق پوشش دهی 5G مشهد

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در بوشهر

ایرانسل در هرمزگان و بوشهر ۲۵ سایت ۵G روشن دارد. نقشه پوشش دهی فایوجی در شهر بوشهر را در زیر مشاهده کنید:

مناطق پوشش دهی 5G بوشهر

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در تبریز

در تبریز منطقه‌های ولیعصر شمالی، ولیعصر جنوبی، گلشهر، فردوس، کوی سهند، گلپارک، رشدیه، صالح آباد و … زیر پوشش ۵G رفتند و تقریبا باقی شهر خالی از سایت ۵G است:

مناطق پوشش دهی 5G تبریز

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در رشت

شهر رشت در گیلان، به صورت پراکنده زیر پوشش فایوجی ایرانسل است. این اپراتور می‌گوید در استان گیلان ۱۴ سایت ۵G زده که ۱۲ سایت در حال حاضر روشن هستند:

مناطق پوشش دهی 5G رشت

این نقشه پوشش‌دهی ۵G رشت نشان می‌دهد که در مقایسه با شهرهای دیگری مانند اهواز، پوشش‌دهی کمتری دارد.

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در ساری

5G ایرانسل ساری

در شهر ساری، مرکز استان مازنداران، فقط بخش کوچک و مرکزی از این شهر زیر پوشش اینترنت فایوجی ایرانسل است و بخش بزرگی از شهر هنوز پوشش شبکه ۴G LTE دارد.

۵G ایرانسل در شهر اراک

مناطق تحت پوشش 5G ایرانسل اراک

اینترنت ۵G در شهر کرمانشاه

مناطق تحت پوشش 5G ایرانسل کرمانشاه

مناطق تحت پوشش ۵g ایرانسل در شهر اصفهان

مناطق تحت پوشش 5g ایرانسل در شهر اصفهان

در اصفهان، ایرانسل هنوز هیچ سایت ۵G راه‌اندازی نکرده است. روی نقشه هم کاملا مشخص است که تقریبا پوشش‌دهی ۵G نزدیک به صفر است.

در حالی که ایرانسل در بسیاری از مراکز استان، موفق به راه‌اندازی فایوجی شده ولی شهر اصفهان عقب‌تر از سایت شهرها است.

۵G ایرانسل در یزد

5G ایرانسل در یزد

در شهر یزد فقط چندین سایت ۵G ایرانسل به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده و نمی‌توان گفت این شهر زیر پوشش نسل پنجم شبکه‌های موبایل رفته است.

مناطق تحت پوشش ۵g در ایران

ایرانسل در مجموع حدود ۵۰۰ سایت ۵G در سراسر کشور دارد که ۴۰۰ سایت روشن هستند.

نقشه پوشش دهی ۵G ایرانسل هم نشان می‌دهد هنوز با یک پوشش‌دهی نسبی نه کامل، فاصله زیادی داریم و شاید یک سال دیگر طول بکشد تا مثلا ۱۰ الی ۱۵ درصد کل جمعیت ایران به اینترنت نسل پنجم موبایل دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: آیا اینترنت ۵G برای گیمینگ خوب است؟

مشکلات زیادی هم در این مسیر توسعه ۵G وجود دارد. از بحث فرکانس و پهنای باند تا سرمایه‌گذاری، بازگشت سرمایه، مشکلات نصب سایت و دکل BTS در شهرها، زیرساخت فیبرنوری و تحریم‌ها و …

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، عدم اتصال گوشی‌های آیفون و سامسونگ به ۵G ایران است.

با همه این‌ها، امیدواریم که ۵G در ایران سریع‌تر رشد کرده و کاربران بیشتری به آن وصل شوند که در کیفیت اینترنت نهایی همه کاربران تاثیرگذار است.

حتی امیدواریم و دوست داریم سایر اپراتورها مانند همراه اول، زی‌تل، رایتل و مبین‌نت نیز که آزمایشی ۵G خود را راه‌اندازی کردند؛ به جنبش توسعه ۵G بپیوندند و هریک، شبکه خود را پیش برانند.

احتمالا تا پایان سال به ۵G می‌رسید

ایرانسل در مهر ماه ۱۴۰۲ از ۶۵۰ امین سایت ۵G خود رونمایی کرد و مدیرعامل این اپراتور وعده داد تا پایان سال، هزار سایت ۵G فعال راه‌اندازی کرده باشند.

این سخن یعنی احتمالا در پایان سال، شما می‌توانید روی گوشی موبایل یا مودم ۵G به اینترنت فایوجی دسترسی پیدا کنید.

*این مقاله در بهمن ۱۴۰۱ نوشته و در ۱۱ تیرماه و ۷ آبان ماه ۱۴۰۲ به‌روزرسانی شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫12 دیدگاه ها

  1. باسلام بنده با گوشی پوکو اف۳ به فایوجی ایرانسل در بوشهر وصل شدم سرعت ۴۶۰مگابیت بر ثانیه و اپلود۷۵مگابیت بر ثانیه این فایوجی ،nsa هست(بر بستر شبکه فورجی هیت) و روی باند ۲۶۰۰فعال شده و همزمان به فورجی و فایوجی وصله

  2. سلام. در تبریز بیشترین سرعت را در رشدیه با تست سرعت ۶۱۰ مگابیت تونستم بگیرم. در چند نقطه دیگر نیز ۴۵۰ تا ۵۵۰ مگ تونستم بگیرم

  3. سلام عزیزان، من خودم ارشد نانوالکترونیک خوندم و از وقتی با مضرات مرگ‌بار ۵G آشنا شدم حتی حاضرم اگه قرار باشه یه زمانی اینترنت به ۵G محدود باشه از اینترنت کناره بگیرم، علائم گاه و بی‌گاه مسمومیت و سرطان و مشکلات عصبی از عوارض معمولیشه، برین توی شبکه‌های اجتماعی تحقیق کافی کنید کلیپ‌های علمی ۲ ساعته رو ببینید از دانشمندان افشاکننده و هشدارها، تا دستتون بیاد قضیه تا کجاااهاس!!
    حتی چند سال قبل کتابی با ۹۰ صفحه محتوا به سفارش یک ارگان معتبر مخابراتی در باب مزایای اون نوشتم متأسفانه، جهت تدریس توسط کادر علمی‌شون، چون اطلاع در مورد مضرات زیادش در حد الانم نداشتم. ولی الان به شدت باهاش مخالفم و از عواقبش ترسان هستم.

  4. سلام لطفا راهنمایی بکنید مودم های ۵G دیجی کالا باید حتما مثل هووای و غیره چینی باشه به ۵G وصل بشه ؟
    یا مودم های تایوانی مثل HTC هم وصل میشن ؟؟

    1. سلام
      همه مودم‌های ۵G به شرط اینکه باند فرکانسی ایران را داشته باشند؛ وصل می‌شوند
      مشکل عدم اتصال به ۵G فقط برای گوشی‌های موبایل سامسونگ و اپل است
      موفق باشید

      1. سلام
        گوشی آیفون ۱۴ پرومکس هم مشکل وصل شدن داره؟!!!!
        آیا باید تغییراتی در گوشی صورت داد تا وصل شویم؟؟؟؟
        ممنون میشم کمکم کنید

  5. سلام وقتتون بخیر من حداکثر سرعتی که با۵Gگرفتم ۷۰۰مگابیت در اهواز بود
    ولی بعضی وقتا سرعت خیلی میاد پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا