اخبار جهان

اولین اینترنت و گوشی ۵.۵G رسما معرفی شدند

اپراتور چاینا موبایل اولین شبکه با استاندارد 5.5G را معرفی کرد

اپراتور موبایل چینی China Mobile به طور رسمی از اولین شبکه ۵.۵G رونمایی کرد. شبکه ۵G Advanced که به اینترنت ۵.۵G شناخته می‌شود و ارتقای بعدی شبکه‌های ۵G است؛ سرعت بیشتری دارد. اوپو Find X7 نیز اولین گوشی ۵.۵G دنیا است.

در حالی که ما فعلا منتظر دسترسی به یک شبکه ۴G پرسرعت هستیم؛ چین نسل بعدی شبکه‌های موبایل را هم در اختیار کاربران خود قرار داده است.

به گزارش سایت androidauthority، اپراتور موبایل بزرگ چینی «چاینا موبایل» از راه‌اندازی تجاری شبکه ۵.۵G (که ۵G-Advanced یا ۵GA نیز گفته می‌شود)؛ خبر داده است.

و جالب‌تر اینکه اولین گوشی ۵.۵G در دنیا نیز آماده اتصال به این شبکه است.

اولین اینترنت و گوشی ۵.۵G

هنگامی که مدیران شرکت اوپو در حال تبلیغ پرچم‌دار جدید خود به نام اوپو  Find X7 بودند؛ در تیزرهای تبلیغاتی خود اشاره کردند از شبکه‌های ۵GA پشتیبانی می‌کند. حتی گفته می‌شود گوشی Find X7 معمولی نیز می‌تواند به شبکه ۵.۵G متصل شود.

اوپو Find X7

به این ترتیب، باید سری گوشی‌های اوپو Find X7 را اولین گوشی‌های ۵.۵G دنیا بدانیم.

چاینا موبایل می‌خواهد تا پایان سال ۲۰۲۴، بیش از ۳۰۰ شهر چین را به زیر پوشش شبکه ۵.۵G ببرد.

آن‌ها قبلا به صورت نمایشی و آزمایشی، چندین شهر را زیر پوشش شبکه ۵.۵G بردند و هم‌اکنون دارندگان گوشی‌های اوپو Find X7 در آن شهرها، می‌توانند مستقیما افزایش سرعت اینترنت را تجربه کنند.

۵.۵G دقیقا چیست؟

۵.۵G نامی است که به شبکه‌های ۵G-Advanced (یا ۵GA) اطلاق می‌شود. این شبکه‌ها، مبتنی بر استاندارد نسل پنجم شبکه‌های موبایل هستند اما سرعت قابل توجهی را به نمایش می‌گذارند.

یک شبکه ۵G-Advanced پتانسل رسیدن به سرعت دانلود ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و آپلود بالای ۱ گیگابیت بر ثانیه را دارد که افزایش سرعت جهش‌گونه‌ای نسبت به شبکه ۵G معمولی است.

شبکه 5.5G

دقیقا مشابه فناوری و شبکه‌های ۴G که نسخه ۴G معمولی در سال ۲۰۱۰ معرفی شد ولی چند سال پس از آن، نسخه پیشرفته‌تری از این شبکه‌ها به نام ۴G-Advanced یا ۴G LTE با سرعت بیشتر و تاخیر کمتر وارد بازار شد.

در حالی که شبکه‌های ۵G وارد گوشی‌ها شده‌اند ولی هنوز صنایعی وجود دارند که خواستار آپلودهای فوق سریع، تاخیر تقریبا صفر، امنیت فوق‌العاده و کارایی قابل اعتماد و مصرف پایین انرژی هستند؛ مواردی که اینترنت ۵G معمولی هنوز از پس آن بر نیامده است.

هدف ۵.۵G تغییر این روند و پلی به سوی ۶G است.

علاوه بر چاینا موبایل، شرکت هواوی نیز روی شبکه ۵.۵G با سرعت ۱۰ برابری نسبت به ۵G کار کرده اما هنوز به تجاری‌سازی و استفاده عموم نرسیده است.

آیا ۵.۵G به کشورهای دیگر هم می‌رسد؟

دارندگان گوشی‌های اوپو Find X7 مانند چینی‌ها، خوش‌شانس نیستند که به شبکه و اینترنت ۵.۵G پرسرعت وصل شوند. هنوز در هیچ کشور دیگری، ۵.۵G راه‌اندازی نشده است.

البته، چند ماه پیش، مدیر اپراتور AT&T ابراز امیدواری کرد پیش از ظهور شبکه‌های ۶G، مردم به شبکه‌های ۵.۵G دسترسی پیدا کنند ولی نه به این زودی‌ها. شاید سال‌های ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ شاهد ورود ۵.۵G به ایالات متحده باشیم.

گوشی 5.5G

خبر خوب اینکه گوشی Find X7 از پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ استفاده می‌کند؛ تراشه‌ای که روی گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی ۲۰۲۴ دیگری مانند گلکسی اس ۲۴ اولترا یا وان پلاس ۱۲ شاهد بودیم.

از نظر تئوری، این گوشی‌ها نیز باید با شبکه‌های ۵GA سازگار باشند و بشود در کشورهای مختلف، با آن‌ها به اینترنت ۵.۵G وصل شد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا