فناوری

گزارش تجارت نیوز: فروش تجهیزات استارلینک در بانه به قیمت ۶۰ میلیون تومان

خبرهای غیررسمی از اتصال به ماهواره‌های استارلینک در تهران به گوش می‌رسد

از چند روز پیش، گزارش‌ها و توییت‌های غیررسمی درباره استفاده از استارلینک و فروش تجهیزات آن در ایران دریافت شد.

امروز سایت تجارت نیوز، طی گزارش تقریبا این شایعات را تایید کرده و خبر از فروش تجهیزات اینترنت استارلینک در مرزهای غربی کشور داد؛ آن هم با قیمت سرسام‌آور و گیج‌کننده ۶۰ میلیون تومان!

استارلینک وارد ایران شد

در این گزارش آمده است؛ برخلاف گفته‌های مسئولان وزارت ارتباطات که ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران منوط به اخذ مجوز است؛ فروش قاچاقی تجهیزات استارلینک در برخی از شهرهای کشور آغاز شده است و برخی آگهی‌های آن به قیمت ۶۰ میلیون تومان می‌رسند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ تجهیزات استارلینک نیز مانند هر کالای قاچاق دیگری از مرزهای غربی کشور وارد ایران شده است. یک عضو سابق اتاق ایران و عراق به خبرنگار تجارت نیوز گفته است تجهیزات استارلینک با قیمت ۳۵۰ دلار از عراق وارد ایران می‌شوند.

استارلینک در تهران

این فرد می‌گوید:

«در شهرهای مرزی تجهیزات استارلینک با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد و فروشندگان ادعا می‌کنند که تجهیزات را طی ۱۵ روز به دست مشتریان در سراسر کشور می‌رسانند. آنطور که می‌گویند هر یک دستگاه مودم می‌تواند به ۲۰۰ دستگاه تلفن همراه به طور همزمان اینترنت ارائه دهد. همچنین این مودم‌‌ها تا شعاع ۴۰۰ متری نیز قابل استفاده هستند.»

بیشتر بخوانید: ماجرای پشتیبانی نسل جدید آیفون‌ها از اینترنت استارلینک چیست؟

خبرنگار تجارت نیوز با پیگیری‌های خود به سرنخ‌هایی هم رسیده است و دریافته تعدادی محدود از تجهیزات اینترنت استارلینک وارد ایران شدند.

قیمت تجهیزات استارلینک در ایران

یکی از افراد فروشنده به خبرنگار گفته است برای شروع باید ۳۵۰ دلار (۱۱ میلیون تومان) از مشتری به عنوان پیش پرداخت دریافت کرده و دیش استارلینک به همراه روتر و سایر وسایل را پس از ۱۵ روز تحویل او می‌دهد. مشتری می‌تواند به شهر بانه رفته و حضوری این تجهیزات را دریافت کند یا اینکه در بسته‌بندی‌های قاچاق و جعلی، برایش پست شوند.

دیش استارلینک در ایران

مشتری در زمان دریافت این تجهیزات هم باید ۱۵۰۰ دلار دیگر (۴۵ میلیون تومان) علاوه بر ۳۵۰ دلار پیشین به فروشنده پرداخت کند. به گفته این فرد فروشنده اینترنت استارلینک، هزینه اشتراک اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ایران تا دو ماه رایگان است.

به این ترتیب، یک ایرانی اگر بخواهد تجهیزات استارلینک را خریداری کند؛ باید هزینه‌ای در حدود ۶۱ میلیون تومان بپردازد. فروشنده می‌گوید چون این تجهیزات با نرخ دلار آزاد خریداری می‌شوند؛ این قدر گران است. هزینه خرید تجهیزات استارلینک در آمریکا ۵۹۹ دلار به همراه ۹۹ دلار اشتراک ماهیانه است.

پایان شایعات: استارلینک در ایران قابل استفاده است

در ماه‌های گذشته، بارها کارشناسان و رسانه‌ها تاکید کردند سرانجام تجهیزات استارلینک وارد ایران شده و روزی فرا می‌رسد که مانند تجهیزات ماهواره، همه‌گیر و ارزان و در دسترس شود و منتظر اجازه یا واکنش پس انفعالی مسئولین ارتباطی کشور نخواهند ماند.

بیشتر بخوانید: آیا می‌توانیم از روتر خودمان برای اینترنت استارلینک استفاده کنیم؟

تحولات اخیر در ایران و قطعی‌ها و اختلالات اینترنت و تلاش‌های مقام‌های امریکایی برای رساندن اینترنت آزاد به دست مردم ایران و برقراری ارتباط از داخل خاک ایران با دیگر کاربران در سراسر جهان برای مخابره اخبار و انتشار تصاویر و فیلم‌های ناآرامی‌ها و اعتراضات، سرعت ورود استارلینک به ایران را افزایش داد و اکنون باید گفت استارلینک در ایران هست.

تجهیزات استارلینک در تهران

یک فعال فضای مجازی این امروز در توییتر اعلام کرد تجهیزات استارلینک در تهران دریافت و تست شده است و بدون داشتن اکانت رسمی، موفق شده سرعت دانلود ۸۷ مگابیت بر ثانیه با پینگ ۸۰ میلی ثانیه دریافت کند. این فعال فضای مجازی نوشته است قیمت تجهیزات استارلینک ۳۲ میلیون تومان شده است.

همه‌گیری استارلینک در آینده‌ای نزدیک

این توییت، اخبار ضد و نقیض درباره امکان استفاده از استارلینک در ایران را هم تایید می‌کند. چند روز پیش (۲۱ مهر ماه)، ایلان ماسک در توییتی گفت استارلینک در ایران فعال است. گفته می‌شود شرکت اسپیس ایکس با نصب دکل‌های ۸۰۰ کیلومتری در کشور ترکیه، امکان دسترسی کاربران ایرانی به پروژه استارلینک را فراهم کرده است.

قیمت اینترنت استارلینک

اگر خبر قاچاق تجهیزات استارلینک در ایران صحت داشته باشد؛ باید هر روز شاهد تصاویر و توییت‌هایی درباره سرعت دانلود و آپلود این اینترنت ماهواره‌ای در کشور باشیم و در وضعیت کنونی اینترنت ایران، به سرعت فراگیر شود و حتی معادلات اینترنت موبایل در کشور را به هم بزند.

دو روز پیش، رئیس سازمان فضایی کشور گفت طی یک برنامه مدون و با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و همسایگان، مشابه استارلینک را خواهند ساخت.

نظر شما کاربران درباره آینده اینترنت استارلینک در ایران چیست؟


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا