فناوری

آخرالزمان اینترنتی چیست و چگونه باعث قطعی چند ساله اینترنت می‌شود؟

چرا کاوشگر ناسا به دنبال یافتن منشا «آخرالزمان اینترنتی» است

در چند روز اخیر، صبحت‌های زیادی درباره «آخرالزمان اینترنتی» و قطعی چند ماهه یا چند ساله اینترنت در کره زمین می‌شود.

ماموریت جدید کاوشگر پارکر ناسا نیز یافتن منبع احتمالی «آخرالزمان اینترنتی» است و برای همین هدف به سوی منبع بادهای خورشیدی راه کج کرده است.

اما «آخرالزمان اینترنتی» چیست و چرا باعث قطعی طولانی‌مدت اینترنت می‌شود؟

«آخرالزمان اینترنتی» چیست؟

در سال‌های گذشته، کارشناسان درباره بادهای خورشیدی و تاثیرات آن‌ها روی سیستم‌های ارتباطی در زمین و ماهواره‌های اطراف جو زمین، هشدار دادند.

بادهای خورشیدی می‌توانند همه سیستم‌های ارتباطی را قطع کنند که یک قطعی کامل اینترنت در سراسر جهان رخ می‌دهد و به «آخرالزمان اینترنتی» مشهور است.

براساس برخی پیش‌بینی‌ها، اگر بادهای خورشیدی بتوانند ۱۵۰ میلیون کیلومتر مربع حرکت کرده و به میدان مغناطیسی زمین برسند؛ شاید اینترنت جهان برای چندین ماه یا حتی چندین سال قطع شود.

شما می‌توانید تصور کنید چندین ماه اینترنت کل جهان قطع باشد؟ آن هم توسط منشا و عاملی که خارج از دست بشر است و هیچ کاری از دست شما برنمی‌آید و فقط باید منتظر بمانید تا طوفان خورشیدی تمام شود.

قطعی چند ساله اینترنت

چرا بادهای خورشیدی اینترنت را قطع می‌کنند؟

همه می‌دانیم که جو خورشید پر از میدان‌های مغناطیسی است که گاها در مخالف جهت یکدیگر هستند. بادهای خورشیدی یا طوفان‌های خورشیدی، حاصل برهم‌کنش و فرآیند اتصال مجدد مغناطیسی این میدان‌ها است.

وقتی چندین میدان مغناطیسی در داخل و خارج از سطح خورشید، از کنار یکدیگر یا در جهت مخالف هم حرکت می‌کنند؛ اغلب اوقات میدان مغناطیسی شکسته شده و این میدان‌ها با هم ترکیب می‌شوند اما ذرات باردار از میدان مغناطیسی به بیرون پرتاب می‌شوند و طوفان خورشیدی را شکل می‌دهند.

این طوفان‌های خورشیدی بسیار قوی و پرانرژی بوده و می‌توانند تاثیرات مخرب زیادی روی زمین داشته باشند.

سال‌ها است محققان به دنبال کسب اطلاعات بیشتری درباره بادهای خورشیدی و منشا دقیق‌تر پیدایش آن‌ها و بعد روش‌های جلوگیری و محافظت در برابر آن‌ها هستند.

کاوشکر ناسا به دنبال منبع بادهای خورشیدی

فضاپیمای «پارکر» ناسا برای فرو رفتن در جو خورشید و جمع‌آوری اطلاعات درباره همین بادهای خورشیدی طراحی شده است و اولین بار در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد.

کاوشگر پارکر تا کنون نزدیک به ۱۵ بار ماموریت نزدیک شدن به جو خورشید را با موفقیت سپری کرده و اکنون برای بار دیگر می‌خواهد وارد این تنوره بسیار داغ شود.

ماموریتی بسیار سخت و خطرناک، چون دمای سطح خورشید به ۵۵۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد و دمای اتمسفر آن ۳۰۰ برابر گرم‌تر است.

کاوشگر پارکر یکم تیر ماه (۲۲ ژوئن) به جو خورشید سفر می‌کند و ماموریت آن ۱۲ روزه است.

دانشمندان ناسا امیدوار هستند در این ماموریت، بتوانند اطلاعات بیشتری درباره منشا و ماهیت بادهای خورشیدی کسب کنند تا شاید بشود از «آخرالزمان اینترنتی»  احتمالی جلوگیری کرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
gizmodo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا