فناوری

نوستالژی: سریع‌ترین مودم دنیا با سرعت ۱۴.۴ کیلوبیت

این روزها از مودم‌های موبایلی صحبت می‌کنیم که به اندازه یک دانه برنج هستند و سرعتی نزدیک به ۱.۲ یا ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه دارند.

رایج‌ترین مودم‌های همراه سرعتی چند صد مگابیتی دارند و مودم ADSL که همه ما در خانه داریم سرعتی ۲۴ مگابیتی را پشتیبانی می‌کنند. 

در حقیقت، سرعت‌های چند مگابیت برای ما عادی شده است و شاید هیچ کسی تصور سرعت اینترنت چند کیلوبایت را نداشته باشد. البته، گزارش‌های موسسات تحقیقاتی از سراسر دنیا نشان می‌دهد هنوز چند درصد از مردم در سراسر دنیا از مودم‌های Dial-Up استفاده می‌کنند.

مودم‌های دایل آپ را یادتان هست؟ جزو نسلی هستید که از این مودم‌ها استفاده کردند و با ان صدای مشهور و گوش خراشش آشنا هستند؟

مودم‌های دایال آپ سرعتی ۵۶ کیلوبیتی باشتند و البته غالب اوقات سرعت آن‌ها به این مرز نمی‌رسید. سرعت آپلود این مودم‌ها هم ۳۳.۶ کیلوبیت بود. 

شاید تصور کنید این مودم‌های دایال آپ قدیمی‌ترین مودم‌های خانگی برای اتصال به اینترنت بودند. ولی چند روز پیش عکسی از یک مودم قدیمی دیدم که نشان می‌دهد روزگاری نه چندان دور، سریع‌ترین مودم دنیا سرعتی ۱۴.۴ کیلوبیت داشته است.

دورانی که «کیلوبیت» سلطان اینترنت بود

شرکت US ROBOTICS در دهه ۱۹۸۰ مودم‌هایی با برند SPORTSTER عرضه کرده بود که سرعتی ۱۴.۴۰۰ بیت داشتند و در نوع خودش بسیار پیشرفته و بی‌نظیر بود.

این فکس مودم با درگاه RJ11 از کابل تلفن استفاده می‌کرد. کابلی داشت که یک سر آن درگاه اسکازی و سر دیگر آن PS/2 بود که به دستگاه کیس کامپیوتر متصل می‌شد. یک آداپتور برق هم داشت.

شرکت US ROBOTICS پس از مودم Sportster ۱۴۴۰۰ یک مودم پیشرفته‌تر با سرعت ۳۳.۶ کیلوبیت عرضه کرد. در همین ایام هم شرکت‌هایی مانند تی‌پی‌لینک مودم‌های دایال اپ با سرعت ۲۴ کیلوبیت عرضه کرد.

در آن زمان، اینترنت فقط متن بوده و حجم اطلاعات تبادلی قابل مقایسه با اینترنت کنونی نبود.

گاهی اوقات نگاهی به گذشته و تاریخچه فناوری‌هایی که استفاده می‌کنیم؛ به ما یادآوری می‌کند در طول ده‌ها سال چه پیشرفت‌های بزرگی حاصل شده است و چه دانشمندان و شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت کردند و تلاش داشتند علم را توسعه دهند.

این روزها، تصور مودمی با چند مگابیت سرعت هم غیرممکن است. شاید هم در آینده روزی فرا برسد که تصور استفاده از مودمی با ۳۰۰ مگابیت بسیار سخت باشد و مودم‌ها سرعت‌هایی ۳۰۰ گیگابیت داشته باشند.

آیا از میان خواننده‌ها، کسی هست که با این مودم یا مودم‌های مشابه کار کرده باشد؟ اولین مودمی که خریدید و با آن به اینترنت متصل شدید چه سرعتی داشت؟

بد نیست کمی درباره اولین مودم‌های زندگی‌مان صحبت کنیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. اولین مودم سیستمم Dial-up بود برند الفکس
    سال ۸۸ خریدم یک عدد مودم+کالرآیدی= ۱۴هزارتومن!!
    سرعت اتصالش بین ۴۶.۶ تا ۵۴ کیلوبیت😁
    هرچند که اون زمان ADSL بود ولی به گستردگی الان نبود دوستانم که ADLS داشتند حداکثر سرعت ۱۲۸ کیلوبیت بود

  2. مودم من dial up محصول شرکت conexant بودش ، فکس – مودم – حتی ضبط مکالمه داشت. به همراه اولین کامپیوتر ام سال ۱۳۸۰ خریدم و هنوز هم دارمش. گاهی باهاش فکس می زنم البته با ز ویندوز مجازی xp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا