فناوری

امسال می‌توانید گوشی‌های ارزان‌قیمتی بخرید که وای‌فای ۶ دارند

در سال‌های اخیر، گوشی‌های میان‌رده پیشرفت بسیار زیادی داشتند و از جنبه‌های مختلفی فاصله خود را با گوشی‌های رده بالا و پرچم‌دار کاهش دادند.

این روزها، بسیاری از کاربران نه تنها در ایران بلکه سراسر جهان چشم به گوشی‌های میان‌رده برندها دارند و کمتر سراغ خرید گوشی‌های گران‌قیمت و پرچم‌دار آن‌ها می‌روند.

آمارهای فروش جهانی گوشی موبایل هم این واقعیت را تایید می‌کند که بازار اسمارت‌فون‌های رده متوسط داغ‌تر از پرچم‌دارها است.

بیشتر بخوانید: برای استفاده از وای‌فای ۶ به چه چیزهایی نیاز داریم؟

شما با ۴۰۰ الی ۵۰۰ دلار می‌توانید گوشی تلفن همراهی خریداری کنید که غالب فناوری‌ها و ویژگی‌های گوشی‌های رده بالا را دارد. از نظر کارایی و قدرت پردازشی، دوربین، عمر باتری، طراحی، فناوری‌های به‌روز و اپلیکیشن‌ها چیزی از پرچم‌دارها کم ندارد.

حتی اکنون ما در سال ۲۰۲۰ شاهد گوشی‌های میان‌رده ۵G هستیم. یعنی مردم می‌توانند گوشی خریداری کنند که به شبکه‌های موبایل فایوجی متصل می‌شود.

وای‌فای ۶ روی میان‌رده‌های ۲۰۲۰

کوالکام از جدیدترین تراشه‌های موبایل میان‌رده خود رونمایی کرده است که باعث هیجان‌انگیزتر شدن این بازار شده و نوید عرضه میان‌رده‌هایی بهتر در آینده‌ای نزدیک را می‌دهد.

کوالکام از سه پردازنده موبایل اسنپدراگون ۴۶۰، ۶۶۲ و ۷۲۰G رونمایی کرده است و برای ما مهم‌ترین ویژگی‌ آن‌ها، پشتیبانی از وای‌فای ۶ است. 

به زبان دیگر، میان‌رده‌های معرفی شده در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ به جدیدترین استاندارد شبکه‌های بی‌سیم وای‌فای مجهز هستند و می‌توانند حداقل سه برابر سریع‌تر از گوشی‌های یک نسل پیش خود تبادل اطلاعات داشته باشند.

همان‌طور که در دیاگرام این پردازنده‌ها مشاهده می‌کنیم؛ همگی به مودم‌های ۴G LTE مجهز شدند ولی تراشه ۷۲۰G با داشتن مودم X15 از بالاترین سرعت دانلود و آپلود برخوردار است. گوشی‌های مجهز به این تراشه می‌توانند تا ۸۰۰ مگابیت دانلود و تا ۱۵۰ مگابیت آپلود داشته باشند.

تراشه‌های اسنپدراگون ۴۶۰ و ۶۶۲ به مودم X11 مجهز هستند و سرعت دانلود آن‌ها ۳۹۰ مگابیت و سرعت آپلود آن‌ها ۱۵۰ مگابیت شده است.

بیشتر بخوانید: بهترین اسمارت‌فون‌های وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۹

هر سه این تراشه‌های موبایل به استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱ax-ready مجهز شدند که به نام Wi-Fi 6 Ready شناخته می‌شوند. افزوده شدن عبارت Ready به این استاندارد و آوردن آن در مشخصات وای‌فای تراشه‌ها به معنای استفاده از نسخه پیش‌نویش یا Draft استاندارد ۸۰۲.۱۱ax یا وای‌فای ۶ است.

جالب است بدانید که در تراشه معروف و قدرتمند اسنپدراگون ۸۵۵ که روی غالب پرچم‌دارهای اندرویدی از جمله گلسی اس ۱۰ نصب شده؛ باز هم از استاندارد Wi-Fi 6 Ready استفاده شده است.

نباید انتظار داشته باشید سرعت وای‌فای گوشی‌های میان‌رده مجهز به این تراشه‌ها هم‌پای روترهای بی‌سیم یا اسمارت‌فون‌های رده بالا باشد ولی پشتیبانی از وای‌فای ۶ و بهره‌گیری از فناوری‌ها و تکنیک‌های این استاندارد بسیار اهمیت دارد و به شما اجازه می‌دهد به یک وای‌فای ۶ و روترهای وای‌فای ۶ متصل شوید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا