فناوری

ایلان ماسک: فعال‌سازی اینترنت استارلینک برای ایران شروع شد

وزارت خزانه‌داری امریکا، خدمات اینترنتی و فناوری محور به ایران را از تحریم‌ها معاف کرد

ایلان ماسک در جدیدترین توییت خود از شروع پروسه فعال‌سازی اینترنت استارلینک برای ایران خبر داد. مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس که ارائه دهنده سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است؛ در جواب توییت آنتونی بلیکن که گفته بود خدمات اینترنت به ایران از تحریم‌ها معاف شد؛ گفت استارلینک در حال فعال شدن است.

ایلان ماسک در این توییت دو کلمه‌ای خود از عبارت «Activating Starlink» استفاده کرده است که به معنای آماده‌سازی روند فعال‌سازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای کاربران ایرانی است.

استارلینک ایران ایلان ماسک

وزارت خزانه‌داری آمریکا امروز گواهی‌نامه D-2 را برای خدمات اینترنت و فناوری محور به ایران صادر کرده است. طبق این گواهی‌نامه، پلتفرم‌های شبکه‌ی اجتماعی، هم‌کاری، تماس‌های ویدیویی و خدمات ابری موردنیاز برای پلتفرم‌های یادشده به‌همراه ابزارهای نیازمند قابلیت‌های ارتباطی، مانند نقشه‌های آنلاین، بازی‌های الکترونیکی، پلتفرم‌های یادگیری الکترونیک، ترجمه‌ی ماشینی، نقشه‌های بر بستر وب و احراز هویت معاف از تحریم‌های ایالات متحده برای ایران هستند.

به زبان دیگر، شرکت‌های فناوری از جمله استارلینک برای ارائه خدمات به ایران، هیچ‌گونه محدودیتی ندارند. وزارت خزانه‌داری امریکا رسما اعلام کرده است هدف از صدور گواهی‌نامه D-2، افزایش دسترسی مردم ایران به خدمات اینترنتی است.

در این مجوز، دیگر شرکت‌های فناوری ایالات متحده نیازی نیست صرفا به اشخاص خدمات بدهند و کسب‌وکارهای ایرانی نیز می‌توانند به صورت قانونی از خدمات اینترنت، سرویس‌های ابری، پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های اداری و همکاری، ویدئوکنفرانس و غیره شرکت‌های امریکایی استفاده کنند.

اینترنت استارلینک

در چند روز اخیر و پس از بالا گرفتن اعتراض‌ها در ایران و ایجاد محدودیت‌هایی برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی روی اینترنت ایران و قطع شدن اینترنت موبایل، بحث ورود استارلینک به ایران بالا گرفته و به یک مسئله داغ در فضای مجازی تبدیل شد.

چند روز پیش بود که ایلان ماسک به یک کاربر ایرانی در توییتر گفته بود باید برای ارسال تجهیزات سخت‌افزاری استارلینک به ایران، معافیت‌های تحریمی را دریافت کنند. ساعتی پس از این توییت، وزارت خزانه‌داری امریکا اعلام کرد اینترنت استارلینک از تحریم‌ها معاف است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات ایران نیز در اظهارنظری گفت هر سرویس‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای در ایران، باید مجوزهای لازم را از مراکز قانونی دریافت کند و بدون در نظر گرفتن قوانین و الزامات و مجوزهای هر سرزمین و کشوری، از نظر بین‌المللی هم حق ارائه خدمات ندارد.

وزیر ارتباطات در این گفت‌وگو اشاره کرد که تصور نمی‌کند به این زودی‌ها اینترنت استارلینک وارد ایران شود؛ چون بسترهای آن آماده نیست.

حالا باید دید در روزهای آینده، چه اتفاقات تازه‌ای پیرامون ورود استارلینک به ایران رخ می‌دهد و کاربران ایرانی، در حالی که اینترنت ایران زیر فشار شدیدترین محدودیت‌های امنیتی از سال ۲۰۱۹ تا کنون است و پلتفرم‌هایی مانند واتساپ و اینستاگرام فیلتر هستند و اینترنت موبایل در اکثر روزها بیشتر یک اینترانت است و فقط سایت‌های داخلی را باز می‌کند؛ می‌توانند به اینترنت استارلینک دسترسی پیدا کنند.

هزینه اینترنت استارلینک

هزینه خرید سخت‌افزار اینترنت استارلینک از جمله دیش ماهواره‌ای و روتر و اتصالات دیگر آن حدود ۱۸ میلیون تومان (۵۹۰ دلار) می‌شود و هزینه اشتراک ماهیانه آن حدود ۳ میلیون تومان (۱۱۰ دلار) می‌شود. البته، این هزینه‌ها برای دریافت اینترنت استارلینک در شرایط عادی است.

چون احتمال دارد ایلان ماسک و اسپیس ایکس بخواهند با توجه به شرایط ویژه‌ای که اینترنت ایران دارد؛ تعداد لینک استارلینک را رایگان برای کاربران ایرانی فعال کنند یا هزینه‌های آن‌ها را از منبع‌های دیگری تامین و کاربر ایرانی بدون هزینه به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی پیدا کند.

برخی از کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی نوشتند اگر استارلینک برای ایران راه‌اندازی شود؛ مسئله هزینه آن را ندارند و به صورت اشتراکی با همسایگان یا مجتمعی دریافت و استفاده می‌کنند.

قطعا، کسب‌وکارها نیز یک مشتری بزرگ برای اینترنت استارلینک خواهند بود و توان پرداخت هزینه‌های آن را دارند.

اما آیا واقعا تا چند روز آینده شاهد ورود استارلینک به ایران خواهیم بود؟ واکنش دولت ایران در قبال این سرویس اینترنت ماهواره‌ای بدون محدودیت و کاملا آزاد چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
bloomberg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا