اخبار جهان

کوالکام اسنپدراگون ۸S نسل ۳ را با مودم X70 و وای فای ۷ معرفی کرد

پردازنده قاتل پرچمدار کوالکام برای رقابت با تراشه‌های مدیاتک

در چند سال اخیر، شرکت مدیاتک با عرضه پردازنده های بسیار قدرتمند دایمنسیتی که قدرتی به اندازه پرچمداران و قیمتی در حد میان‌رده‌های کوالکام دارند، کار را برای ابر شرکت کوالکام خصوصا در بازار میان‌رده و قاتل پرچم‌دار سخت کرده است.

از همین رو چند سالی است که کوالکام برای بازپس‌گیری تاج و تخت خود در بازار گوشی‌های قاتل پرچمدار و میان‌رده، تصمیم به عرضه نسل S (سری استاندارد) برخی از پردازنده‌های خود، نظیر پردازنده‌های نسل ۸ که پرچم‌دار هستند؛ گرفته است.

در واقع پردازنده‌های سری S، مدل کم قدرت‌تر نسل اصلی هستند که تمرکزشان بر مصرف کم باتری و همچنین کارکرد خنک‌تر است و اصلی‌ترین مزیت‌شان، قیمت بسیار کمتر نسبت به نسل اصلی است که این سری را مناسب گوشی‌های قاتل پرچمدار می‌کند.

معرفی تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸S نسل ۳

در راستای همین رویکرد، کوالکام در طی مراسمی چیپست Snapdragon 8s Gen 3 را معرفی کرد که قدرت بسیار خوبی را با قیمت مناسب عرضه می‌کند و به‌زودی این چیپست را روی گوشی‌های زیادی نظیر شیائومی سیوی ۴ پرو (شیائومی ۱۴ لایت در بازار جهانی) خواهیم دید.

ویژگی‌های Snapdragon 8s Gen 3
ویژگی‌های پردازنده Snapdragon 8s Gen 3

هچنین کوالکام تایید کرده است که بزودی Snapdragon 8 plus  Gen 3 را معرفی خواهد کرد که قوی‌ترین نمونه از سری ۸ پرچمداران کوالکام خواهد بود.

به لحاظ فنی و در مقایسه با پردازنده پرچمدار کوالکام، پردازنده Snapdragon 8s Gen 3 از هسته‌های نسبتا مشابه با فرکانس کمتر و همچنین لیتوگرافی برابر (۴ نانومتری TSMC) بهره می‌برد که این فرکانس کمتر به مصرف باتری کمک زیادی خواهد کرد.

بطور مثال در Snapdragon 8 Gen 3 یک هسته‌ی Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۳ یا ۳٫۴ گیگاهرتز، ۵ هسته‌ی Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۹۶ یا ۳٫۱۵ گیگاهرتز و همچنین ۲ هسته‌ی Cortex-A520 با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز استفاده شده است.

در مقام مقایسه اما در Snapdragon 8s Gen 3، از یک هسته‌ی Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز، ۴ هسته‌ی Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز و ۳ هسته‌ی Cortex-A520 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز استفاده شده است.

همچنین پردازنده گرافیکی هم ضعیف‌تر است و از Adreno 735 در مقایسه با Adreno 750 پرچمدار استفاده شده است. هرچند که اگر گیمر هم باشید Adreno 735 کاملا جوابگوی شما خواهد بود.

مودم و وای فای Snapdragon 8s Gen 3

اسنپدراگون 8S نسل ۳

ما در سایت شبکه‌چی بیشتر به مشخصات مخابراتی پردازنده‌ها کار داریم. کوالکام در Snapdragon 8s Gen 3 از مودم نسل قدیم خود که در پردازنده Snapdragon 8 Gen 2 استفاده کرده بود، یعنی مودم X70 استفاده کرده است.

این در صورتی است که چیپست Snapdragon 8 Gen 3 از مودم X75 و بیشینه سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد ولی مودم X70 نهایتا ۵ گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی ‌می‌کند.

البته کوالکام ۲ سال پیش و در معرفی X70 سرعت ۱۰ گیگابیت را نام برد ولی مشخص شد این سرعت فقط در شبکه کابلی است و در مراسم معرفی Snapdragon 8s Gen 3 به سرعت ۵ گیگابیت اشاره شده است.

خبر خوش اما اینکه کوالکام مودم X70 را ارتقا داده است و حالا این مودم از وای‌فای ۷ پشتیبانی می‌کند. در زمان معرفی این مودم در ۲۰۲۲ فقط استاندارد وای‌فای ۶E در دسترس بود.

علاوه بر وای‌فای ۷، کوالکام قابلیت ۷۸۰۰  Fast connect را از X75 به X70 آورده است تا قابلیت‌های این مودم را بهتر نماید.

تراشه کوالکام اسنپدراگون 8S نسل ۳

مودم X70 از هر باند ۵G موجود از پایه‌ی ۶۰۰ مگاهرتز تا طیف بالای موج میلی‌متری ۴۱ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و این خبر بسیار خوبی است.

 چیپست X70 از مجموعه‌ی کاملی از ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بهره برده است. این ویژگی‌ها در مدیریت پرتو mmWave (موج میلی‌متری) بهتر عمل کرده و اتصال پایدارتری برقرار می‌کند. هوش مصنوعی کوالکام در X70 همچنین با انتخاب شبکه و تنظیم اتصال، استفاده‌ای بهینه‌ای  برای دستگاه به وجود می‌آورد.

اگر برایتان خیلی مهم است باید بگویم تفاوت مهم دیگر در حداکثر فریم ریت پشتیبانی شده در فیلمبرداری ۴K است که در Snapdragon 8s Gen 3 نهایت ۶۰ فریم برثانیه است که در نسخه پرچمدار ۱۲۰ فریم بر ثانیه است.

مقایسه 3 پردازنده کوالکام
مقایسه ۳ پردازنده کوالکام

همچنین امکانات هوش مصنوعی نیز در پردازنده Snapdragon 8s Gen 3 وجود دارند اما محدودیت‌های به نسبت Snapdragon 8 Gen 3 وجود دارد که البته زیاد کاربردی هم نیستند.

نوع حافظه هم مانند پرچمدار از نوع UFS 4.0 است با این تفاوت که از نوع LPDDR5x-4200 RAM در مقایسه با نوع LPDDR5x-4800 RAM نسخه پرچمدار استفاده شده است.

در نهایت باتوجه به قیمت کمتر Snapdragon 8s Gen 3 و همچنین قابلیت‌های بسیار خوب آن، شاهد تولید موبایل‌هایی در رنج قیمت ۵۰۰ دلار با امکانات مخابراتی عالی و قدرت پردازشی خوب خواهیم بود و بنظر می‌رسد کوالکام به خوبی بازار مدیاتک را هدف گرفته است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
GSM Arena

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا