فناوری

۳ روش ردیابی اینترنت استارلینک

اسپیس‌ایکس چندین هزار ماهواره استارلینک به فضا پرتاب کرده است اما چگونه آن‌ها را در سراسر جهان ردیابی کنیم؟

ردیابی اینترنت استارلینک و تجهیزات آن، یکی از موضوعات داغ این روزهای فضای مجازی ایران است.

با شروع اختلالات و محدودیت‌های اینترنت از اواخر شهریور ماه ۱۴۰۱ و بعد فیلترینگ گسترده پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی در مهر ماه ۱۴۰۱ و قطعی دسترسی به اینترنت بین‌الملل در برخی روزها، بحث ورود استارلینک به ایران داغ شد و حتی کار رجزخوانی ایلان ماسک و مقامات ایران و بعد سیاسی شدن قضیه با ورود مجلس و ایالات متحده به بحث رساندن اینترنت آزاد به کاربران ایران، کشید.

در نهایت، چند روز پیش گزارشی منتشر شد که اینترنت استارلینک در ایران فعال شده و تجهیزات آن نیز به صورت قاچاق از ۳۵ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان و بیشتر در شهر بانه و دیگر شهرهای مرزی به فروش می‌رسد.

این قضیه، دوباره بحث قابل ردیابی بودن اینترنت استارلینک برای دولت‌ها بر سر زبان‌ها انداخت. ما در این مقاله، نمی‌خواهیم فعلا درباره این موضوع صحبت کنیم؛ اگرچه تقریبا همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که اینترنت استارلینک توسط دولت‌ها قابل ردیابی است؛ هرچند سخت و هزینه‌بر باشد و نیازمند تجهیزات زیادی است.

در این مطلب، می‌خواهیم بررسی کنیم خود کاربران چگونه می‌توانند اینترنت استارلینک را ردیابی کنند و هزاران ماهواره اینترنتی اسپیس ایکس در آسمان را یافته و موقعیت آن‌ها را به صورت بی‌درنگ ردیابی کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه از روتر خودمان برای اینترنت استارلینک استفاده کنیم؟

در ادامه، ۳ سایت و ابزار برای ردیابی اینترنت استارلینک پیشنهاد می‌کنیم:

۱- سایت Satellite Map

ردیابی استارلینک با Satellite Map

سایت Satellite Map یک روش سریع و آسان برای ردیابی هر ماهواره استارلینک و ایستگاه‌های زمینی است. این ابزار شبیه به گوگل ارث کار می‌کند و در آن می‌توانید کره زمین را بچرخانید تا قاره‌ها و کشورهای مختلف را مشاهده کنید.

همچنین، می‌توانید روی هر ماهواره استارلینک فعال در مدار زمین، کلیک کرده و نام، تاریخ پرتاب، ارتفاع آن از سطح زمین را بررسی کنید(به‌ویژه از نمودار پایین سمت راست می‌توانید ارتفاع ماهواره در زمان‌های مختلف را ببینید). افزون بر این، با کلیک روی یکی از ایستگاه‌های زمینی قرمز رنگ، می‌توانید موقعیت کلی، تعداد و قطر آنتن را پیدا کنید.

با وارد کردن موقعیت دقیق خودتان در تنظیمات این وب سایت، می‌توانید فاصله خودتان از ماهواره استارلینک را محاسبه و مشاهده کنید.

۲- سایت Find Starlink

ردیابی استارلینک با Find Starlink

با سایت Find Starlink می‌توانید دنبال ماهواره‌های اصلی استارلینک در مدار زمین بگردید. برخلاف سایت Satellite Map، مکان همه ماهواره‌های در حال گردش روی مدار زمین را نشان نمی‌دهد ولی می‌توانید مسیر اصلی ماهواره‌ها را ببینید و بفهمید که آن‌ها کجا می‌روند.

همچنین، می‌توانید از موقعیت مکانی خود برای اطلاع از عبور ماهواره‌ه‌ای در چند روز آینده استفاده کنید. اگر یک تلسکوپ داشته باشید؛ بسیار عالی می‌شود و می‌توانید ماهواره استارلینک را در آسمان و هنگام عبور از بالای سرتان، مشاهده کنید.

۳- سایت Starlink Coverage Tracker

ردیابی استارلینک با Starlink Coverage Tracker

ابزار سوم برای ردیابی استارلینک، سایت بسیار مفید و کاربردی Starlink Coverage Tracker است. با استفاده از این وب‌سایت، می‌توانید اطلاعات هر ماهواره اسپیس ایکس در آسمان را دریابی و اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید.

این سایت یک نقشه زنده از وضعیت ماهواره‌های استارلینک نشان می‌دهد و نام، کیفیت پوشش، مکان‌های تحت پوشش و ارتفاع هر ماهواره را به شما خواهد گفت.

با کلیک روی یک ماهواره، می‌توانید مسیر عبوری آن را نیز بررسی کنید؛ اگر تصمیم دارید یکی از این ماهواره‌ها در هنگام عبور از بالای سرتان را ردیابی کنید.

هر ماهواره توسط یک دایره آبی احاطه شده است که نشان‌دهنده شعاع تحت پوشش آن است. حتی می‌توانید در این وب سایت، محل قرارگیری ماهواره‌های در حال آماده شدن برای پرتاب به مدار زمین را بررسی کنید و به پوشش‌های احتمالی آن‌ها در آینده، نگاهی بیندازید.

اگر به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک علاقه‌مند هستید و دوست دارید درباره نحوه کار و تجهیزاتش بیشتر بدانید؛ این چند مقاله را پیشنهاد می‌کنیم:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
Makeuseof

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا