اخبار جهان

سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه با تاخیر بسیار کم رسید

قبلا گزارشی از اولین تست‌های آزمایشی اینترنت استارلینک منتشر کردیم. در این گزارش، حداکثر سرعت دانلود به ۶۰ مگابیت می‌رسید و بسیار ناامیدکننده ظاهر شده بود.

اما شرکت اسپیس‌ایکس و استارلینک در حال افزایش ماهواره‌های فضایی خود برای پوشش‌دهی بیشتر و نزدیک‌تر اینترنت هستند و قابل انتظار بود به مرور شاهد افزایش سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باشیم.

حالا، اسپیس‌ایکس می‌گوید در تازه‌ترین تست‌های آزمایشی داخلی بتای خود به سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه با کمترین تاخیر دست یافتند.

کیت تایس، مهندس ارشد شرکت اسپیس‌ایکس می‌گوید تاخیر یا لتنسی اینترنت آن‌ها به قدری کاهش پیدا کرده است که می‌توان سریع‌ترین بازی‌های ویدئویی آنلاین را با آن بدون لگ اجرا کرد.

تایس گفته سرعت دانلود ما آن‌قدر بالا است که با آن می‌توان همزمان چندین فیلم اچ‌دی را استریم کرد و باز پهنای‌باند اضافه داشت.

فناوری لینک درون ماهواره‌ای لیزری

البته با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه بعید است گفته‌های این مهندس ارشد اسپیس‌ایکس صحت داشته باشند ولی آن چیزی که نمود دارد؛ افزایش سرعت و کیفیت این اینترنت ماهواره‌ای است.

هنوز عکس یا فیلمی از جدیدترین تست‌های بتای داخلی اینترنت استارلینک منتشر نشده است.

اسپیس‌ایکس اعلام کرده اخیرا  تست دو ماهواره در گردش که به لینک درون ماهواره‌ای یا اصطلاحا لیزرهای فضایی مجهز هستند را به اتمام رسانده است.

با لینک درون ماهواره‌ای دیگر نیازی نیست اینترنت به سوی زمین ارسال و توسط ماهواره دیگری دریافت شود؛ بلکه به طور مستقیم اینترنت در فضا از یک ماهواره به ماهواره دیگری ارسال می‌شود.

با این فناوری، ماهواره‌ای می‌توانند صدها گیگابایت اطلاعات را بین خود انتقال دهند. اگر تمام ماهواره‌های پرتاب شده به مدار زمین مجهز به لینک‌های درون ماهواره‌ای لیزری شوند؛ در آن صورت است باید منتظر سریع‌ترین اینترنت دنیا روی پروژه استارلینک بود.

قرار است اسپیس‌ایکس در پروژه استارلینک ده‌ها هزار ماهواره اینترنتی را به مدار زمین پرتاب کند تا دسترسی به اینترنت پرسرعت برای کل جهان و حتی روستاها مقدور باشد. اسپیس‌ایکس وعده یک اینترنت ارزان و پرسرعت را در سال ۲۰۲۱ داده است.

تا کنون ۷۰۰ ماهواره اینترنتی به فضا پرتاب شده است و هنوز چند ده هزار ماهواره دیگر در صف ارسال به فضا و مدار زمین هستند.

گفتنی است فاز اول تست بتای خصوصی اینترنت استارلینک به پایان رسیده است و پایان امسال این پروژه وارد فاز تست عمومی می‌شود.

هر چیزی که می‌خواهید درباره اینترنت استارلینک بدانید


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا