اخبار جهان

کدام مدل آیفون X روی شبکه‌های LTE سریع‌تر است؟

همان‌طور که می‌دانید، شرکت اپل گوشی آیفون X را با سه مدل مودم LTE روانه بازار کرده است. حالا سوال اینجا است که «کدام مدل آیفون سرعت LTE بیشتری دارد؟»

یکی از این مدل‌های آیفون فقط در کشور ژاپن عرضه می‌شود و در دیگر کشورها حتا ایالات متحده نیز به فروش نمی‌رسد. بنابراین؛ رقابت میان دو مدل آیفون است. مدل مجهز به مودم LTE اینتل و مدل دارای مودم LTE کوالکام.

هر دو مودم از رده LTE Cat.6 هستند که سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیتی و سرعت آپلود ۵۰ مگابیتی به نمایش می‌گذارند. البته؛ شنیده شده اپل برخی از ویژگی‌ها و امکانات مودم‌های کوالکام را به خاطر برابری با مودم اینتل، قفل کرده است. در حالت عادی، مودم کوالکام برتری‌هایی نسبت به مودم اینتل دارد.

 آزمایش‌ها و ارزیابی‌های عملی روی این دو مدل آیفون X چه می‌گویند؟

موسسه Cellular Insights اخیرا نتایج بررسی‌های سرعت اینترنت دو مدل آیفون X را روی باند LTE Band 4 اپراتورهای ایالات متحده منتشر کرده است. این موسسه یکی از معتبرترین نهادهایی است که سرعت گوشی‌های موبایل را ارزیابی و با یکدیگر مقایسه می‌کند.

موسسه Cellular Insights با ترسیم نمودار نتایج تست‌های دو مدل آیفون X در قدرت سیگنال‌دهی‌های مختلف؛ وضعیت هر دو گوشی را با یکدیگر مقایسه کرده است:

همان‌طور که در نمودار بالا هم مشخص است، آیفون X مجهز به مودم LTE کوالکام سرعت نسبی بهتری دارد. به‌خصوص در شرایط سیگنال‌دهی بالاتر، تفاوت سرعت بیشتر می‌شود.

در اوایل عرضه آیفون X، به نظر می‌رسید مدل دارای مودم اینتل عملکرد بهتری دارد ولی اکنون با توجه به نتایج منتشر شده از سوی موسسه Cellular Insights می‌توان با قاطعیت گفت که آیفون X با مودم LTE کوالکام سرعت بیشتری به دست می‌دهد.

ولی این موسسه تذکر می‌دهد که تفاوت سرعت ناچیز است و شاید در بسیاری از اپراتورها یا کشورهای مختلف هیچ‌گونه برتری نداشته باشد یا محسوس نباشد. پس؛ کاربران نیازی نیست به دنبال خرید مدل آیفون X با مودم بهتر باشند.

احتمالا در ایران نیز تفاوت سرعت میان این دو مدل بسیار کم خواهد بود به‌طوری‌که اصلا تاثیری در وب‌گردی یا دانلود کاربران نگذارد. البته؛ اگر خود کاربر بداند کدام مدل گوشی آیفون X را خریداری کرده است.

همان‌طور که در خبری روزهای گذشته گفتیم؛ آیفون‌های سال ۲۰۱۹ همگی به مودم‌های LTE Cat.16 مجهز می‌شوند که از سرعت یک گیگابیت پشتیبانی می‌کنند. امسال؛ انتظار می‌رفت که اپل چنین مودم‌هایی را روی آیفون X عرضه کند ولی چون اینتل هنوز مودم Gigabit LTE نداده بود؛ این امکان میسر نشد. حالا مودم جدید LTE اینتل با سرعت یک گیگابیت هم عرضه شده و دیگر اپل بهانه‌ای برای استفاده از مودم‌های یک گیگابیتی ندارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا