اخبار ایران

اینترنت وای فای خانگی مخابرات چه زمانی گران می‌شود؟

نامه تایید افزایش قیمت ۳۴ درصدی اینترنت تلفن ثابت مخابرات منتشر شد

مخابرات هم افزایش ۳۴ درصدی اینترنت ثابت را تایید کرد تا اینترنت وای فای خانگی یا همان اینترنت ADSL مخابرات با بیشترین مشترک، در آستانه گران شدن باشد.

سه روز پیش، آسیاتک طی نامه‌ای از تغییر قیمت‌های اینترنت ADSL و VDSL و فیبرنوری و تصویب افزایش ۳۴ درصدی اینترنت ثابت خبر داد و حالا شرکت مخابرات ایران نیز آن را تایید کرد.

افزایش قیمت اینترنت وای فای خانگی مخابرات

در نامه‌ای که از مخابرات منتشر شده؛ قیمت اینترنت وای فای خانگی مخابرات بین ۷ تا ۳۴ درصد، بسته به سرعت بسته و نوع سرویس، افزایش خواهد یافت. اما این افزایش تعرفه از چه زمانی اعمال می‌شود؟

در این نامه آمده:

با عنایت به مصوبه شماره ۲ جلسه شماره ۳۴۹ مورد ۳۰/۷/۱۴۰۲ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع «به روزرسانی تعرفه ارائه خدمات دسترسی پرسرعت ثابت و بند (۵) بخش ب مصوبه جلسه شماره ۲۶۶ مورد ۲۱/۸/۱۳۹۶ کمیسیون» تعرفه ارائه خدمات دسترسی پرسرعت ثابت (ADSL، VDSL و فیبر) به شرح ذیل افزایش یافته است.

براساس جدول منتشر شده؛ بسته‌های اینترنت مخابرات با سرعت ۵۰ مگ (VDSL و FTTH) حدود ۷ درصد گران‌تر شده و از ۳۰۰ هزار تومان به ۳۲۰ هزار تومان می‌رسند.

بسته‌های با سرعت ۳۰ مگابیت هم ۱۶ درصد افزایش قیمت خواهند داشت و از ۲۵۰ هزار تومان به ۲۹۰ هزار تومان گران‌تر می‌شوند.

نامه افزایش قیمت اینترنت مخابرات

سایر بسته‌های اینترنت وای فای خانگی مخابرات از جمله سرویس‌های ۲ مگ، ۳ مگ، ۴ مگ، ۸ مگ، ۱۶ مگ (ADSL و VDSL) و ۲۰ مگ (VDSL و FTTH) افزایش ۳۴ درصدی خواهند داشت.

جدول کامل افزایش قیمت اینترنت خانگی مخابرات را در زیر مشاهده کنید:

نرخ دانلود (بیت بر ثانیه) تعرفه مصوب سال ۱۳۹۶ (ریال تعرفه مصوب سال ۱۴۰۲ (ریال) تغییرات (ریال) درصد تغییر
۲ مگابیت ۲۵۰/۰۰۰ ۳۳۵/۰۰۰ ۸۵/۰۰۰ ۳۴ درصد
۳ مگابیت ۳۵۰/۰۰۰ ۴۶۹/۰۰۰ ۱۱۹/۰۰۰ ۳۴ درصد
۴ مگابیت ۴۰۰/۰۰۰ ۵۳۶/۰۰۰ ۱۳۶/۰۰۰ ۳۴ درصد
۸ مگابیت ۵۰۰/۰۰۰ ۶۷۰/۰۰۰ ۱۷۰/۰۰۰ ۳۴ درصد
۱۶ مگابیت ۸۰۰/۰۰۰ ۱/۰۷۲/۰۰۰ ۲۷۲/۰۰۰ ۳۴ درصد
۲۰ مگابیت ۲/۰۰۰/۰۰۰ ۲/۶۸۰/۰۰۰ ۶۸۰/۰۰۰ ۳۴ درصد
۳۰ مگابیت ۲/۵۰۰/۰۰۰ ۲/۹۰۰/۰۰۰ ۴۰۰/۰۰۰ ۱۶ درصد
۵۰ مگابیت ۳/۰۰۰/۰۰۰ ۳/۲۰۰/۰۰۰ ۲۰۰/۰۰۰ ۷ درصد

با توجه به اینکه بیشت از ۸۰ درصد اینترنت ثابت کشور را همین بسته‌های ADSL تشکیل می‌دهند و مخابرات هم بالاترین مشترک را دارد؛ پیش‌بینی می‌شود این افزایش قیمت، فشار زیادی به کاربران خانگی وارد کند.

اوایل دی ماه هم بسته‌های اینترنت موبایل ۳۴ درصد افزایش قیمت داشتند و سریعا دو اپراتور همراه اول و ایرانسل، بسته‌های خود را با قیمت‌های جدید عرضه کردند.

چه زمانی اینترنت مخابرات گران می‌شود؟

گرانی اینترنت وای فای مخابرات

در نامه منتشر شده از شرکت مخابرات ایران، قید شد این افزایش قیمت صرفا برای اینترنت بین‌الملل است و شامل اینترنت داخلی نمی‌شود.

همچنین، در این نامه آمده است:

همچنین آثار ناشی از افزایش تعرفه‌ها فوق پس از مشخص شدن میزان افزایش پهنای باند اینترنت بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت و تأیید بسته‌های پیشنهادی این شرکت توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ماه‌های آتی مشخص خواهد شد.

به نظر می‌رسد مانند افزایش قیمت اینترنت موبایل، شاهد تغییر سریع و گرانی بسته‌های اینترنت ثابت خانگی مخابرات و سایر شرکت‌ها نباشیم.

ابتدا، قرار است قیمت پهنای‌باند اینترنت بین‌الملل شرکت ارتباطات زیرساخت افزایش یاید و بعد باید شرکت مخابرات، قیمت بسته‌های اینترنت وای فای خانگی خود را براساس تعرفه‌های جدید به رگولاتوری پیشنهاد و پس از تایید، در سامانه و سرویس‌های خود اعمال کند.

بعید است طی چند هفته آینده، شاهد گرانی بسته‌های مخابرات باشیم اما احتمالا در نیمه اسفند ماه یا اواخر سال، ADSL مخابرات به همراه اینترنت VDSL و فیبرنوری گران شده تا با نرخ‌های جدید وارد سال ۱۴۰۳ شویم!

بنابراین، در این بازه زمانی، بهترین فرصت برای خرید سرویس‌های خانگی مخابرات یا اینترنت فیبر نوری تانوما با قیمت‌های فعلی و برای مدت زمان طولانی است تا حداقل چندین ماه دیرتر به پیشواز قیمت‌های جدید بروید!

چندین روش برای خرید اینترنت مخابرات دارید که در مطلب زیر توضیح داده شده‌اند:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا