نقد و بررسی

دی‌لینک DWR-M961: اینترنت ۴G و TD-LTE با هم در مودم روتری رده بالا

مدت‌ها است بازار ایران تشنه عرضه مودمی است که از فرکانس‌های اینترنت موبایل ۴G و TD-LTE با هم پشتیبانی کند ولی قفل شده توسط یک برند و اپراتور یا اصطلاحا لاک شده نباشد.

پیش از این، مودم روتر هواوی B612 چنین خصلتی داشت که البته تا توانست در بازار ایران فروخت و همه اپراتورها آن را عرضه کردند.

هواوی B612 هیچ جایگزینی نداشت و کاربران اگرچه از کارایی و کیفیت آن راضی نبودند ولی به ناچار با قیمت‌هایی گران خریداری و استفاده کردند.

خوش‌بختانه، ظاهرا شرکت دی‌لینک سری جدیدی از مودم روترهای ۴G LTE خود را وارد بازار ایران کرده که در میان آن‌ها چندین مدل مودم با پشتیبانی از ۴G و TD-LTE دیده می‌شود. مانند مودم DWR-M961 و DWR-M960 و البته DWR-M921 که می‌توانند آرزوی کاربران ایرانی را برآورده کنند.

پشتیبانی از ۴G و TD-LTE

مهم‌ترین ویژگی مودم روتر دی‌لینک DWR-M961 در پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی باندهای ۴G (اینترنت موبایل و گوشی تلفن همراه) و باندهای TDD (اینترنت TD-LTE) است.

این مودم در FDD LTE از باندهای B1/B3/B5/B7/B8/B20 پشتیبانی می‌کند که همان باندهای معروف و استانداردی هستند که همه گوشی‌های تلفن همراه در شبکه‌های ۴G روی آن‌ها تماس و دیتا انتقال می‌دهند. برای اتصال به اینترنت موبایل به این باندها نیاز داریم. به عبارت ساده‌تر، اگر سیم‌کارت ۴G یک اپراتور را روی این مودم بیندازید می‌توانید از اینترنت ۴G یا ۴.۵G بهره ببرید.

اما این مودم دی‌لینک فقط از باندهای FDD پشتیبانی نمی‌کند و خوش‌بختانه با باندهای رادیویی TDD سری B38/B40/B41 نیز سازگار است. همان باندهایی که دو اپراتور ایرانسل و مبین‌نت روی آن‌ها اینترنت TD-LTE می‌دهند. پس، اگر سیم‌کارت TD-LTE این اپراتورها را هم روی مودم دی‌لینک DWR-M961 بیندازیم؛ باز هم به اینترنت ثابت TDD متصل می‌شویم و چه چیزی بهتر از این؟

در مشخصات فنی این مودم آمده است که از رده LTE Cat6 با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه و آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه است. مدل دی‌لینک DWR-M960 در رده LTE Cat4 با سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت است.

دو آنتن ۵ دسی‌بل خارجی LTE برای اتصال به شبکه‌های موبایل دارد تا از نظر آنتن‌دهی هم احتمالا وضعیت مطلوبی داشته باشد.

وای‌فای دو بانده AC1200

فقط مشخصات LTE این دستگاه رده بالا نیستند و در بخش ارتباطات بی‌سیم وای‌فای هم باید پایکوبی و شادی کنیم. وای‌فای دو بانده AC1200 با دو آنتن خارجی برای باندهای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به معنای این است که سرعت وای‌فای هم بالا است.

روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۸۶۷ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعتی ۳۰۰ مگابیتی را تجربه خواهیم کرد. اگرچه استاندارد روز در سال ۲۰۱۹، وای‌فای ۶ است و این مودم به وای‌فای ۵ تعلق دارد ولی باز هم نسبت به وای‌فای مودم هواوی B612 بسیار بهتر و به‌روزتر است.

امکانات ارتباطی

فهرست امکانات ارتباطی این مودم هم شما را هیجان‌زده می‌کند. ۴ درگاه شبکه اترنت LAN با سرعت یک گیگابیت، ۱ درگاه WAN با سرعت یک گیگابیت، ۱ درگاه USB 2.0، یک شیار سیم‌کارت استاندارد ۶ پین، کلید ریست، کلید WPS و کلید روشن/خاموش چیزهایی است که روی مودم LTE جدید دی‌لینک تجربه خواهید کرد.

این امکانات نشان می‌دهند دی‌لینک به دنبال ساخت مودمی فراتر از نیازهای کاربران معمولی بوده و بیشتر کسب‌وکارهای کوچک را مدنظر قرار داده است.

قیمت و ارزش خرید

مودم دی‌لینک DWR-M961 فعلا در بازار ایران با قیمت ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان (اوایل مهرماه ۹۸) با گارانتی ۲۴ ماهه شرکت ایزی به فروش می‌رسد.

قطعا این قیمت برای چنین مودمی بسیار گران است ولی وقتی با قیمت مودم هواوی B612 یا ایرانسل Tf-i60 مقایسه می‌کنیم که این روزها ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ به نظر می‌رسد ارزش خرید دارد.

البته، هنوز درباره مزایا و معایب این مودم روتر LTE نمی‌توان صحبت کرد تا از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد ولی حداقل می‌توانیم خوشحال باشیم سرانجام یک رقیب برای هواوی B612 در بازار ایران یافت شد.

به‌روزرسانی ۱۷ آبان ۹۸: این مودم روتر با TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت کار نمی‌کند

در هنگام نوشتن این مطلب، تصور می‌شد مودم دی‌لینک DWR-M961 از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی می‌کند چون دارای فرکانس‌های ۳۸، ۳۹ و ۴۰ تی‌دی‌ال‌تی است.

اما همان‌طور که برخی از کاربران و خوانندگان عزیز در کامنت‌ها گزارش دادند؛ ایرانسل اعلام کرده سیم‌کارت اینترنت تی‌دی‌ال‌تی این شرکت روی این مودم کار نمی‌کند. با مراجعه به جدول فرکانس‌های رادیویی TD-LTE هم متوجه می‌شویم اینترنت ایرانسل روی فرکانس‌های ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ مگاهرتز یا باندهای ۴۲ و ۴۳ است.

بنابراین؛ با مودم دی‌لینک DWR-M961 نمی‌توانید به اینترنت TD-LTE شرکت‌های ایرانسل و مبین‌نت وصل شوید و نباید این مودم را با این هدف خریداری کنید. احتمالا، فقط از اینترنت TD-LTE شاتل‌موبایل پشتیبانی می‌کند.

خرید مودم دی‌لینک DWR-M961 از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫24 دیدگاه ها

  1. سلام
    این مودم قابلیت تجمیع باند رو داره؟ الان با قیمت ۲۴۰۰ ارزش خرید داره یا مودم بهتری هست با این قیمت معرفی کنید.

  2. سلام و ادب،
    با اپراتور ایرانسل صحبت کردم ازش پرسیدم میشه این مودمهای جدید دی لینک رو برای TD-LTE ایرانسل استفاده کنم؟ گفت خیر نمیشه.
    شما مطمئن اید که من بسته رو از ایرانسل بگیرم و مودم رو از همین نمونه ها میتونم از سرویس TD-LTE استفاده کنم یا خیر؟
    کلا این مودمهای جدید رو میشه با TD-LTE هر شرکت دیگه ای به کار برد؟ ماهان نت، شاتل و … ؟
    ممنون

    1. سلام
      در مشخصات این مودم‌ها نوشته شده در TD-LTE از باندهای رادیویی B38 و B40 پشتیبانی می‌کنند. یعنی فرکانس‌های رادیویی ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ مگاهرتز که اینترنت تی‌دی‌ال‌تی مبین‌نت و ایرانسل روی آن‌ها است.
      پس قاعدتا باید جواب بدهد و سیم‌کارت TD-LTE ایرانسل روی آن‌ها کار کند
      اصلا دی‌لینک با همین هدف و فروش وارد بازار کرده است.

      1. سلام،
        مودم TP-Link مدل Archer mr200 از سرویس TD-LTE پشتیبانی میکنه یعنی باند فرکانسی B40 وB38 رو پشتیبانی میکنه.
        میشه از TD-LTE در این مودم استفاده کرد؟

        1. سلام
          مودم TP-Link مدل Archer mr200 از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی نمی‌کند چون روی باند فرکانسی B41 تا B43 هستند.
          فقط از اینترنت TD-LTE شاتل پشتیبانی می‌کند که روی باندهای B38 است

          1. ممنون،
            حالا ازتون راهنمایی میخواستم.
            من محدوده‌‌ای هستم که بیشتر اینترنت ضعیفه،مخابرات و سایر ISP ها هم سرویس نمی‌دهند.
            از TD-LTE دیفرانسیل هم استفاده کردم ولی اصلا آنتن نداشت و جواب نداد.
            اینترنت سیم‌کارت هم روی گوشی ضعیفه.
            الآن از اینترنت شاتل موبایل استفاده میکنم،هم ضعیفه و بسته‌هاش گرونه و زود تموم میشه،پیشنهاد شما چیه؟
            از همین مودم TP-LINK MR200 خیلی تعریف شنیدم

          2. چرا اینترنت روی سیم‌کارت ضعیف است؟
            اگر به خاطر گوشی موبایل است یا آنتن‌دهی ضعیف گوشی مودم TP-LINK MR200 یا مدل‌های به‌روزتر آن مانند MR400 و MR600 می‌تواند مشکل را رفع کند.
            به طور کلی مودم‌های رومیزی مانند TP-LINK MR200 قدرت آنتن‌دهی بهتری دارند و اینترنت سریع‌تری نسبت به مودم‌های همراه معمولی ارائه می‌دهند.

          3. نه،گوشی Note 10+ هستش ۴G+ میگیره،البته ۴G+ با نهایتا ۲ خط آنتن و سرعت ۳-۴ مگ.تو خونه اینطوریه،پامو از در خونه که می‌زارم بیرون آنتن خوب میشه ولی سرعت رو اونجا تست نکردم.
            مودم آرچر mr600 خیلی گرونه،اصلا نمی‌صرفه بعنوان یک مودم LTE.خیلی نمیخوام خرج کنم.
            حالا جدا از این موضوع مودم،کدوم سیمکارت رو بگیرم سراغش بیشتره و حجم بسته‌هاش بیشتره و کلا بهتره؟

          4. از توضیحات شما مشخص است خانه شما طوری ساخته شده یا در نقطه‌ای قرار می‌گیره که ضد امواج عمل میکنه

            اولا می‌توانید یک آنتن موبایل بیرونی بگیرید و در بیرون از خانه نصب کنید و بعد با سیم به یک مودم ۴G در خانه وصل کنید
            دوما سیم‌کارت همراه اول و ایرانسل از نظر من فرقی ندارند و باید ببینید کدام‌یک در خانه شما بهتر آنتن می‌دهد. از نظر حجم بسته و هزینه و این حرف‌ها مشابه هم هستند.

          5. بله منزل ویلایی هستش،تو محدوده سیدخندان.من الآن با همراه اول تو حیاط تست گرفتم ۴G+ با ۳ خط آنتن ۱۰ مگ میگیره.
            حالا پیشنهادتون برای تقویت آنتن ۴G کدوم دستگاه هستش که خیلی هم گرون نباشه و بتونه خوب سیگنال دریافت کنه؟
            و اینکه مودمی غیراز mr200 داریم که بهش آنتن تقویتی بخوره و ارزون تر باشه؟

  3. تو این مطلب ” قبل از اینکه اینترنت TD-LTE بخرید؛ این ۵ نکته مهم را بدانید! ” گفته بودید:
    نمی‌توانید از مودم‌های آنلاک در بازار برای استفاده از اینترنت TD-LTE یک اپراتور استفاده کنید.
    حالا از این مودمهای dlink میشه استفاده کرد؟

    1. آن‌طور که در مشخصات مودم روتر نوشته شده از تی‌دی‌ال‌تی باید پشتیبانی کنند ولی بهتر است با اپراتورها هماهنگ کنید چون برای فروش مودم‌های خودشان دست به هر کاری می‌زنند

  4. با سلام این مودم از tdd ایرانسل پشتیبانی نمیکند tdd ایرانسل در دو باند : ۴۲ و ۴۳ ارائه میشود نه ۳۸ . ۴۰ . ۴۱ . باند ۴۲ میشه : ۳۵۰۰ و ۴۳ میشه : ۳۶۰۰ .

  5. سلام وفت بخیر
    من مودم -Link DWR-M960 4G رو دیروز گرفتم، روی ایرانسل شروع بکار میکنه ولی قطع و وصل میشه. چیزی که برام عجبیه روی لپتاپ وقتی وایرلس وصل میشیم قطعیش کمتر هستش ولی وقتی با مویایل وصلیم بیشتر قطع و وصل میشه.

  6. دوستان این مودم کلا با ایرانسل سازگار نیستف چه ۳g/4G و چه LTE. من چند روز مشکل داشتم، تمام کانفینگها رو هم تست کردم ولی مدام قطع و وصل میشه. در نهایت با همراه اول تست کردم و بخوبی کار میکنه. اگر برای ایرانسل میخواید نخرید.

  7. درود خسته نباشید من این مودم رو دارم میخواستم بدونم چجوری میشه این مودم رو به ای دی اس ال متصل کرد خواهشا کمک کنید

    1. مودم ADSL را از طریق کابل مودم به درگاه WAN روتر دی‌لینک وصل کنید و تنظیمات اینترنت را روی بریج قرار دهید.

  8. سلام،
    اگر کسی با ایرانسل مشکل داره،
    برید به بخش تنظیمات:

    Settings > Mobile Network
    و APN رو تغییر بدید به:
    mtnirancell
    و همینطور تیک Manual APN رو هم بزنید
    بعد از این کار مشکل من برطرف شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا