گزارش آگهی

نکات مهم در ایجاد کمپین دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی

مراحل رسیدن به یک کمپین بازاریابی آنلاین موفق

آیا در مورد ایجاد یک کمپین دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین مردد هستید، زیرا فکر می کنید زمان بر بوده و هزینه زیادی خواهد داشت؟ در واقع، پیاده سازی یک کمپین بازاریابی آنلاین برنامه ریزی و سازماندهی شده با چرخشی حول چند سایت هدفمند، آنچنان دشوار نیست، نیازی به هزینه زیاد نداشته و می تواند ترافیک و فروش سریعتری نسبت به بهینه سازی موتور جستجو یا سئو (SEO) تولید کند. تنها به کمی تحقیق و دانش کاملی از مشتری هدف تان نیاز دارد، شما می توانید یک برنامه بازاریابی اینترنتی ساده را در یک روز برنامه ریزی و اجرا کنید.

در ادامه یک برنامه دیجیتال مارکتینگ پنج مرحله ای شرح داده می شود. با انجام اقدامات لازم در هر مرحله، شما به سرعت یک طرح بازاریابی آنلاینی را ایجاد می کنید که می تواند بلافاصله اجرا شده و موفقیت های فروش را آغاز کند. با ویرلن همراه باشید:

طرح بازاریابی آنلاین و دیجیتال مارکتینگ پنج مرحله ای

مرحله ۱ – مشتری خود را تعریف کنید

تعریف مشتری به اندازه ی انتخاب یا ایجاد محصولات تان و یا نامگذاری کسب و کار تان مهم است. اگر هنوز برنامه بازاریابی را شروع نکرده اید ، باید ابتدا این مرحله را انجام دهید. (و اگر از صفر شروع می کنید و نیاز به نوشتن یک برنامه ی تجاری دارید، این طرح کسب و کار، شما را قدم به قدم در این فرایند هدایت می کند.)

اگر از قبل مشتری ایده آل خود را در برنامه کسب و کارتان تعریف کرده باشید می توانید به مرحله ۲ بروید.

اقدام:

به این سوالات تا جای ممکن صادقانه پاسخ دهید. به عبارت دیگر، امیدها و انتظارات خود را روی آنها پیاده نکنید. واقعا مشتری عالی و کامل شما کیست؟

  • آیا مشتری ایده آل من مرد است یا زن ؟
  • آیا مشتری ایده آل من خارج از خانه یا داخل خانه کار می کند؟
  • نمایه شغلی مشتری ایده آل من چیست؟ مدیر اجرایی، مدیر، کارگر، کارآفرین، پدر و مادر خانه دار و غیره؟
  • درآمد خالص خانوار مشتری من چقدر است؟
  • مشتری من در چه سطحی از تحصیلات قرار دارد؟
  • آیا مشتری ایده آل من در بودجه مصرفی اش جایی برای هزینه برای محصول / خدمات من ، به طور مداوم یا ثابت دارد؟
  • مشتری های ایده آل من از محصول / خدمات من چگونه استفاده می کنند – آیا آنها را برای خود یا به عنوان هدیه خریداری می کنند؟
  • آیا مشتری ایده آل من زمان زیادی، متوسطی یا کمی را آنلاین فعالیت می کند؟
  • مشتری ایده آل من کجا به دنبال محصول / خدمات من می گردد؟ آنلاین یا مکان های فیزیکی؟

هنگامی که به تمام این سوالات پاسخ دادید، یک تصویر خوب از جایی که باید شروع به قرار دادن پیام تان کنید و نحوه نوشتن پیام تان در دست خواهید داشت.

مرحله ۲ – اهداف خود را انتخاب کنید

حالا کجا می خواهید آگهی خود را پست کنید؟ یک تلاش هماهنگ در چندین سایت و مراکز مختلفی که اغلب توسط مشتریان شما بازدید می شوند، مؤثرترین کمپین بازاریابی و تبلیغات اینترنتی است. اگر در چندین مکان دیده شوید، حضور شما و پیام شما خیلی قوی تر خواهد بود.

سایت های تکمیلی ای که می توانید کسب و کارتان را از طریق آنها به بازدیدکنندگان نشان دهید، که شما را در آنجا می بینند، پیام تان را بخوبی تقویت می کنند. سایت های خاص تعطیلات که به خوبی ترویج پیدا کرده اند، مکان هایی عالی هستند که باید در نظر بگیرید.

تبلیغات کلیکی هدفمند Pay-Per-Click (PPC) یکی دیگر از ملاحظاتی است که می توانید در کمپین بازاریابی خود در نظر بگیرید. اگر PPC برایتان مبحثی جدید است، به مکان هایی بروید که به شما اجازه می دهد محدودیت هایی را برای هزینه های روزانه تان تعیین کنید.

تبلیغات در گوگل AdWords مثال خوبی است. این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا با توجه به آمار کمپین PPC، آزمایشاتی را انجام داده و بهترین کلمات کلیدی تان را تعیین کنید.

سپس شبکه های اجتماعی به میان می آیند؛ آنهایی که بخوبی شناخته شده اند، سبک خاص تبلیغات خود را ارائه می دهند.

  • تبلیغات در فیسبوک
  • تبلیغات در اینستاگرام
  • تبلیغات در Pinterest
  • تبلیغات در توییتر
  • تبلیغات در یوتیوب
  • تبلیغات در واتس اپ
  • تبلیغات در لینکدین
  • تبلیغات در تلگرام

هنگام در نظر گرفتن یک وب سایت، شبکه اجتماعی و یا خبرنامه برای آگهی خود، به عواملی مانند ترافیک، جایگاه در موتورهای جستجو، لینک های خارجی (چه تعداد سایت به آن لینک می دهند)، کیفیت آگهی های فعلی و نوع پیام هایی که در تبلیغات فعلی نمایش داده می شوند، نگاه کنید.

  • آیا رقبای زیادی در حال حاضر در آنجا تبلیغات می کنند؟
  • آیا تبلیغات، یک ماهیت مکمل برای کسب و کار شما به حساب می آید؟
  • آیا آگهی ها به کسب و کار شما مرتبط نبوده و فقط برای جذب ترافیک سایت صورت می گیرد؟

تمام این سرنخ ها برای بررسی بهترین سازگاری متن پیام تان با بازدیدکنندگان سایت مورد نظر است.

بر نرخ تبدیل خود نظارت کنید

نرخ تبدیل، یک ابزار اندازه گیری بسیار مهم است. برای اندازه گیری موفقیت کمپین بازاریابی خود دقیقا چه چیزی را می خواهید اندازه بگیرید؟ سفارشات فروش؟ مشترکین خبرنامه؟ دانلودهای کتاب الکترونیکی رایگان تان؟

نرخ تبدیل تعداد کلیک هایی است که برای رسیدن به هدف شما لازم است. بنابراین اگر صفحه شما دارای ۱۰۰۰ بازدید، ۱۴ کلیک و یک فروش در روز باشد، نرخ تبدیل شما ۱:۱۴ یا ۷.۱٪ است. به عبارت دیگر، ۷.۱٪ از کلیک ها در طول این دوره، منجر به فروش می شوند.

نظارت نزدیک بر نرخ تبدیل تان به سرعت به شما می گوید که چه چیزی کار می کند و چه چیزی بی فایده است. در صورت نیاز دریغ نکنید که آگهی هایتان را تغییر دهید. این روندی ثابت است که باید تا زمانی که مناسب ترین حالت را پیدا کنید آن را ادامه دهید. همچنین به یاد داشته باشید، یک آگهی ممکن است در یک مکان عالی کار کند، اما در جایی دیگر جواب ندهد.

اقدام:

یک صفحه گسترده یا سندی ایجاد کرده و تمام سایت ها و مراکزی را که برای کمپین بازاریابی آنلاین تان لازم هستند، لیست کنید.

مرحله ۳ – بودجه

در حالی که برخی فکر می کنند این باید اولین گام باشد، در واقع ، زمانی که شما ایده خوبی از هزینه های مربوطه داشته باشید بهتر می توانید بودجه ی کمپین بازاریابی آنلاین خود را تنظیم کنید. این تنها زمانی می توانید انجام شود که اهداف خود را بخوبی درک کرده باشید.

 

احتمالا از قبل در نظر گرفته بوده اید که واقعا چه مقدار می توانید هزینه کنید، پس به آن سند یا صفحه ای که در مراحل قبل ساختید مراجعه کرده و هزینه های تمام آگهی هایی را که می خواهید انجام دهید، جمع کنید. ممکن است که مجموع کلیه هزینه های شما از چیزی که انتظار داشتید، بیشتر شود.

اقدام:

حال به سراغ آن فهرست بروید و تبلیغات را اولویت بندی کنید به ترتیبی که فکر می کنید بیشترین تاثیر و نتیجه را که با بودجه شما همخوانی داشته باشد، از هر یک دریافت می کنید. بقیه را به لیست انتظار منتقل کنید. به یاد داشته باشید، زمانی که تبلیغات نتیجه دادند، همیشه می توانید به عقب برگشته و کمپین خود را به کمک لیست انتظار گسترش دهید.

اگر از تبلیغات کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک استفاده می کنید، هفته اول، نتایج را روزانه بررسی کنید و تا مطمئن شوید که برای کسب نتیجه، هزینه پرداخت می کنید.

فراموش نکنید که جایگزینی و تبادل (swaps and bartering) را، به عنوان بخشی از بودجه بازاریابی تان در نظر بگیرید. بسیاری از سایت ها خبرنامه  تبلیغاتی یا تبلیغات بنری را برای جایگاهی مشابه در سایت شما مبادله می کنند البته اگر شما سایتی مشابه داشته باشید. (اگر ندارید، چرا اقدام به پیاده سازی نمی کنید؟ هر کسب و کار کوچکی به یک وبسایت نیاز دارد). هیچ ضرری هم ندارد.

مرحله ۴ – تولید محتوای تبلیغاتی

دیجیتال مارکتینگ زمانی بهترین نتیجه را می دهد که شما تنها روی یک یا دو مورد تمرکز کنید. ممکن است محصولات متنوعی داشته باشید، اما یک یا دو موردی را انتخاب کنید که فروش بالا و جذابیت خاصی برای بازار هدف تان دارد.

بعد از خود بپرسید «من چه چیزی می فروشم؟» محصول یا خدمات جواب نیست. شما در حال فروش یک مزیت هستید، چیزی که به سطح احساسی قضیه می رسد. برای مثال، اگر شما میله های ماهیگیری می فروشید، شما هیجان گرفتن موفقیت آمیز هیولای دریاچه را می فروشید. اگر لوازم آرایشی می فروشید، در اصل زیبایی را به فروش می رسانید.

موفق ترین آگهی ها از واژه هایی استفاده می کنند که مربوط به مشتری است. از کلمات “شما” و “تان” استفاده کنید و هرگز تمرکز را بر روی “من”، “-م”، “-مان”، یا “ما” نگذارید. چند کلمه ی عاطفی مرتبط با محصول تان ایجاد کنید. صفاتی مثل سرگرم کننده، راحت، آرامش بخش، تحریک کننده، اعتیاد آور – حداقل از یکی از آنها در آگهی استفاده کنید.

کوپن ها نیز یک ابزار بازاریابی موثر هستند. آنها می توانند هم به صورت دستی و هم  با یک سیستم سبد خرید خودکار به راحتی ردیابی شوند. از کدهای مختلف برای مکان های تبلیغاتی مختلف استفاده کنید و به سرعت متوجه خواهید شد که کدامیک بیشترین توجه را جذب می کنند.

اقدام:

برای هر آیتم در کمپین بازاریابی اینترنتی خود یک متن آگهی ایجاد کنید که حداقل یک تا سه کلمه کلیدی را داشته باشد. آگهی های متنی معمولا ۶۰ کارکتر پهنا و ۳، ۵، ۷ یا ۱۰ خط طول دارند.

هنگامی که دیگر تبلیغات متنی خود را در اختیار دارید، به سراغ لیست بنرهای خود بروید، آیا باید آنها را با یک پیام خاص تعطیلات به روز کنید؟ آیا هر کدام از تصویر دارای برچسب ALT مناسب هستند؟ آیا گرافیک مورد استفاده از لحاظ اندازه (زیر ۲۰-۵۰ کیلوبایت) و رزولوشن (dpi72) به درستی بهینه شده است؟

اگر تبلیغاتی را برای پلتفرم های اجتماعی ایجاد می کنید، عکس های مناسبی را انتخاب یا ایجاد کنید و مطمئن شوید که هر کدام، با الزامات مربوط به پلتفرم اجتماعی که در آن قرار می گیرند، مطابقت داشته باشند.

مرحله ۵ – ردیابی و نظارت بر تبلیغات

پیگیری و واکنش به موفقیت های کمپین تان در حفظ یک کمپین بازاریابی موثر بسیار مهم هستند. از آمار وب سایت گرفته تا آمار PPC، راه های زیادی برای تعیین اینکه چه چیزی موثر بوده و چه چیزی نبوده، وجود دارد. با توجه کردن شما از حجم تبلیغات خود و چگونگی اصلاح آنها برای به دست آوردن بهترین نتایج مطلع خواهید شد.

ترفندهای ردیابی شامل استفاده از کوپن خاص یا کد های فروش برای هر آگهی، تنظیم صفحات ورودی جداگانه در سایت برای هر آگهی و استفاده از یک سرویسی که به فعالیت پیگیری کمک می کند، می شوند.

خدمات مدیریت تبلیغاتی نیز وجود دارند که به شما در ردیابی عملکرد آگهی تان کمک می کنند، مثلاً DFP Small Business  گوگل، یک سرویس رایگان که پیاده سازی آن نسبتا آسان بوده و مدیریت و پشتیبانی قوی ای برای ردیابی تبلیغاتی ارائه می دهد. بعضی از مکان ها، مانند تبلیغات فیسبوک، گزارش های خاص خود را ارائه می دهند.

اقدام:

برای دو هفته اول به طور روزانه ، نتایج حاصل از تبلیغات مختلف خود را بررسی کنید. آنها را در برگه ی ردیابی خود بنویسید و به دنبال یک ترند یا الگو بین آنها باشید. کدامیک از آنها در حال اجرا هستند، کجا و چرا؟ اگر برخی از آنها نتیجه نمی دهند، آنها را با یک مورد دیگر جایگزین کنید می توانید از لیست انتظار خود استفاده کنید.

هنگامی که به یک الگوی نظارت و مدیریت آگهی مناسب دست پیدا کنید، بهتر می دانید که چه زمان هایی نیاز به نظارت بر تلاش های بازاریابی خود دارید.

یک کمپین بازاریابی موثر نباید لزوماً گران تمام شود

کمپین های بازاریابی آنلاین موفق برای هر کسب و کاری در دسترس هستند، بدون توجه به بودجه. با پیروی از پنج مرحله ابتدایی بالا و تعهد به پیگیری، شما می توانید یک کمپین مقرون به صرفه با بازگشت قابل توجهی از سرمایه برای کسب و کار خود ایجاد کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا