اخبار جهان

سرعت اینترنت ۵G آیفون ۱۵ پرو ۲۴ درصد افزایش یافت

مودم کوالکام X70 در آیفون‌های جدید باعث افزایش سرعت اینترنت 5G شده است

سرانجام یک دلیل بزرگ برای خرید آیفون ۱۵ پرو یافت شد: افزایش سرعت ۲۴ درصدی اینترنت ۵G نسبت به آیفون ۱۴ پرو!

پیش‌تر گفتیم اپل در آیفون ۱۵ پرو از مودم جدید کوالکام اسنپدراگون X70 استفاده کرده است.

این مودم از حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت پشتیبانی کرده و در تراشه مرکزی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ نیز استفاده شده که قبلا روی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۲۳ اولترا شاهدش بودیم.

معمولا، وقتی آیفون‌های جدید معرفی می‌شوند؛ همه نگاه‌ها معطوف به پردازنده مرکزی، دوربین و ویژگی‌های تازه است و محک‌زنی‌ها حول این سخت‌افزارها انجام می‌شود.

اما امسال خیلی زود، تیم تحقیقاتی SpeedSmart سراغ تست سرعت اینترنت ۵G آیفون ۱۵ رفته است و می‌بیند در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو، ۲۴ درصد افزایش سرعت پیدا کرده است.

آن‌طور که این شرکت در وبلاگش منتشر کرده، دارای سرعت اینترنت متوسط ۲۵۵ مگابیت بر ثانیه (۳۲ مگابایت در ثانیه) است برای دانلود روی بستر شبکه‌های ۵G است.

یعنی یک فیلم ۱ گیگابایتی را می‌توان در ۳۰ ثانیه با گوشی آيفون ۱۵ پرو دانلود کرد. این سرعت ۲۴ درصد بیشتر از متوسط سرعت دانلود آیفون ۱۴ پرو است.

تست سرعت اینترنت 5G آیفون ۱۵ پرو

برای تست سرعت آیفون ۱۵ پرو، از هر سه شبکه ۵G اپراتورهای مخابراتی AT&T و T-Mobile و Verizon استفاده شده است.

فقط از مودم X70 نیست

تیم  SpeedSmart می‌گویند این سرعت به معنای این نیست که باید هر کاربر آیفون ۱۵ پرو در جهان، چنین سرعت دانلودی داشته باشد.

سرعت اینترنت گوشی به پارامترهای مختلفی مانند میزان پوشش‌دهی انتن، فناوری شبکه ۵G در کشور و نقطه محل اتصال، فاصله از دکل مخابراتی، شلوغی و خلوتی ترافیک شبکه اپراتور و … بستگی دارد.

همین‌طور، تیمی که روی سرعت اینترنت آیفون ۱۵ پرو کار کرده، می‌گوید احتمالا بهبودهایی که در سیستم‌عامل iOS 17 صورت گرفته نیز در افزایش سرعت نت تاثیرگذار است.

در آیفون ۱۴ پرو از مودم کوالکام اسنپدراگون X65 استفاده شده که اکنون روی دو آيفون ۱۵ استاندارد و آیفون ۱۵ پلاس نشسته است.

مودم 5g اپل

کوالکام X70 پیشرفته‌ترین تراشه مودم ۵G حال حاضر دنیا است و هنوز تراشه مودم دیگری نتوانسته آن را شکست بدهد.

شایعات زیادی مطرح بود که اپل در آیفون ۱۵ از مودم ۵G اختصاصی خودش استفاده می‌کند ولی نهایتا این‌طور نشد و قرارداد همکاری اپل و کوالکام برای ۳ سال دیگر تمدید شد.

به این ترتیب، روی آيفون ۱۶، آیفون ۱۷ و آیفون ۱۸ نیز شاهد استفاده از مودم‌های کوالکام خواهیم بود. احتمالا، جدیدترین مودم این شرکت به نام Snapdragon 5G Modem-RF Systems را روی آیفون ۱۶ می‌بینیم.

دیگر ویژگی‌های مهم و جدید، پشتیبانی آیفون ۱۵ پرو از Wi-Fi 6E است. ویژگی که یک ارتقای بزرگ در دنیای وای‌فای و اتصالات محسوب می‌شود.

پارسال، هنگامی که آیفون‌های ۱۴ عرضه شدند؛ تست‌ها نشان دادند آیفون ۱۴ پرو سرعت اینترنتی ۵۰ درصد بیشتر از آیفون ۱۳ دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
speedsmart

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا