اخبار جهان

سرعت اینترنت استارلینک به ۱۹۰ مگابیت بر ثانیه رسید

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در فاز بتای آزمایشی است و برخی از کاربران در نقاط مختلف جهان می‌توانند از این اینترنت استفاده کرده و گاها تست سرعت خود را منتشر می‌کنند.

در حالی‌که اولین تست‌های سرعت اینترنت استارلینک از سرعت‌ها ۵۰ و ۶۰ مگابیت خبر می‌داد و پس از مدتی سرعت اینترنت استارلینک به ۱۰۰ مگابیت رسید؛ اکنون یک کاربر سرعت دانلود ۱۹۰ مگابیت بر ثانیه را ثبت کرده است.

این کاربر در شمال شرق ایالات مونتانا سکونت دارد؛ یکی از اولین مناطقی که میزبان ایستگاه‌های زمینی اسپیس ایکس برای ارتباط با ماهواره‌ها است. در این تست سرعت که تصویر آن را در زیر مشاهده می‌کنید؛ سرعت دانلود اینترنت ۱۹۰ مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود ۲۸ مگابیت بر ثانیه است:

همین‌طور، تاخیر در حالت خالی بودن پهنای باند (unloaded latency) برابر ۵۳ میلی‌ثانیه است. یعنی مدت زمان ارسال درخواست و بازگشت آن از ماهواره‌ها بدون هیچ بار اضافی در شبکه به ۵۰ میلی‌ثانیه رسیده است. اما اگر اپلیکیشن‌هایی با مصرف دیتای بالا فعال باشند؛ تاخیر به ۱۱۲ میلی‌ثانیه می‌رسد. این میزان بسیار بیشتر از مقدار ۶۰ تا ۷۰ میلی‌ثانیه‌ای است که اسپیس ایکس در برنامه بتای خود به کاربران وعده داده بود.

مقایسه با دیگر اینترنت‌های ماهواره‌ای

وبسایت پی‌سی‌مگ در ماه اکتبر سال قبل، سرعت‌های دانلود، آپلود و تاخیر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، HughesNet و Viasat را مقایسه کرده و دریافته بود که اینترنت استارلینک با وجود این که تازه کار است اما برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به رقبا دارد.

بر اساس آزمایش‌های شبکه اینترنت اسپیس ایکس، میانگین سرعت دانلود، ۸۰ مگابیت بر ثانیه است و متوسط سرعت آپلود به ۱۴ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. تاخیر از سمت کاربر به سمت سرور و بازگشت آن هم به طور میانگین ۴۲ میلی‌ثانیه است. این اعداد برای شرکت‌های HughesNet و Viasat برای دانلود ۲۰ و ۲۵ مگابیت بر ثانیه و برای آپلود ۲.۵ و ۳ مگابیت بر ثانیه است. اینترنت این دو شرکت همچنین تاخیر ۷۲۸ و ۶۲۸ میلی‌ثانیه‌ای دارد.

اسپیس‌ایکس وعده کرده اینترنتی با تاخیر ۲۰ میلی‌ثانیه ارائه دهد. این نکته را هم باید اشاره کرد که همیشه سرعت اینترنت استارلینک ۱۹۰ مگابیت نیست و بیشتر اوقات روی ۱۱۰ مگابیت قرار می‌گیرد.

اسپیس‌ایکس و استارلینک به طور مرتب در حال راه‌اندازی ایستگاه‌های زمینی اتصال به ماهواره‌ها بیشتر و بهبود کیفیت و سرعت اینترنت ماهواره‌ای خود هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. خب همراه اول و ایرانسل خودمون که تا ۲۰۰mgbit با پینگ زیر ۳۰ میرسن ، اینارو درک نمیکنم به عنوان اینکه از سرعت بالا ازشون یاد میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا