اخبار جهان

آیا اولین کاربران ایرانی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک وصل شدند؟

آیا استارلینک رسما وارد ایران شده است؟

از صبح امروز، تصویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان‌دهنده اتصال چند کاربر از داخل خاک ایران به اینترنت استارلینک است؛ در حالی‌که هنوز چند ساعت از جدیدترین توییت ایلان ماسک درباره فعال‌سازی اینترنت استارلینک در ایران نگذشته است. ساعتی بعد مشخص شد این وب‌سایت فقط از روی خوداظهاری کاربران، نودهای فعال استارلینک را روی نقشه آنلاین نمایش می‌دهد.

این روزها، سرخط خبرهای ایران نه فیلتر شدن پی در پی شبکه‌های اجتماعی (آخرین مورد لینکدین)؛ بلکه ورود اینترنت استارلینک به داخل کشور است. دیروز، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، ارائه خدمات اینترنتی و فناوری محور به کسب‌وکارهای ایرانی را معاف از تحریم‌ها دانست و سپس، ایلان ماسک خبر داد استارلینک برای ایران در حال فعال‌سازی است.

استارلینک در ایران

حالا، تصویری از نقشه آنلاین و ماهواره‌ای کاربران استارلینک نشان می‌دهد چند کاربر در ایران موفق شدند به اینترنت استارلینک دسترسی پیدا کنند. قطعا این کاربران، از پیش، تجهیزات سخت‌افزاری و دیش ماهواره‌ای استارلینک را خریداری کرده و منتظر چنین لحظه‌ای بودند تا به محض صدور مجوز اتصال ایران به اینترنت ماهواره‌ای، اولین کاربران ایرانی باشند که به استارلینک وصل شدند.

اتصال کاربران ایرانی به استارلینک

در این نقشه آنلاین، دو کاربر در تهران، یک کاربر در آذربایجان غربی، یک کاربر در خوزستان و سه کاربر در بندرعباس به اینترنت استارلینک وصل شدند. همه این کاربران در نواحی غرب ایران هستند و به نظر می‌رسد به ماهواره‌های اینترنت اسپیس‌ایکس در منطقه مرزی غربی ایران دسترسی پیدا کردند.

هنوز هیچ کاربری در ایران، تصویری از اتصال خود به اینترنت استارلینک یا تست سرعت منتشر نکرده است و باید منتظر خبرهای بعدی درباره اتصال اولین کاربران ایرانی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک باشیم.

البته، تست‌های سرعتی که از اینترنت استارلینک در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ از سرعت بسیار خوب آن در دانلود و آپلود حکایت دارد. در آخرین تستی که از سرعت اینترنت استارلینک به دست ما رسیده است؛ سرعت دانلود حدود ۴۰۰ مگابیت و سرعت آپلود ۶۸ مگابیت با پینگ ۲۸ میلی‌ثانیه است که برای یک اینترنت ماهواره‌ای، بسیار خوب است:

تست سرعت اینترنت استارلینک

جالب است که وزیر ارتباطات، چند روز پیش گفته بود بعید است به این زودی‌ها، استارلینک در ایران فعال شود؛ ضمن اینکه شرکت اسپیس ایکس برای ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای در ایران، باید مجوزهای لازم را طی کند.

گفته می‌شود استارلینک از سه ایستگاه سلیمانیه، هرات و دبی می‌تواند کل ایران را زیر پوشش ماهواره‌های خود ببرد. هزینه‌های اینترنت استارلینک برای کاربران ایرانی نیز فعلا رایگان شده است.

اینترنت ایران، روزهای چالشی، بزرگ و داغی پیش‌رو دارد و قطعا ورود استارلینک به ایران، بسیاری از چیزها را تغییر خواهد داد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا