تاروپود

یک خواهش و ایده‌ای برای پویش مردمی: مودم و روتر قدیمی خود را به دانش‌آموزان نیازمند هدیه دهید

بسیاری از ما در خانه یک مودم و روتر قدیمی، گوشی قدیمی و تبلت قدیمی داریم یا در آستانه خرید یک مودم و گوشی و تبلت جدید هستیم.

با افزایش قیمت اجناس در ایران و بالا رفتن ارزش وسایل دست دوم، بسیاری از ما به فکر فروش مودم و گوشی و تبلت قدیمی خود در دیوار و بازگشت سرمایه و به دست آوردن کمی پول بیشتر هستیم که کاملا منطقی و درست است.

اما من با کمل تواضع و فروتنی و خشوع یک خواهش از دوستانی دارم که اگر برایشان مقدور است؛ مودم و روتر قدیمی خود یا گوشی موبایل و تبلت قدیمی خود را به افراد نیازمند، خانواده‌های بی‌بضاعت و دانش‌آموزانی که به خاطر نداشتن اینترنت و موبایل از تحصیل محروم هستند؛ هدیه بدهند.

این روزها وای‌فای و اینترنت فقط یک ابزار سرگرمی و وب‌گردی برای خانواده‌ها یا حضور در شبکه‌های اجتماعی و تماس تصویری و ارسال پیام نیستند؛ بلکه الفبای آموزش و تحصیل شدند.

دانش‌آموزی که این روزها به وای‌فای و اینترنت دسترسی نداشته باشد؛ از ادامه تحصیل محروم است یا نمی‌تواند آموزش درستی ببیند و واضح است چه آینده‌ای در هزاره سوم منتظر او است.

خانواده‌های زیادی هستند که یک گوشی موبایل درست و حسابی برای استفاده فرزندشان ندارند و مهم‌تر از آن مودم یا روتری برای اتصال به اینترنت محروم هستند.

چند دانش‌آموز در یک خانه و با هم مشغول تحصیل هستند ولی فقط یک گوشی موبایل با سیم‌کارت دیتا دارند.

شاید فروش مودم و روتر قدیمی برای ما چند صد هزار تومانی آورده مالی داشته باشد ولی مطمئن باشید هدیه و بخشش آن حس رضایت بیشتری به همراه دارد.

می‌خواهیم یک مودم VDSL بگیریم و دیگر به مودم ADSL قدیمی خودمان با وای‌فای تک بانده نیاز نداریم. می‌خواهیم یک مودم همراه ۴G خیلی قوی بگیریم و دیگر به دانگل ۳G یا ۴G قدیمی خود نیاز نداریم.

می‌خواهیم یک گوشی موبایل جدید بخریم و گوشی قدیمی که از اینترنت ۴G پشتیبانی می‌کرد؛ می‌تواند کمک حال یک خانواده با چند فرزند باشد.

اصلا این‌طور تصور نکنید که دستگاه‌های قدیمی ما به درد هیچ‌کسی نمی‌خورند. برعکس، اگر کمی میان خانواده‌های قدیمی و محروم بچرخید؛ متوجه می‌شوید بسیاری از آن‌ها از داشتن یک گوشی موبایل ۳G ساده محروم هستند؛ چه برسد به اینکه مودم و روتر داشته باشند یا از اینترنت ۴G پرسرعت استفاده کنند.

می‌خواهم بگویم نه تنها مودم و روتر قدیمی، بلکه اگر دست‌تان می‌رسد و پولی در جیب دارید؛ می‌توانید هزینه اینترنت یک ماه خانواده‌های نیازمند را بدهید.

یکی از بهترین نذرها در ایام شیوع ویروس کرونا، هدیه بخشیدن یک سیم‌کارت با اینترنت ۴G به دیگران و پرداخت هزینه اینترنت ماهیانه آن است.

مطمئن باشید انرژی، رضایت‌مندی و حس خوب درونی چنین کارهایی صدها برابر بیشتر از خریدن انواع گجت‌ها و ابزارهای دیجیتالی اضافی در زندگی روزمره است.

بیل گیتس، موسس و بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت و نفر دوم ثروتمندترین افراد دنیا، در هر گفت‌وگو و مصاحبه خود، یکی از دلایل شادی و خوشبختی بی‌پایان خود و عامل بزرگ موفقیت‌هایش را بخشش و هدیه دادن عنوان می‌کند.

می‌توانید با کمک اعضای خانواده یک مودم دست دوم بخرید و به یک خانواده نیازمند هدیه کنید یا مودم دست دوم خودتان را هدیه بدهید و برای خودتان یک مودم جدید بگیرید.

چگونه این افراد نیازمند را پیدا کنیم؟ کافی یک معلم در خانواده و دوستان و آشنایان خود داشته باشید یا اینکه سری به مدرسه فرزند خود بزنید تا فهرستی از افراد و والدین نیازمند چنین کمک‌هایی دریافت کنید.

هدیه دادن مودم، روتر، گوشی، تبلت و اینترنت می‌تواند یک پویش مردمی بزرگ در سراسر کشور شود تا هیچ دانش‌آموز و کودکی به خاطر نداشتن چنین ابزارهایی از تحصیل محروم نشود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا