اخبار جهان

مشخصات کامل پردازنده ۱۸ هسته‌ای Core i9 اینتل اعلام شد

اینتل در نمایشگاه کامپیوتکس بزرگ‌ترین خبر سال را اعلام کرد: عرضه نسل جدیدی از پردازنده‌های دسکتاپ به نام Core i9 با ۱۸ هسته پردازشی. اینتل در آن زما اطلاعات زیادی درباره این پردازنده قدرتمند خود ارایه نداده بود ولی امروز مشخصات کامل این نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ اعلام شد. 

براساس اطلاعاتی که اینتل منتشر کرده است؛ پردازنده ۱۸ هسته‌ای Core i9-7980XE از سرعت پایه ۲.۶ گیگاهرتز سود می‌برد اما با استفاده از فناوری Turbo Boost 2.0 می‌تواند به سرعت ۴.۲ گیگاهرتز برسد. به علاوه، با استفاده از فناوری Turbo Boost 3.0 رسیدن به سرعت ۴.۴ گیگاهرتز دور از دسترس نیست. البته، با پردازنده Core i7-7700K اینتل سرعت ۴.۵ گیگاهرتز به ثبت رسیده است که سریع‌ترین پردازنده دسکتاپ دنیا تا کنون محسوب می‌شود. بنابراین؛ پردازنده ۱۸ هسته‌ای جدید اینتل نمی‌تواند برای کامپیوترهای گیمینگ یک پردازنده غیرمنتظره باشد اما برای سازمان‌هایی که نیازمند هسته‌های پردازشی زیاد با سرعت‌های زیر ۳ گیگاهرتز؛ Core i9-7980XE خبری خوش است. 

اینتل می‌گوید سرعت مدل ۱۶ هسته‌ای Core i9 بین ۲.۸ گیگاهرتز تا ۴.۴ گیگاهرتز است. همین‌طور، سرعت مدل ۱۴ هسته‌ای این سری از پردازنده‌ها؛ از ۳.۱ گیگاهرتز شروع می‌شود. معمولا، در پردازنده‌های اینتل؛ مدل‌های با هسته‌های پردازشی کمتر سرعت بیشتری دارند. البته، باید تا ورود این پردازنده‌ها به بازار و انجام تست‌های مختلف و محک‌زنی‌ها صبر کرد. آن زمان است که مشخص می‌شود آیا پردازنده های جدید اینتل می‌توانند رکوردهای سری Core i7 را بشکنند و کاربران حرفه‌ای و گیمر را خوشحال کنند یا خیر!

اینتل می‌خواهد پردازنده‌های سری Core i9 را ۲۵ سپتامبر روانه بازار کند. در این روز مدل‌های ۱۸ هسته‌ای، ۱۶ هسته‌ای و ۱۴ هسته‌ای عرضه می‌شوند ولی مدل ۱۲ هسته‌ای زودتر از این تاریخ و احتمالا ۱۸ آگوست روانه بازار می‌شود. قیمت مدل ۱۸ هسته‌ای این پردازنده دو هزار دلار است. 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا