اخبار ایران

وزیر به اپراتورهای اینترنتی پیشنهاد ارائه «وای‌فای عمومی رایگان» داد

من بارها در همین سایت درباره ضرورت و نیاز وای‌فای عمومی نوشتم و مزایای آن را و دلیل سرمایه‌گذاری روی آن را توضیح دادم. در کشورهای دیگر به شدت روی ارایه وای‌فای عمومی رایگان سرمایه‌گذاری شده و در کشورهای اروپایی و امریکا حتا شاید نصب کیوسک‌های اینترنت یک گیگابیتی هستیم. 

بیشتر بخوانید: خیرین وای‌فای‌ساز

خوش‌بختانه مطلع شدم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه شخصی اینستاگرام خود نیز این موضوع را بیان کردند و به اپراتورهای اینترنت پیشنهاد دادند در مکان‌های عمومی شهرهای مختلف (تاکید کردند که ایران فقط تهران نیست) وای‌فای عمومی رایگان ارایه بدهند. 

بیشتر بخوانید: چگونه ارایه وای‌فای رایگان می‌تواند سود بیشتری نصیب کسب‌وکارها کند؟

محمدجواد آذری جهرمی؛ در اینستاگرام خود می‌نویسند: «به اپراتورهای اینترنتی پیشنهاد کردم در اماکن عمومی مانند پایانه های مسافربری، فرودگاهها و ایستگاههای قطار، ورزشگاهها، فروشگاههای بزرگ و اماکن مذهبی، خدمات اینترنتی را تا حجم معینی از طریق توسعه شبکه های وای فای به صورت مجانی در اختیار مردم قرار دهند.»

وزیر ارتباطات مزایای ارایه وای‌فای عمومی رایگان را نیز به این اپراتورها گوش‌زد کرده است و می‌گوید ارایه این سرویس می‌تواند یک تبلیغ موثر و مستقیم برایشان باشد. به علاوه، منجر به درآمدزایی شود. مزیت دیگر این اقدام؛ کاهش بار ترافیکی شبکه‌های موبایل و افزایش کیفیت خدمات اپراتورهای موبایل است. موضوعی که دقیقا اپراتورهای موبایل در کشورهای دیگر آن را هدف قرار دادند و با ارایه وای‌فای عمومی در مکا‌های پرجمعیت و پرتردد سعی می‌کنند بار شبکه موبایل خودشان را کاهش بدهند. 

البته، آذری جهرمی در این پست خود روی صفحه شخصی انیستاگرام درباره مقدمات و نیازمندی‌های تحقق این پیشنهاد هم صحبت کرده است و تاکید می‌کند مدیران مکان‌های عمومی باید حمایت‌ها و همکاری‌های ویژه‌ای با اپراتورهای اینترنت در این زمینه داشته باشند و مکا‌ن‌هایی را برای نصب تجهیزات، تامین برق و غیره تدارک ببینند. ارایه وای‌فای عمومی رایگان باعق رونق کسب‌وکارها و بازدید بیشتر خود این اماکن هم می‌شود و یک بازی برد – برد است. 

بیشتر بخوانید: چگونه با وای‌فای پول دربیاوریم؟

در انتها، وزیر ارتباطات به دو موضوع بسیار مهم و حیاتی نیز اشاره می‌کند: ۱- اطلاع‌رسانی و ۲ – ارایه سرویس‌ در شهرها و استان‌های مختلف

وی می‌نویسد: «انتظار دارم اپراتورها لیست مراکز پوشش دیتا در این طرح را از طریق وبسایت خود به اطلاع عموم مردم برسانند و همچنین به این مهم نیز توجه کنند که ایران صرفا تهران نیست.»

در این پیشنهاد و توصیه وزیر ارتباطات ایران؛ نکات هوشمندانه‌ای قرار دارد که امیدوارم با همکاری و حمایت شرکت‌های ارایه‌دهنده اینترنت همراه شود. مثلا، وای‌فای عمومی می‌تواند ضریب نفوذ اینترنت و سرانه مصرف اینترنت را افزایش دهد، به افزایش سطح سواد دیجیتالی کمک کند و اهرمی برای رشد و توسعه و موفقیت بیشتر استارت‌اپ‌ها باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا