اخبار جهان

سلام بر گوشی‌های وای فای ۷ و سرعت ۶۵ گیگابیت

پردازنده موبایل جدید دیمنسیتی ۹۲۰۰ از استاندارد WiFi 7 و 5G پشتیبانی می‌کند

هنوز روترها و گوشی‌ها با استانداردهای وای فای ۶ و وای فای ۶ ای سازگار هستند ولی به‌زودی اولین نسل از گوشی‌های وای فای ۷ با پردازنده پرچم‌دار دیمنسیتی ۹۲۰۰ جدید مدیاتک وارد بازار می‌شوند.

احتمالا، تراشه پرقدرت مدیاتک Dimensity 9200 را روی برخی گوشی‌های رده بالای چینی مشاهده کنیم. این تراشه SoC نسبت به نسل قبلی خود،چیپ‌ست Dimensity 9000، پیشرفت‌های متعددی داشته است و از امتیاز ۱۰ درصد سرعت بیشتر در چند هسته‌ای و ۳۲ درصد بهبود کارایی گرافیکی با همراه کاهش مصرف انرژی ۲۵ درصدی سود می‌برد.

سلام بر وای فای ۷

اما بزرگ‌ترین پیشرفت پردازنده موبایل مدیانک دیمنسیتی ۹۲۰۰، امکان اتصال گوشی‌ها به روترها و هات‌اسپات‌ها با استاندارد WiFi 7 است. استانداردی که هنوز به طور رسمی توسط موسسه W-iFi Alliance تصویب نشده ولی می‌دانیم شامل استاندارد ۸۰۲.۱۱be می‌شود.

مدیاتک دیمنسیتی 9200

مدیاتک اولین شرکتی است که رسما یک پردازنده موبایل با وای فای ۷ روانه بازار می‌کند و انتظار داریم اولین گوشی‌های WiFi 7 پیش از اتمام پایان سال، روانه بازار شوند. البته، مانند استانداردهای قبلی وای فای، مدتی طول می‌کشد تا روترها، مودم‌ها و دستگاه‌های وای‌فای ۷ به جریان اصلی بازار تبدیل شوند و شاهد پشتیبانی از آن در سایر گوشی‌ها باشیم.

اما آن چیزی که اهمیت دارد؛ پشتیبانی از سرعت دانلود ۳۰ گیگابیت بر ثانیه است که بسیار سریع‌تر از ۴.۸ گیگابیت بر ثانیه در استاندارد Wi-Fi 6E است. در عمل، شاید شاهد این سرعت‌ها روی گوشی‌های موبایل نباشیم ولی مثلا در ایالات متحده، بسته به اپراتور موبایل شما، می‌توانید متوسط سرعت اینترنت ۲۰۰ مگابیت را روی وای فای داشته باشید که بسیار سریع‌تر از اینترنت خانگی است.

وقتی شما دستگاه گوشی خود را به وای فای ۷ ارتقا می‌دهید؛ به این معنی است که سرعت و پهنای‌باند بیشتری در ارتباطات بی‌سیم خواهید داشت.

مشخصات پردازنده دیمنسیتی ۹۲۰۰

پردازنده مدیاتک دیمنسیتی ۹۲۰۰ از مودم ۶G با پشتیبانی از فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز و امواج میلی‌متری و حداکثر سرعت دانلود ۷.۹ گیگابیت بر ثانیه نیز برخوردار است. در وای‌فای نیز انتظار می‌رود حداکثر سرعت ۶۵ گیگابیت را پشتیبانی کند ولی نه در سال ۲۰۲۳ بلکه سال‌های دورتر!

مشخصات پردازنده مدیاتک دیمنسیتی 9200

این پردازنده را باید اولین تراشه موبایل مدیاتک با پشتیبانی از شبکه‌های ۵G میلی‌متری دانست. همچنین، دیمنسیتی ۹۲۰۰ اولین پردازنده دنیا اندروید است که سراغ هسته پردازشی با معماری Cortex-X3 و سرعت کلاک ۳.۰۵ گیگاهرتز رفته است. این پردازنده دارای سه هسته فیزیکی Cortex-A715 با سرعت ۲.۸۵ گیگاهرتز و ۴ هسته فیزیکی Cortex-A510 با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز هم هست.

پردازنده گرافیکی این چیپ‌ست نیز آرم Immortalis G715 با پشتیبانی از نمایشگرهای ۵K و رزولوشن WHQD با حداکثر نرخ تازه‌سازی تصویر ۱۵۵ مگاهرتز است.

اولین پردازنده‌های مدیاتک با وای فای ۷، تراشه‌های Filogic 880 و Filogic 380 بودند که از حداکثر سرعت ۳۶ گیگابیت در وای فای پشتیبانی کرده و برای دستگاه‌های اینترنت اشیا توسعه داده شده‌اند.

پیش‌تر، گفته شده بود اولین گوشی وای فای ۷ تا سال ۲۰۲۴ روانه بازار می‌شود که اینک، مدیاتک پیش‌دستی کرده و اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار مبتنی بر پردازنده وای فای ۷ او، در سال ۲۰۲۳ دست مردم می‌رسد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
engadget

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا