اخبار ایران

بهره‌برداری از ۵۰ هزار پورت فیبر نوری مخابرات در منطقه ۷ تهران

۳۰۰ ساختمان با معدل ۱۷۰ واحد مسکونی به اینترنت پر سرعت وصل می‌شوند

مدیر مخابرات منطقه تهران از بهره‌برداری ۵۰ هزار پورت فیبر نوری در ۳۰۰ ساختمان با معدل ۱۷۰ واحد مسکونی در ۷ منطقه شهر تهران خبر داد.

افتتاح ۵۰ هزار پورت فیبر نوری در منطقه ۷ تهران

علی ملک‌جعفریان مدیر مخابرات منطقه تهران در نشست خبری امروز (۱۱ تیرماه) بهره‌داری از ۵۰ هزار پورت فیبر نوری در تهران گفت: امروز ۵۰ هزار پورت فیبر نوری در ۳۰۰ ساختمان با معدل ۱۷۰ واحد مسکونی در  ۷ منطقه شهر تهران افتتاح می‌شود.

ملک‌جعفریان درباره وضعیت ترافیک داخلی و خارجی گفت: در استان تهران، وضعیت مصرف ترافیک خارجی(اینترنت) و ترافیک داخلی ۸۰ به ۲۰ بود اما الان سهم ترافیک داخلی به ۵۰ درصد رسیده است. به نظرم این به معنی کارآفرینی است. در واقع، ترافیک داخلی به ۵۰ درصد و ترافیک خارجی به ۵۰ درصد رسیده است.

او ادامه داد: در دولت سیزدهم مساله فیبر نوری را از همان ابتدا در دستور کار گرفت و شرکت مخابرات با دو طرح نجما و دیجیتما توسعه فیبر نوری را پیش برده است. در سال گذشته برای طرح نجما ۲۲ افتتاح و بهره‌برداری داشتیم.

مجید سلطانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران عنوان کرد: پروژه‌ای که امروز به بهره‌داری می‌رسد در لایه دسترسی است. اما شبکه مخابرات تنها لایه دسترسی نیست و برای تجهیز و توسعه حوزه ارتباطات چهار لایه تجمیع، دیتا، انتقال و دسترسی دارد که نیاز است همه لایه ها توسعه پیدا کند.

سلطانی ادامه داد: طرح نجما را در سال ۱۴۰۱ شروع کردیم اما در زمینه فیبر نوری در سال ۱۳۹۵ ما در لایه دسترسی به بهره‌برداری رسیده بودیم اما با مقررات‌گذاری اشتباه در سال ۱۳۹۶، کار توسعه فیبر نوری در شرکت مخابرات ایران رو به افول رفت. ما در آن زمان توانمندی توسعه فیبر نوری را داشتیم با این حال، با شروع دولت سیزدهم مساله فیبر جدی شد و در لایه دسترسی به آن توجه شد.

۳.۵ میلیون پوشش فیبر نوری تا پایان سال

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران درباره هدف‌گذاری تعداد پوشش فیبر نوری گفت: هدف ما ایجاد ۳.۵ میلیون پوشش فیبر نوری تا پایان سال ۱۴۰۳ است که با توجه دستورالعمل‌ سازمان تنظیم مقررات می‌تواند به هفت میلیون پوشش نیز برسد.

او ادامه داد: در بخش اینترنت ثابت فشار مالی سنگینی به شرکت مخابرات ایران وارد شد اما وظیفه ما بود که در راه توسعه و پیشرفت با منابعی که داریم به شکل جهادی کار کنیم. در این لحظه از برنامه عقب نیستیم و در بسیاری از استان‌ها از برنامه جلوتر هم هستیم. در کنار طرح نجما یک طرح وزارت ارتباطات با نام طرح توسعه فیبر نوری در دستور کار ما قرار دارد. همچنین وظیفه اصلی در بخش زیرساخت ارتباطات سیار کشور بر عهده شرکت مخابرات ایران است و ما باید در کنار ارائه سرعت بالا در زمینه ارائه سرویس مناسب و متنوع به مشترکین فعال باشیم.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران درباره طرح نجما گفت:در طرح نجما‌ سهم در استان تهران زیرساخت ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار فیبرنوری را آماده کرده‌ایم و امروز ۵۰ هزار پورت فیبر نوری در مرحله ارائه سرویس صورت گرفته است.

داود زارعیان معاون امور مشترکین و تجاری شرکت مخابرات ایران گفت: ما در حدود دو دهه زیر فشار مقررات تعرفه‌گذاری هستیم و برخی از تعرفه‌ها از ۱۳۸۴ تاکنون تغییری نداشته است.

توسعه نیازمند سرمایه‌گذاری است و امیدواریم در مجموعه رگولاتوری به این مساله توجه شود. پیشرفت امروز ما در پروژه فیبر نوری معادل تمام شرکت‌های حاضر در پروژه توسعه فیبر نوری است و از مجموع ۳۶۳ هزار اتصال فیبر نوری در کشور حدود ۳۴۰ هزار واگذاری برای شرکت مخابرات ایران است.

منبع خبر: پیوست


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا