اخبار جهان

آخرالزمان اینترنت شایعه است و نگرانی قطعی یک ماهه نت نباشید

طوفان‌های خورشیدی می‌توانند آسیب‌هایی به نت بزنند ولی کل جهان در خاموشی اینترنت نمی‌رود

چند روزی است شایعه‌ای در شبکه‌های اجتماعی درباره آخرالزمان اینترنت منتشر شده و نگرانی کاربران اینترنت را به همراه داشته است.

براساس این شایعه، در سال ۲۰۲۵ و بر اثر تشدید طوفان‌های خورشیدی، کلیه ارتباطات زمین و از جمله اینترنت به مدت یک ماه قطع خواهند شد.

این شایعه مربوط به امروز و دیروز نیست و از چند ماه پیش شروع شده است.

خبر خوش اینکه نظرات کارشناسان و بررسی‌های علمی می‌گویند داستان آخرالزمان اینترنتی کاملا شایعه و باور غلط است و هرگز اتفاق نخواهد افتاد. در واقع، طوفان‌های خورشیدی هیچ ارتباطی با قطعی اینترنت ندارند.

در این مدت، کارشناسان زیادی با ارائه مستندات علمی، دارند اثبات می‌کنند آخرالزمان اینترنت وجود خارجی ندارد و هیچ خبری از قطعی یک ماهه یا چند ماهه اینترنت نیست.

آخرالزمان اینترنت هیچ وجه علمی ندارد

برخی مطالعات متخصصان حوزه هوافضا و ارتباطات نشان می‌دهد شاید طوفان‌های خورشیدی شدید بتوانند روی کابل‌های زیردریایی اینترنت تاثیر بگذارند ولی باعث قطعی یک ماهه اینترنت نمی‌شوند. در بدترین حالت، اثرات یک طوفان خورشیدی قوی می‌تواند باعث اختلال اینترنت شود.

اینترنت یک شبکه بزرگ و پیچیده‌ای از تجهیزات، ارتباطات، کابل‌ها و توپولوژی‌های اتصال دیتاسنترها و سرورها به یکدیگر است. هیچ پدیده‌ای نمی‌تواند کل اینترنت جهان را خاموش کند؛ بلکه شاید روی بخشی از آن تاثیر بگذارد و باعث خرابی، اختلال و قطعی شود.

طوفان خورشیدی

افزون بر این، شایعه ماموریت کاوشگر پارکر ناسا برای مطالعه روی طوفان‌های خورشیدی با هدف جلوگیری از وقوع آخرالزمان اینترنتی نادرست است. این کاوشگر هیچ‌گونه ماموریت و نقشی در جلوگیری از قطعی اینترنت ندارند و در حال مطالعه روی پدیده‌های خورشیدی و آب و هوای جو نزدیک به آن است.

نکته دیگری که باید اشاره کرد؛ با فرض وقوع یک طوفان خورشیدی که در زمین خرابی به بار بیاورد و بخشی از اینترنت قطع شود؛ امکانات و فناوری‌های امروزی بشر به قدری پیشرفته شدند که سریعا بتوانند آسیب وارد شده را ترمین و اینترنت را دوباره در بخش‌های قطع شده، برگردانند.

طوفان خورشیدی چه چیزی از اینترنت را آسیب می‌زند؟

نهایتا یک طوفان خورشیدی می‌تواند روی سیگنال‌های رادیویی، ماهواره‌های اینترنت، ماهواره‌های هواشناسی و جمع‌آوری اطلاعات تاثیرگذار باشد ولی اینترنت کل جهان را خاموش نخواهد کرد.

جالب است در برخی وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، راهکارهایی برای مقابله با طوفان خورشیدی و آخرالزمان اینترنت پیشنهاد داده شده است. مثلا به کاربران هشدار می‌دهند که از تمام اطلاعات خود پشتیبان‌گیری کنید؛ پیام‌های خود در واتساپ و تلگرام و … را دانلود و روی هارددیسک اکسترنال نگه دارید و نظایر این‌ها.

بنابراین، کلا بیاییم آخرالزمان اینترنتی را فراموش کنیم.

بی‌خود نگرانی اتفاقی که نیفتاده و معلوم نیست چه زمانی قرار است بیفتد و پس از آن چه می‌شود؛ نباشیم!

بهتر است بگویید به جای آخرالزمان اینترنت، فیلترینگ و محدودیت‌ها باعث قطعی اینترنت شده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا