اخبار جهان

اینتل امسال تراشه‌های وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax را با سرعت ۴۰ درصد بیشتر از روترهای فعلی روانه بازار می‌کند

همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ با شروع سال ۲۰۱۸ شرکت‌ها شروع به کار بیشتر روی استاندارد وای‌فای بعدی ۸۰۲.۱۱ax کردند.

اینتل خبر داد تراشه‌های وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax این شرکت تا پایان سال ۲۰۱۸ عرضه می‌شود و محصولات مبتنی بر این استاندارد در سال ۲۰۱۹ وارد بازار خواهند شد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax و مقایسه آن با ۸۰۲.۱۱ac

پیش از این؛ چندین شرکت مانند برودکام یا کوانتنا از تراشه‌های ۸۰۲.۱۱ax خود رونمایی کرده بودند و حتا ایسوس از یک روتر بی‌سیم نمونه AX نیز رونمایی کرده است. 

همچنین؛ شرکت‌های دیگری مانند Celeno نیز از چیپ‌ست‌های ۸۰۲.۱۱ax خود را رونمایی کردند و در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ به طور انبوه وارد بازار می‌کنند.

فناوری و استاندارد ۸۰۲.۱۱ax نسل بعدی وای‌فای پس از ۸۰۲.۱۱ac است که روی فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز با پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز و فناوری‌هایی مانند MIMO-OFDA کار می‌کند.

صنعت شبکه آماده ارتقای بزرگ

وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax می‌تواند سرعت یک لینک را از ۸۶۷ مگابیت در استاندارد ۸۰۲.۱۱ac به مرز ۳.۴۶ گیگابیت برساند. البته؛ دستیابی به چنین سرعتی در همان ابتدای عرضه محصولات AX میسر نشده و خود اینتل می‌گوید تراشه‌های وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax او می‌توانند سرعتی ۴۰ درصد بیشتر نسبت به محصولات و روترهای ۸۰۲.۱۱ac ایجاد کنند.

هنوز ملزومات و استانداردهای رسمی و عمومی فناوری ۸۰۲.۱۱ax منتشر نشدند و نباید انتظار داشته باشیم که به سرعت شاهد تراشه‌های ۸۰۲.۱۱ax روی دستگاه‌های خانگی مانند گوشی‌های موبایل یا تبلت‌ها و نوت‌بوک‌ها باشیم. همین‌طور؛ پی‌سی‌ها فعلا هنوز مبتنی بر ۸۰۲.۱۱ac هستند. 

اما همین‌که شرکتی مانند اینتل اعلام آمادگی می‌کند که تراشه‌های وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax را وارد بازار کند؛ یعنی کل این صنعت برای یک به‌روزرسانی بزرگ آماده می‌شود و می‌توان انتظار داشت تا دو الی سه سال دیگر؛ سرعت وای‌فای تکان اساسی بخورد و لینک‌های بی‌سیم سریع‌تری از وضع کنونی بشود.

دستاورد دیگر ورود تراشه‌های ۸۰۲.۱۱ax به بازار؛ پایین آمدن قیمت روترها و محصولات ۸۰۲.۱۱ac است. البته؛ انتظار داریم فعلا محصولات AC برای سال‌های متوالی در بازار باشند و استفاده شوند ولی دیگر محصولاتی های‌تک محسوب نشده و قیمت‌های پایین‌تری دارند که باعث می‌شود کاربران خانگی کم مصرف نیز اقدام به خرید روترهای AC کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا