اخبار ایران

اینترنت شبانه رایگان اپراتورهای موبایل حذف می‌شود

بسته‌های اینترنت موبایل ترکیبی روزانه و شبانه که دارای اینترنت رایگان از ساعت ۲ الی ۷ شب بودند؛ باید از پنل اپراتورهای موبایل حذف شوند.

خبرهای رسیده از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از حذف بسته‌های ترکیبی روزانه شبانه حکایت دارد.

تقریبا یک سال پیش، وزارت ارتباطات به اپراتورهای موبایل ابلاغ کرده بود که ارایه اینترنت رایگان شبانه به همراه بسته‌های روزانه غیرقانونی است و برای آن هیچ‌گونه مجوزی صادر نشده است. حتی برای چندین روز اپراتورهایی مانند همراه اول اقدام به حذف بسته‌های ترکیبی خود کردند ولی با اعتراض کاربران دوباره این بسته‌ها فعال شدند.

حالا به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات به اپراتورها فشار بیشتری وارد کرده تا هرچه زودتر این بسته‌ها حذف شوند و مشترکان موبایل نتوانند از اینترنت شبانه رایگان استفاده کنند.

بسته‌های ترکیبی روزانه و شبانه (اینترنت رایگان در اواسط شب) با استقبال زیاد کاربران روبرو شده و بسیاری از آن‌ها در ساعت‌های پایانی شب اقدام به دانلود، استریم فیلم و ویدیو و تماشای سریال‌ها روی اینترنت می‌کردند. 

جدال رگولاتوری و اپراتورها روی اینترنت رایگان نیمه شب

بسیاری از کاربران این بسته‌های نسبتا گران‌قیمت را با هدف استفاده از اینترنت رایگان شبانه خریداری کرده و سرویس‌های دیگر اینترنت مانند ADSL را کنار گذاشتند که اکنون با تغییر رویکرد اپراتورها به شدت صدمه دیده و گرفتار خواهند شد.

«نسترن محسنی» معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با این خبر می‌گوید:

«در مقررات چیزی به عنوان تقسیم شبانه و روزانه نداریم؛ در واقع اگر تعرفه‌ای اعلام شده، برای همه‌ ساعات شبانه‌روز یکسان است و چنین تقسیم‌بندی نداریم.»

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌گوید در صورتی که طرح آزادسازی تعرفه‌های اینترنت تصویب شود؛ آن‌گاه اپراتورهای موبایل می‌توانند برای ساعاتی که پیک ترافیکی پایین است، پیشنهادهای ارزان‌قیمت‌تری به مشترکان خود ارائه دهند که البته نباید رقابت را خدشه‌دار کند.

حالا باید دید اپراتورهای موبایل در روزها و هفته‌های آینده اقدام به حذف بسته‌های ترکیبی روزانه شبانه خواهند کرد یا خیر. همین‌طور، اگر چنین اتفاقی بیفتد کاربران اینترنت موبایل چه واکنشی داشته و چگونه می‌خواهند این ضرر را جبران کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. سیاست های دولت اینه تا به درامد مخابرات و همراه اول خدشه ای وارد نشده هیچ مشکلی نیست
    و الان چیزی که مشخصه درامد این دوتا از فروش اینترنتشون پایین اومده و برای جبرانش همه کاری انجام میدن
    خدا میدونه اگه اپراتور دوم و سوم و ایم شرکت های مث مبین نت و اسیاتک و غیره نبودند چه بلای قراربود سرما مشترکان بیارند
    الانم پشیمونن که چرا بجز مخابرات و همراه اول اجازه تولد دیگر اپراتورها و شرکت های دیگه رو داده اند
    من یکی دیگه حاظر نیستم به عقب برگردم حتی اگه شده بسته های اینترنتی گرون تر رو بگیرم
    معتقدم تا نگاه دولت به همه خدمات دهندگان اینترنتی نگاه یکسان و یک دست نباشه تغییر چندانی حاصل نمیشه

  2. غیر ممکنه.بخش بیشتری از درامد اوپراتور ها به همین سرویس ههای شبانه اختصاص داره.خود من به طور مثال مشتری ثابت ابنترنت شبانه هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا