نقد و بررسی

بررسی هواوی B535 از نزدیک: تجربه مزایا و معایب به صورت عملی

این مودم هم مزایای بزرگ و هم معایبی دارد و فقط خود شما هستید که باید تصمیم آخر را بگیرید!

چند روز پیش درباره مودم هواوی B535 صحبت کردیم. یکی از مودم‌های جدید و به‌روز شرکت هواوی که در سال ۲۰۱۹ عرضه شده است و اگرچه در رده LTE Cat 7 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت است ولی کیفیت ساخت و امکانات نسبتا به‌روز و خوبی دارد. این مقاله، یک بررسی هواوی B535 عملی و از نزدیک است.

این روزها بسیاری از کاربران میان خرید مودم B535 با تی‌پی‌لینک MR600 یا مودم‌های B518 و B525 و B612 هواوی سبک و سنگین می‌کنند. مودم هواوی B535 باز به صورت استوک وارد بازار ایران شده است و فعلا با قیمت ۴ میلیون تومان به فروش می‌رود.

آقای «جواد کاردان»؛ از خواننده‌های عزیز  سایت شبکه‌چی این مودم را خریدند و پس از چند روز استفاده از آن، نکات مثبت و منفی آن را برایمان نوشتند. با تشکر و سپاس ویژه از این دوست خوب: نظرشان درباره مودم B535 هواوی را می‌خوانیم:

نکات مثبت مودم هواوی B535

کیفیت ساخت خود مودم خوب است. دقت کنید خوب فقط؛ نه خیلی خوب یا عالی! بهتر از مودم‌های B528 و B525 و B612 است.

مودم در کمتر از ۱۰ ثانیه کاملا تمام چراغهاش روشن و آماده پذیرایی از شما هست. اگر سیم‌کارت روی آن انداخته باشید؛ می‌توانید بی‌درنگ به اینترنت همراه وصل شوید و دانلود یا آپلود داشته باشید.

مودم هواوی B535سرعت دانلود با همراه اول در منطقه ما که آنتن‌دهی بسیار بد است؛ بین ۱۰ تا ۱۴مگابیت روی یک سایت دانلود سریال ایرانی و بدون فیلترشکن است.

نرم‌افزار های‌لینک روی این مودم پشتیبانی می‌شود و راحت روی گوشی اندرویدی نصب می‌شود. این نرم‌افزار به شما آزادی عمل خوبی در مورد حجم دانلود، ساعت و تاریخ وصل شدن مودم و ویژگی‌های دیگر می‌دهد.

به‌روزرسانی فریم‌ویر مودم به شکل خودکار توسط خود مودم انجام می‌شود. تنظیم فیلترشکن با مودم و کنترل والدین پیشرفته دارد به همراه امکانات زیادی که کمتر در پنل مدیریتی تی‌پی‌لینک و دی‌لینک شاهد هستیم و شاید فقط پنل‌های مدیریتی ایسوس بهتر از آن باشند.

درگاه‌های مودم هواوی B535در مقایسه با مودم‌هایی مانند TPLINK MR200 V1 و DLINK DWR-M960 که قبلا داشتم؛ مودم بهتری است و فقط شاید بتوان گفت با مودم تی‌پی‌لینک MR600 رقابت دارد که قیمت‌اش روی سایت دیجی‌کالا نزدیک به ۶ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان است. بنابراین، چندان منطقی نیست که مودم تی‌پی‌لینک را خریداری کنید.

مودم‌های هواوی B618 و B818 از این مدل بهتر هستند و البته ایسوس ۴G-AC86U CAT12 که وارد ایران نشده مگر اینکه شما از خارج کشور تهیه کنید.

مودم‌های B618 و B818 به صورت استوک در ایران عرضه می‌شوند و با قیمت‌های ۷ میلیون تومان و ۹ میلیون تومان به فروش می‌روند.

وقتی قیمت را در کنار دیگر ویژگی‌های مودم B535 قرار می‌دهید؛ ارزش خرید پیدا می‌کند و برای یک کاربر خانگی مودم رضایت‌بخشی است.

نکات منفی مودم هواوی B535

اما معایب این مودم:

آداپتور فیک متفرقه داشت و ساخت خود شرکت هواوی نبود. بیشتر شبیه آداپتور دوربین مدار بسته بود.

کابل لن RJ45 متفرقه با طول زیر ۱ متر CAT5E داشت.

دفترچه یا برگه‌های راهنما و نصب سریع مودم نداشت.

رمزعبور وای‌فای مودم با چیزی که در پشت مودم نوشته شده بود؛ هم‌خوانی نداشت که با ریست مودم این مورد برطرف شد بدون مشکل.

آنتن خارجی همراه مودم و در جعبه نبود ولی بررسی سایت‌های خارجی نشان می‌دهند همراه با دو آنتن خارجی است.

مودم B535 خریداری شده، نسخه ۲۳۲ هست؛ به رنگ سفید که یک نسخه مشکی هم داره با کد دیگه که تو خارج از ایران عرضه می‌شود.

سیم کارت فقط میکرو می‌خورد.

هواوی B535سرعت این مودم بهتر از مودم B612 است که یکی از دوستان در زیرزمین سرعت ۷ الی ۹ مگابیت داشت. برای منطقه‌ای که من زندگی می‌کنم؛ ۷۵ کیلومتری جاده تهران ساوه، جاده زرندیه سرعت نسبتا خوبی داشت. در این منطقه تعداد دکل‌های BTS کمی نصب شده است و هم شبکه شلوغ است و هم فاصله کاربران از دکل‌ها زیاد است.

این را هم باید در نظر داشت که خونه ما ساخت ۵۰ سال پیش است با دیوارهایی به قطر ۵۰ سانتی‌متر و نقاط کور زیاد، به همراه ساختمان‌های بلند چند طبقه در اطراف آن. بیشتر اوقات ۴ یا ۵ چراغ مودم در این وضعیت روشن است.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشت؛ عدم پشتیبانی از سیم‌کارت و فرکانس‌های اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت است.

برخی سایت‌های فروشگاهی داخل ایران مودم هواوی B535 را با قیمت ۴ میلیون تومان می‌فروشند (حدود ۸ میلیون در مرداد ۱۴۰۲).

با همه این نکات مثبت و منفی، خودتان باید بررسی کنید این مودم برایتان مناسب است و نیازهایتان را پوشش می‌دهد یا خیر!

خرید مودم هواوی B535


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا