اخبار جهان

جاسوسی و استراق سمع از کابل‌های فیبر نوری

کابل‌های فیبر نوری ضعیف‌ترین صداها را منعکس می‌کنند

یک مطالعه جدید جدید نشان می‌دهد کابل‌های فیبر نوری قابلیت جاسوسی و استراق سمع در فاصله‌های نیم مایلی (یک کیلومتر) را دارند. تغییرات نوری در هنگام صحبت کردن، می‌توانند منبع تشخیص و استراق سمع باشند.

محققان چینی، سیستمی ساخته‌اند که صدا را از یک سر کابل فیبر نوری دریافت و از سر دیگر منتقل کنند.

کابل‌های فیبر نوری از پالس‌های نوری برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند. کابل‌های فیبر نوری برای انتقال صوت و دیتا در زیرساخت شبکه، منازل و سازمان‌ها استفاده می‌شوند و اکنون سریع‌ترین روش جابه‌جایی داده‌ها هستند.

اما کابل‌های فیبر نوری به تغییرات محیطی حساس هستند و باعث ایجاد امواج صوتی شده که به طور بالقوه خطر شنود و استراق سمع صدای کاربران را توسط هکرها را ایجاد می‌کنند.

مطالعه جدید انجام شده در دانشگاه Tsinghua پکن، می‌گوید شبکه‌های اینترنت فیبر نوری در سراسر جهان گسترده هستند و نه تنها انتقال داده‌ها را تسریع می‌کنند؛ بلکه فرصتی برای به دست آوردن اطلاعات اضافی نیز هستند. فیبر نوری به ارتعاش بسیار حساس است و همین موضوع می‌تواند طیف گسترده‌ای از کاربردها را برای این شبکه‌ها بسازد.

کابل فیبر نوری

از جمله کاربردهای شبکه‌های فیبر نوری می‌توان به تشخیص زلزله، نظارت بر ترافیک شهری، مطالعه روی ساختارهای زمین‌شناسی و تحولات زیرزمینی اشاره کرد که تاثیرات مثبتی بر زندگی مردم دارند.

بیشتر بخوانید: تفاوت اینترنت FTTH با FTTB و دیگر مدل‌های فیبرنوری چیست؟

اما همه کاربردهای شبکه های فیبر نوری مثبت نیستند و برخی خطرات امنیتی نیز به طور بالقوه برای مردم ایجاد می‌کنند و باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرند.

جاسوسی از فیبر نوری شدنی ولی بسیار سخت

یکی از پرکاربردترین معماری‌های شبکه‌های باندپهن در شهرها، پروتکل FTTP (سرنام fiber to the premise) است که کابل فیبر نوری تا یک ساختمان کشیده می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد هکرها می‌توانند از این کابل‌های فیبر نوری چند کیلومتری FTTP، استراق سمع و شنود داشته باشند و اطلاعات حساس مردم را به سرقت ببرند.

بیشتر بخوانید: تعرفه اینترنت فیبر نوری مخابرات

تیم چینی، سیستمی ایجاد کردند که تغییرات نوری در هنگام صحبت کردن شخص در نزدیکی یک کابل فیبر نوری را تشخیص داده و ثبت کند. بنابراین، هر کابل فیبر نوری قرار داده شده در یک ساختمان، می‌تواند به نوعی نقش میکروفون را بازی کند و به هر مکالمه‌ای گوش دهد.

البته، صدای دریافت شده از انتهای یک سر کابل فیبر نوری کاملا واضح نیست ولی می‌توان با تکنیک‌های تشخیص گفتار و به کمک کامپیوترها، آن را تقویت کرده و به یک صدای کاملا قابل درک رساند.

تیم محقق چینی تاکید دارند که این روش استراق سمع به تجهیزات پیچیده و شرایط سخت‌گیرانه نیاز دارد ولی این احتمال وجود دارد که این شنود انجام شود؛ اگرچه هزینه زیادی برای هکرها داشته باشد.

محققان، روش‌های مختلفی برای جلوگیری از استراق سمع روی کابل‌های فیبر نوری پیشنهاد کردند؛ از جمله می‌توان از فلز و شیشه برای پوشاندن کابل فیبر نوری استفاده کرد تا تغییرات نوری ناشی از صدا قابل تشخیص نباشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
journalbreak

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا