اخبار جهان

ایلان ماسک: ۱۰۰ ترمینال استارلینک در ایران فعال است

چند روز پیش هم وال‌استریت ژورنال از قاچاق ۲۰۰ گیرنده استارلینک به ایران خبر داد

تنها ۴ روز پس از انتشار گزارش وال‌استریت ژورنال درباره قاچاق ۲۰۰ گیرنده استارلینک به ایران، حالا ایلان ماسک تایید کرد ۱۰۰ گیرنده در ایران فعال هستند.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس در توییتی و برای پاسخ به یک کاربر دیگر، اعلام کرد ۱۰۰ ترمینال استارلینک در ایران فعال هستند.

توییت ایلان ماسک

در اوایل مهرماه و شروع ناآرامی‌های کشور، ایلان ماسک باز در توییتی گفت به دنبال تلاش برای فعال‌سازی استارلینک برای کشور ایران است تا کاربران بتوانند به یک اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند.

این توییت با پاسخ وزیر ارتباطات همراه شد و البته ایلان ماسک چندین توییت دیگر هم درباره اینترنت استارلینک در ایران زد و گفت که این سرویس برای ایرانی‌ها فعال شده است.

قاچاق تجهیزات استارلینک به داخل ایران

در اوایل آبان ماه نیز خبرهایی از قاچاق تجهیزات استارلینک از مرزهای غربی و کشور عراق به داخل ایران یا از سوی بنادر جنوبی شنیده و منتشر شد. در یک مورد، فروشنده تجهیزات استارلینک حدود ۶۰ میلیون تومان هزینه از خریدار دریافت می‌کرد.

چند روز پیش هم سایت وال‌استریت ژورنال در گزارشی گفت تا کنون ۲۰۰ گیرنده استارلینک وارد ایران شده و تلاش‌ها برای ارسال تعداد بیشتری ادامه دارد.

وال‌استریت ژورنال می‌گوید گروه‌هایی در خارج از ایران، تلاش می‌کنند ترمینال‌های استارلینک بیشتری به داخل ایران قاچاق کنند تا مردم بتوانند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند.

قاچاق تجهیزات استارلینک

هزینه اشتراک ماهیانه اینترنت استارلینک حدود ۱۱۰ دلار و هزینه خرید تجهیزات آن در امریکا ۵۰۰ دلار است اما سرعت بسیار خوب این اینترنت ماهواره‌ای و دسترسی آزاد به همه وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، باعث شده تا برخی از مردم تمایل به خرید و استفاده از استارلینک در ایران داشته باشند.

بیشتر بخوانید: ۳ روش ردیابی اینترنت استارلینک

در حالی‌که سرعت اینترنت موبایل ایران براساس آخرین گزارش اسپیدتست، دانلود ۴۰.۹ مگابیت و آپلود ۱۱.۳ مگابیت را نشان می‌دهد که سرعت اینترنت استارلینک در برخی نقاط حتی به ۵۰۰ مگابیت می‌رسد ولی به طور میانگین، در سال ۲۰۲۲ سرعتی بالاتر از ۱۰۰ مگابیت را به ثبت رسانده است؛ آن هم با پینگ ۷۳ میلی ثانیه که برای یک اینترنت ماهواره‌ای بسیار خوب است.

هنوز مراجع رسمی در ایران، ورود استارلینک به کشور و فعال شدن ترمینال‌های ماهواره ای آن را تایید نکردند.

به‌زودی، استارلینک قابلیت اتصال گوشی به اینترنت ماهواره ای را هم فعال خواهد کرد و در آن صورت، دیگر هیچ نیازی به دیش و روتر و سایر تجهیزات زمینی برای اتصال به این اینترنت ماهواره‌ای نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا