اخبار جهان

روسیه استفاده از اینترنت ماهواره‌ای را ممنوع کرد: خودمان اینترنت ماهواره‌ای راه‌اندازی می‌کنیم

هیچ کاربر یا شرکت روسی حق استفاده از اینترنت ماهواره‌ای مرتبط با کشورهای غربی را ندارد و در صورت تخلف با جریمه روبرو می‌شود.

دومای روسیه به طور صریخ مخالف استفاده از اینترنت‌های ماهواره‌ای مانند اینترنت استارلینک است و با تصویب قانون جدیدی استفاده از اینترنت‌های ماهواره‌ای هر شرکت غیر روسی از جمله استارلینک متعلق به اسپیس‌‌اکس، وان‌وب و هر اینترنت غربی دیگر را ممنوع کرد.

هر کاربری که از اینترنت ماهواره‌ای غیرمجاز استفاده کند؛ بین ۱۳۵ تا ۴۰۵ دلار جریمه می‌شود ولی شرکت‌ها باید جریمه بیشتری و در حدود ۶۷۵۰ تا ۱۳۵۰۰ دلار بپردازند.

قانون‌گذاران روسیه اعتقاد دارند استفاده از اینترنت ماهواره‌ای کشورهای غربی می‌تواند باعث دور زدن سیستم پایش اینترنت و ارتباطات موبایل روسیه شود و تهدیدات سایبری و واقعی برای کشور و شهروندان به همراه داشته باشد.

بر اساس قوانین سخت‌گیرانه روسیه در حوزه کنترل رسانه و ارتباطات، تمامی ترافیک اینترنت این کشور باید از ارائه دهندگان اینترنت روسی بگذرد.

مدیرکل سازمان فضایی فدرال روسیه نیز در این زمینه اعلام کرده است که مسدود کردن اینترنت‌های ماهواره‌ای در روسیه قابل انتظار و اتفاق بسیار تعجب‌برانگیزی نیست. «دیمیتری راگوزین» می‌گوید هدف استارلینک چیزی فراتر از ارائه ارتباط بدون وقفه به نیروهای ویژه ایالات متحده است یا ارائه اینترنت باندپهن به بخش‌هایی از زمین که تحت پوشش اینترنت نیست؛ بیشتر یک بهانه و یاوه‌گویی است.

روسیه خودش اینترنت ماهواره‌ای راه‌اندازی می‌کند

در این میان، برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای مانند شرکت وان‌وب از راکت‌های سایوز روسی برای ارسال ماهواره‌های خود به مدار زمین بهره برده و تحریم آن‌ها جای تعجب دارد. این شرکت در سال جدید می‌خواهد بخشی از ماهواره‌های خود را از پایگاه فضایی وستوچنی روسیه به مدار زمین پرتاب کند.

در پروژه استارلینک هم قبلا از راکت‌های روسی استفاده می‌شد ولی اکنون راکت‌های اسپیس اکس ماهواره‌های اینترنتی را به فضا می‌برند.

روسیه اعلام کرده خودش یک سرویس اینترنت ماهواره‌ای به نام Sphere در سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی می‌کند و شهروندان این کشور بهتر است به این اینترنت ماهواره‌ای وصل شوند. گفته می‌شود بودجه‌ای بسیار زیاد و در حدود ۲۰ میلیارد دلار برای این پروژه در نظر گرفته شده است که بسیار بیشتر از بودجه سالیانه سازمان هوافضای روسیه است.

استراتژی دولت روسیه در قبال اینترنت ماهواره‌ای از این جهت اهمیت دارد که احتمالا دولت ایران هم چنین تصمیم‌هایی اتخاذ کره و شهروندانش را از اتصال به اینترنت‌های ماهواره‌ای منع می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا