اخبار جهان

آماده خداحافظی با آدرس ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ تنظیمات مودم و روتر باشید

شاید به‌زودی مدیریت وای فای خانه‌ها آسان‌تر شود

شرکت ICANN که مسئولیت نام‌ها و آدرس‌های IP اختصاص یافته در اینترنت را برعهده دارد؛ تغییری را پیشنهاد داده که می‌تواند مسیر دسترسی شما به تنظیمات مودم و روتر و وای فای را آسان کند.

این تغییر به این صورت است که پیشنهاد شده به جای آدرس آی پی ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ که در مرورگر وب برای وارد شدن به پنل تنظیمات مودم و روتر می‌زنیم؛ از عبارت «internal.» استفاده شود.

همان‌طور که سایت  The Register اشاره کرده، کمیته مشورتی امنیت و پایداری ICANN موسوم به SSAC، در سال ۲۰۲۰ سراغ رزرو دامنه‌های سطح بالا برای شبکه‌های خصوصی رفت که لزوما باعث آسان‌تر شدن مدیریت شبکه‌ها نمی‌شد.

اکنون کمیته SSAC می‌خواهد از عبارت «internal.» استفاده کند تا شبکه‌های خصوصی محلی کاربران با شبکه‌های دیگر تداخل پیدا نکنند. این کمیته می‌گوید استفاده از نام‌های سطح بالا مانند dlink. که شرکت دی لینک استفاه می‌کند؛ در تضاد با با اهداف نام‌های ریشه‌ای منطقه‌ای است.

آدرس ip روتر

نهاد مرجع ICANN مجموعا ۳۵ عبارت را برای جایگزینی با آدرس IP پیش‌فرض پنل‌های کاربری دستگاه‌های شبکه در نظر گرفت اما نهایتا روی دو گزینه باقی مانده است: «internal.» و «private.» و بعد این سازمان در نهایت عبارت «internal.» را انتخاب کرد.

آن‌ها ترسیدند از عبارت «private.» تفسیرهای متفاوتی شود و مردم مقداری محافظه‌کاری برای استفاده از آن داشته باشند و ناخواسته تصور کنند حریم خصوصی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

جزئیات بیشتر درباره آدرس پیش فرض ورود به پنل کاربری تنظیمات مودم‌ها و روترهای خانگی در هفته‌های آینده بیشتر می‌شود.

فعال، همچنان باید از آدرس‌هایی مانند ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ یا ۱۹۲.۱۶۸.۱.۱ برای دسترسی به تنظیمات وای فای خود استفاده کنید یا از اپلیکیشن روتر سود ببرید.

یکی از مشکلات ورود به پنل کاربری تنظیمات مودم و روتر برای مردم، همین بحث یافتن آدرس IP پیش فرض دستگاه‌ها و نحوه صحیح وارد کردن آن در مرورگر وب است.

بسیاری از کاربران، ناچار می‌شوند یک اپلیکیشن برای یافتن آدرس IP روتر نصب کنند یا سراغ روش‌های دیگری بروند تا بفهمند باید چه آدرسی وارد کنند.

تبدیل آدرس‌هایی مانند ۱۹۲.۱۶۸.۰.۱ به «internal.» در همه دستگاه‌ها، می‌تواند کار مردم را بسیار ساده‌تر کرده و مدیریت وای فای آسان‌تر و یکپارچه‌تر شود تا اینکه هر شرکتی برای خودش یک نام دامنه و آدرس IP برای ورود به پنل کاربری مدیریتی تحت وب محصول‌اش در نظر بگیرد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا