فناوریمحصولات شبکه

نگاهی به مودم‌های جدید ۴G و ۵G اینتل

همان‌طور که در خبرها خواندید؛ اینتل از مودم‌های نسل جدید ۴G و ۵G خود رونمایی کرده است. مودم‌هایی که احتمالا روی آیفون‌های سال ۲۰۱۸ نصب می‌شوند.

اینتل با معرفی این مودم‌ها می‌خواهد دوباره بازار را به دست بگیرد و رقیبی سرسخت برای شرکت‌هایی مانند کوالکام، سامسونگ، هواوی و غیره باشد. اینتل می‌داند که آینده متعلق به ۵G است. بنابراین؛ با یک خیز بزرگ و دورنمای زیاد به سراغ معرفی اولین مودم‌های ۵G دنیا رفته است.

مودم‌های سری XMM 8000

اینتل سری جدید مودم‌های XMM 8000 را معرفی کرده است و می‌گوید این مودم‌ها برای آینده هستند. مودم‌های این خانواده از سری ۵G بوده و می‌توانند در فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز و فرکانس‌های میلی‌متری کار کنند.

شبکه‌های موبایل ۵G نیز از امواج و طیف‌های فرکانسی میلی‌متری سود می‌برند و روی باندهای رده بالا و نسبتا خالی مانند ۶ گیگاهرتز ارسال می‌شوند. مودم‌های عرضه شده در این سری می‌توانند روی هر نوع دستگاه مبتنی بر ۵G از کامپیوترهای رومیزی تا گوشی‌های موبایل و سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم CPE یا خودروها نصب شوند.

اینتل فعلا در این سری مودم XMM 8060 را معرفی کرده است ولی انتظار می‌رود به‌زودی؛ تعداد مودم‌های بیشتری از خانواده XMM 8000 را شاهد باشیم.

مودم XMM 8060 در چندین مود و با مشخصات مختلفی کار می‌کند. چون هنوز استاندارد ۵G به تصویب رسمی نرسیده است و مشخص نیست نسل بعدی شبکه‌های موبایل روی کدام طیف‌ها و با چه فناوری‌هایی راه‌اندازی می‌شوند. 

اینتل با پیش‌بینی چندین مود؛ سعی کرده است اولین مودم ۵G خود را برای کار در هریک از شبکه‌های نسل جدید اپراتورهای موبایل آماده کند. این مودم به خوبی می‌تواند از شبکه‌های موبایل نسل‌های قدیمی‌تر از جمله ۲G و ۳G (شامل CDMA) و ۴G پشتیبانی کند. اینتل تصور می‌کند شبکه‌های ۴G تا سال ۲۰۱۹ فعال باشند و شاهد استفاده سراسری از LTE باشیم.

اینتل می‌گوید اولین دستگاه‌های مجهز به مودم XMM 8060 در میانه سال ۲۰۱۹ روانه بازار می‌شوند. انتظار می‌رود اولین شبکه‌های ۵G در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شوند ولی مردم به صورت عادی بتوانند از سال ۲۰۲۰ از شبکه‌های ۵G استفاده کنند.

مودم XMM 7660 

اینتل یک مودم جدید LTE از نسل چهارم شبکه‌های موبایل نیز معرفی کرده است. مودم XMM 7660 از ظرفیت‌ها و مشخصات LTE Cat.19 سود می‌برد که می‌تواند سرعت دانلود ۱.۶ گیگابیتی به نمایش بگذارد. تا کنون؛ سریع‌ترین مودم LTE به شرکت هواوی تعلق دارد که روی LTE Cat.18 فعال شده است و سرعت دانلود ۱.۲ گیگابیتی به نمایش می‌گذارد. 

با این حساب؛ اینتل صاحب سریع‌ترین مودم LTE جهان است. این مودم از فناوری MIMO، تجمیع حامل (Carrier Aggregation) و ویژگی‌های افزایش برد موثر استفاده می‌کند. انتظار می‌رود این مودم روی دستگاه‌های معرفی شده در سال ۲۰۱۹ استفاده شود.

خبرهایی مبنی بر همکاری اینتل با اپل برای استفاده از مودم‌های نسل جدید LTE به گوش رسیده است. احتمالا اپل روی آیفون‌های سال ۲۰۱۸ خود از این نوع مودم بهره خواهد گرفت. آیفون‌های سری ۸ و آیفون X به مودم‌های جدید و پرسرعت Gigabit LTE مجهز نشدند و با انتقاد و گلایه زیاد کاربران و کارشناسان روبرو گردیدند. 

کوالکام نیز در حال توسعه مودم‌های سری جدید خود به نام اسنپدراگون X50 است. این مودم می‌تواند روی فرکانس‌های ۲۸ گیگاهرتزی کار کند و سرعتی بیشتر از یک گیگابیت داشته باشد. 

 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا