اخبار ایران

فاز سوم خدمات سیم کارت هوشمند، ترابرد شماره و خدمات ۵G به سبد محصولات شاتل موبایل اضافه می‌شود

در نشست خبری شش سالگی شاتل موبایل اعلام شد

مدیرعامل شاتل موبایل از پایان فاز آزمایشی و عرضه رسمی خدمات نسل پنجم تلفن همراه (۵G)، VoLTE، راه‌اندازی فاز سوم خدمات سیم‌کارت هوشمند، عرضه فاز دوم خدمات همگرای ثابت و سیار، امکان ترابرد شماره به شاتل موبایل و صادرات فناوری، به عنوان برنامه‌های پیش‌روی این اپراتور تلفن همراه دانش بنیان کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شاتل موبایل، آرش کریم‌بیگی در نشست خبری به مناسبت ششمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه شاتل موبایل با بیان این مطلب گفت: خلق تجربه خدمات همگرای ثابت و سیار (FMC)، بهبود مداوم تجربه مشتری و تکمیل سبد محصول و پوشش جغرافیایی، از مهمترین استراتژی‌های تاسیس شاتل موبایل بوده است.

تنها اپراتور موبایل دانش ‌بنیان کشور

مدیرعامل شاتل موبایل گفت: این اپراتور بعنوان دارنده پروانه بهره بردای اپراتور تلفن همراه Full MVNO از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اولین و تنها اپراتور موبایل دانش ‌بنیان کشور است که به تازگی به شرکت “دانش بنیان نوآور” نیز ارتقا پیدا کرده است.

کریم‌بیگی افزود: شاتل موبایل در بهمن ماه سال ۱۳۹۴ موفق شد موافقت اصولی خود را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کند. در دی ماه ۱۳۹۵ با نخستین اپراتور میزبان، قرارداد منعقد شد.

به گفته وی، این اپراتور در اسفند ماه ۱۳۹۵ پروانه نوع اول را از رگولاتوری اخذ کرده و در همان ماه، با پایان عملیات فنی پیاده‌سازی هسته مستقل شبکه و اتصال به اولین اپراتور میزبان، سیم‌کارت‌های تست را به رگولاتوری تحویل داد. پس از آن و در تیر ماه ‍۱۳۹۶ شبکه تلفن همراه شاتل موبایل به صورت آزمایشی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در نهایت در شهریور ماه ۱۳۹۶ به صورت رسمی سیم‌کارت‌های این اپراتور به بازار ارتباطات کشور عرضه شد.

دستیابی به فناوری OTA برای اولین بار در ایران

مدیرعامل شاتل موبایل گفت: در اسفند ۱۳۹۶ اتصال هسته شبکه شاتل موبایل به دومین اپراتور میزبان صورت گرفت و تیم فنی شاتل موبایل برای اولین بار در ایران به تکنولوژی سیم OTA در خرداد ۱۳۹۷ دست یافتند. در آذر ۱۳۹۷ خدمات همگرایی ثابت و سیار را برای نخستین بار در ایران و با همکاری شاتل راه‌اندازی کردیم و در پایان همان سال سرویس نوآورانه شاتل موبایل پلاس ارائه شد.

به گفته کریم‌بیگی، ارائه سرویس گیم رایگان بازیلی، ارائه اشتراک رایگان نماوا به شاتل موبایلی‌ها و بهره‌برداری آزمایشی از «سیم‌کارت هوشمند» برای اولین بار در ایران از اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ بود. شاتل موبایل در تیر ماه سال ۱۳۹۹ برای اولین بار در ایران سیم‌کارت سازمانی با برند اختصاصی را عرضه کرد و در شهریور همان سال نیز به سومین اپراتور میزبان متصل شد.

نشست خبری شاتل موبایل

عرضه آنلاین سیم‌کارت هوشمند با IP ثابت

او گفت: راه‌اندازی سرویس انتخاب دستی شبکه رادیویی میزبان بر بستر USSD برای اولین بار در  ایران و دانش ‌بنیان شدن شاتل موبایل به عنوان تنها اپراتور موبایل دانش بنیان کشور از اقدامات صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ بود. در سال ۱۴۰۱ امکان انتخاب دستی شبکه رادیویی اپراتور میزبان از طریق پنل سیستم مدیریت حساب اینترنتی و عرضه آنلاین سیم‌کارت هوشمند با IP ثابت برای اولین بار در ایران فراهم شد. از سوی دیگر انتخاب دستی شبکه رادیویی اپراتور میزبان از طریق اپلیکیشن و اضافه شدن سرویس پیامک خدماتی به سبد محصول شاتل موبایل ممکن شد.

راه‌اندازی آزمایشی ۵G

مدیرعامل شاتل موبایل خاطر نشان کرد: فاز اول عرضه خدمات مبتنی بر نسل پنجم تلفن همراه (۵G) به صورت آزمایشی در خرداد ماه ۱۴۰۲ راه‌اندازی شد و در مرداد ماه نوع گواهی دانش ‌بنیان شاتل موبایل به شرکت دانش ‌بنیان نوآور ارتقا یافت.

کریم‌بیگی بعد از راه‌اندازی آزمایشی فاز اول ۵G در خرداد ماه سال جاری، از راه‌اندازی آزمایشی فاز دوم نسل پنجم تلفن همراه در کل کشور و فاز آزمایشی Device-OTA ساخت شاتل موبایل خبر داد.

سیم‌کارت هوشمند؛ برای اولین بار در ایران و دنیا

آرش کریم‌بیگی درباره نحوه خلق و تکامل سیم‌کارت هوشمند شاتل موبایل گفت: با بروز مشکلی فنی بعد از دریافت خدمات از دومین اپراتور میزبان، به دنبال خرید و پیاده سازی راه‌حل‌هایی از شرکت‌های خارجی بودیم اما با مشکل تحریم و در نتیجه عدم سرویس‌دهی به شاتل موبایل مواجه شدیم و تصمیم گرفتیم خودمان به این تکنولوژی دست پیدا کنیم و در نهایت به تکنولوژی SIM OTA/AOTA Over The Air Command رسیدیم.

او افزود: ارتباط با سیم‌کارت در هر لحظه و هر مکان، فرمان دادن به سیم‌کارت و نصب و به روزرسانی اپلت روی سیم‌کارت از کاربردهای تکنولوژی OTA سیم‌کارت است که در نهایت با خلاقیت و نوآوری، به ایده انحصاری “سیمکارت هوشمند” رسیدیم و آن را با موفقیت به بازار ارتباطات معرفی کردیم. به گفته کریم بیگی، از ویژگی‌های این تکنولوژی می‌توان به کنترل کیفیت سرویس اپراتور و تحلیل کیفی شبکه بر پایه موقعیت مکانی اشاره کرد و با ترکیب تجربه مشتری و هوشمندی، “سیم‌کارت هوشمند همیشه بهترین پوشش را برای مشترک به صورت هوشمند و خودکار انتخاب می‌کند”، علاوه بر این، امکان انتخاب دستی شبکه از سوی مشترک هم از طریق کد دستوری #۸*۱*، مدیریت حساب اینترنتی و اپلیکیشن “شاتل موبایل من” فراهم شده است.

نشست خبری شاتل موبایل

راه‌اندازی موبایل کانکت برای اولین بار در ایران

مدیرعامل شاتل موبایل همچنین از راه‌اندازی سرویس موبایل کانکت برای نخستین بار در ایران خبر داد و گفت: با فناوری موبایل کانکت، امکان احراز هویت، مدیریت سطح دسترسی، مجوزدهی و تطبیق هویت از طریق سیم‌کارت برای خدمات بانکی، دولت همراه و یا سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ فراهم شده است. به گفته وی فرایند استفاده بسیار ساده از طریق سیم‌کارت، امنیت بالا نسبت به سایر روش‌‌های احراز هویت، استفاده از اطلاعات دستگاه و شبکه برای تایید شناسه و جلوگیری از کلاهبرداری، تایید و صدور مجوز سریع برای عملیات و انجام عملیات بانکی حتی بدون نیاز به رمز یکبار مصرف، از ویژگی‌های این سرویس به شمار می‌رود.

دستاوردها

کریم بیگی دستاوردهای شاتل موبایل را تنها Multi MNO کشور، بزرگترین MVNO ایران و منطقه، طراحی، پیاده‌سازی و توسعه ایده نوآورانه «سیم‌کارت هوشمند» برای اولین بار در ایران و دنیا، طراحی و پیاده‌سازی داخلی بیش از ۲۶ محصول فنی به عنوان “ساخت شاتل موبایل” و ارائه اولین و تنها تجربه خدمات همگرای ثابت و سیار (FMC) در کشور توصیف کرد.

مدیرعامل شاتل موبایل، به دست آوردن دانش فناوری مدیریت از راه دور سیم‌کارت برای اولین بار در ایران، اولین عرضه‌کننده فناوری موبایل کانکت در ایران، تبدیل شدن به تنها اپراتور تلفن همراه دانش‌ بنیان کشور و اولین عرضه‌کننده سرویس آی‌پی استاتیک روی سیم‌کارت در ایران را از دیگر دستاوردهای شاتل موبایل طی شش سال گذشته برشمرد.

ویژگی‌های هسته شبکه مستقل شاتل موبایل

آرش کریم‌بیگی، از ویژگی‌های برتر هسته شبکه مستقل شاتل موبایل را پیاده‌سازی بستری با قابلیت Multitenacy، استفاده از SDN/NFV، از بین بردن وابستگی به سخت ‌افزار خاص شرکت‌های بزرگ تولیدکننده تجهیزات شبکه موبایل، گسترش شبکه آسان در هر شرایطی و با تجهیزات عام، ارائه تجربه همگرایی خدمات FMC، بررسی و امکان توسعه سریع خدمات در حوزه‌های نوین M2M و IoT، پشتیبانی و راه‌اندازی شبکه TDD-LTE، همگرایی بین سرویس‌های سیار و ثابت اعم از TDD-LTE، وای‌فای و ADSL و تلفن ثابت، پشتیبانی از VoBB، راه‌اندازی Converged BSS برای همگرایی نهایی در حوزه ثابت و سیار، امکان میزبانی از MVNOهای دیگر حتی اگر بر روی اپراتور میزبان دیگری باشند و توانمندسازی آنان بدون نیاز به ورود به حوزه فنی، امکان میزبانی از اپراتورهای دیگر در حوزه TDD-LTE و امکان پیاده‌سازی سرویس رومینگ با استفاده از تکنولوژی Multi-IMSI عنوان کرد.

خدمات ارزش افزوده؛ بدون کسر شارژ

وی افزود: از همان ابتدا اعلام کردیم که عرضه خدمات ارزش افزوده مبتنی بر کسرشارژ، با توجه به تحقیقات بازار انجام گرفته، در استراتژی ما نیست و در مقابل بخشی از خدمات ارزش افزوده و باشگاه مشتریان شاتل موبایل شامل خدمات دسترسی به فیلم و سریال، آموزش آنلاین، فروشگاه آنلاین، سلامت، سرگرمی و خدمات اقامتگاهی به صورت رایگان برای مشترکین سیم کارت های شاتل موبایل ممکن شده است.

بیش از ۴۰۰۰ نقطه فروش و خدمات پس از فروش

مدیرعامل شاتل موبایل، سه سرویس سنتر اختصاصی، ۱۶۳ نماینده رسمی انحصاری، ۳۱ توزیع‌کننده استانی، ۱۵ توزیع‌کننده کشوری و ۳۹۷۹ نماینده فروش را از جمله کانال‌های فروش و ارائه خدمات سیم‌کارت شاتل موبایل عنوان کرد و گفت:‌ امکان فروش و خدمات غیرحضوری تلفنی فارسی و انگلیسی و امکان پشتیبانی از گویش و زبان‌های محلی با بیش از ۲۰۰ نیروی کارآزموده، مرکز تماس ۲۴ ساعته، پشتیبانی مشترکین از طریق تلفن، چت، سیستم مدیریت حساب اینترنتی و اپلیکیشن، درخواست تماس معکوس با پیامک، ثبت پیام صوتی، مراجعه حضوری و یا پشتیبانی از طریق شبکه های اجتماعی، فروش و خدمات آنلاین در وب‌شاپ و وب‌سایت شاتل موبایل با قابلیت انتخاب شماره، شماره تاریخ تولد، شماره رند، مودم و سیم‌کارت با آی‌پی ثابت، از دیگر کانال‌های فروش و ارائه خدمات سیم‌کارت‌های شاتل موبایل هستند.

به گفته آرش کریم بیگی، کانال‌های فروش شارژ و بسته شاتل موبایل نیز شامل سه سرویس سنتر اختصاصی، هفت کانال USSD، ۱۴ اپلیکیشن و وب‌سایت ممتاز خدمات بانکی، پرداخت و فروش شارژ، وب‌شاپ شاتل موبایل، اپلیکیشن مای‌شاتل موبایل، نزدیک بیش از ۴۰۰۰ نماینده فروش حضوری در سراسر کشور و مدیریت حساب اینترنتی “شاتل موبایل من” هستند.

او درباره ترکیب نیروی انسانی این اپراتور تلفن همراه کشور گفت: ۵۴ درصد از نیروی انسانی شاتل موبایل را خانم‌ها و ۴۶ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند که ۶۵ درصد آنها دارای مدرک کارشناسی، ۱۹ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۱۴ درصد دارای مدرک کاردانی و دیپلم و دو درصد دارای مدرک دکترا با میانگین سنی ۳۲ سال هستند.

روند رشد

به گفته آرش کریم بیگی، تعداد مشترکین شاتل موبایل در دومین سال راه اندازی تنها ۲۹ درصد نسبت به سال قبل رشد داشت، ولی این روند در سال بعد به ۳۳ درصد رشد نسبت به سال قبل رسید و پس از آن در سال ۹۹ با ۴۸ درصد، در سال ۱۴۰۰ با ۵۳ درصد و در سال ۱۴۰۱ با ۸۹ درصد رشد نسبت به سال قبل، روند افزایشی خود را شدت بخشید.

مدیرعامل شاتل موبایل گفت: روند رشد سرانه مصرف دیتا به ازای هر مشترک در شبکه شاتل موبایل نیز در سال ۹۷ تنها ۲۰ درصد نسبت به سال قبلش رشد داشت، این عدد درسال ۹۸ نسبت به سال قبل خود به ۳۵ درصد رسید ولی در سال ۹۹ با ۵۵ درصد رشد، در سال ۱۴۰۰ با ۴۰ درصد رشد و در سال ۱۴۰۱ با ۷۳ درصد رشد، بهبود چشمگیری یافت.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا