نقد و بررسی

مودم هواوی B535: یک ۴.۵G رومیزی خوب بدون اینترنت TD-LTE

روزگاری گل سرسبد مودم‌های هواوی در ایران بود ولی این روزها با این همه مودم 4.5G TDLTE باید بررسی کنید ارزش خرید دارد یا خیر؟

یکی از مودم‌های جدید هواوی وارد بازار ایران شده است و کاربران را قلقلک می‌دهد آن را بخرد. هواوی B535 که در برخی سایت‌ها و فروشگاه‌ها با نام‌های B535-232 و ۴G Router 3 Pro نیز شناخته می‌شود.

همانند دیگر مودم‌های هواوی، این مودم نیز مدل B535-932 نیز دارد که البته هنوز وارد ایران نشده است. در ادامه با یک بررسی مودم هواوی B535 کوتاه، همراه ما باشید:

انواع مودم B535 و مشخصات سخت‌افزاری

هواوی B535 یکی از مودم‌های جدید هواوی است که در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ تولید و وارد بازار شده است. به همین دلیل هم از زبان طراحی بسیار مدرن و جالبی برخوردار است و در ظاهر با مودم‌های دیگر هواوی متفاوت نشان می‌دهد.

هواوی B535مودم B535 در رده LTE Cat 7 عرضه شده و به طور تئوری از مودم‌های B618 و B818 ضعیف‌تر و کندتر است ولی قطعا بهتر از مودم‌های B612 و B528 و B525 است. سرعت اسمی این مودم ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

تفاوت‌های مدل‌های B535-232 و B535-932 در پشتیبانی از فرکانس‌های رادیویی است. به طور پایه، در شبکه ۴G LTE از باندهای رادیویی B1 / B3 / B7 / B8 / B20 / B28 / B32 / B38 و در شبکه‌های ۳G / UMTS از باندهای رادیویی B1, B8 پشتیبانی می‌کند. حالا ممکن است یک مدل دو سه باند رادیویی را کمتر یا بیشتر پشتیبانی کند که برای کاربران ایرانی تفاوتی نخواهد کرد.

مودم سیم کارتی هواوی B535مودم هواوی B535 از تمامی باندهای رادیویی ۴G عرضه شده در ایران پشتیبانی می‌کند و با تمام سیم‌کارت‌های اپراتورهای ایرانی نیز کار می‌کند و به شبکه وصل خواهد شد.

مودم 4.5G هواوی B535پردازنده این مودم از سری چیپ‌ست‌های Balong های‌‌سیلیکون است. این تراشه از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ پشتیبانی می‌کند و در رده AC1200 است. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت اسمی ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعتی ۸۶۷ مگابیت دارد. برای یک مودم در رده LTE Cat 7 وای‌فای دوبانده AC1200 کافی است.

طراحی و درگاه‌های ارتباطی

یک مودم ۴G رومیزی محسوب می‌شود و همان‌طور که در تصاویر مشخص است؛ چندان قابل حمل نیست. از پاور برق به جای باتری استفاده می‌کند و دارای یک آداپتور ۱۲ وات و ۱ آمپر است.

مودم B535در طراحی بدنه این مودم از پلاستیک نسبتا خوبی استفاده شده است. چراغ‌های LED در پنل جلویی مودم دیده می‌شوند و درگاه‌های ارتباطی به پشت مودم منتقل شدند. موردی که در غالب مودم‌های هواوی می‌بینیم.

در لبه بالایی مودم دو کلید پاور و WPS دیده می‌شود. کلید ریست به پایین پنل پشتی و در کنار سوکت پاور برق منتقل شده است. چهار درگاه شبکه گیگابیتی هم‌ردیف آن‌ها دیده می‌شود.

مودم هواوی B535در بالای این درگاه‌ها که زیبا هم چینش شدند؛ دو کانکتور آنتن خارجی SMA دیده می‌شود که باز مانند مودم‌های قبلی هواوی؛ با یک درپوش پنهان شدند و اگر نیازی به نصب آنتن خارجی داشتید؛ باید درپوش را بردارید. یکی از درگاه‌های RJ45 قابلیت WAN هم دارد. اسلات سیم‌کارت در نوار باریک پایین دستگاه است.

در این مودم خبری از درگاه USB یا RJ11 برای مصارف تماس تلفنی نیست. روی مودم مدل B525-932 یک درگاه RJ11 قرار داده شده است.

تفاوت B535 با مودم‌های LTE Cat 6

اما یک سوال اساسی: آیا مودم LTE Cat 7 از نظر سرعت تفاوتی با مودم‌های LTE Cat 6 دارد؟ به طور دقیق‌تر، تفاوت مودم B535 با مودم‌هایی مانند B525 و B528 و حتی B612 در سرعت اینترنت موبایل چیست؟

هواوی B535در جواب باید گفت مودم‌های Cat 6 و Cat 7 فقط در سرعت آپلود با هم تفاوت دارند وگرنه در سرعت دانلود و همین‌طور MIMO مشابه هم هستند. هر دو حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت را با MIMO 2×2 یا MIMO 4×4 دارند. در سرعت آپلود، مودم Cat 7 به مرز ۱۰۰ مگابیت می‌رسد ولی مودم Cat 6 همان ۵۰ مگابیت است.

بنابراین، مودم B535 در سرعت و تجمیع فرکانس تفاوتی با مودم‌های نسل قبلی خود ندارد ولی از نظر پردازنده، طراحی جدید، سخت‌افزار ارتقایافته و مشخصاتی مانند تعداد درگاه‌های بیشتر گیگابیتی متمایز می‌شود.

دلیل اینکه هواوی در سال ۲۰۲۰ مودمی در رده LTE Cat 7 معرفی می‌کند هم این است که در بسیاری از نقاط دنیا که از جمله می‌توان ایران را نام برد؛ حداکثر سرعت دانلود اینترنت زیر ۳۰۰ مگابیت و حتی بسیار کمتر است. حتی در برخی از کشورهای اروپایی باز میانگین سرعت اینترنت موبایل حدود ۱۰۰ مگابیت است. بنابراین یک مودم در این رده می‌تواند بازار بسیار بهتری داشته باشد تا یک مودم با سرعت گیگابیتی!

مودم هواوی B535 رومیزیمانند بسیاری از مودم‌های امروزی هواوی از اپلیکیشن موبایل برای اندروید و iOS سود می‌برد تا تنظیمات مودم برای کاربران ساده‌تر باشد. همین‌طور از اپلیکیشن معروف HiLink هواوی برای مدیریت مودم پشتیبانی می‌کند. کلید پاور این دستگاه نقش جفت‌کننده مودم با نرم‌افزار HiLink را نیز دارد.

پنل مدیریتی تحت وب این مودم شباهت بسیار زیادی به پنل کاربری مودم B818 دارد که مفصلا درباره‌اش صحبت کردیم.

ارزش خرید دارد؟

وقتی مودم B535 وارد بازار ایران شد؛ قیمتی حدود ۴ میلیون تومان داشت ولی اینک در مرداد ۱۴۰۲ به حدود ۷ الی ۸ میلیون تومان رسیده است.

هواوی B535 یک مودم با کیفیت و کاملا به‌روز از نظر طراحی، نرم‌افزار، پردازنده و مشخصات سخت‌افزاری است. یک مودم رومیزی قابل اتکا با وای‌فای دو بانده AC1200 و چهار درگاه شبکه اترنت گیگابیتی!

نه تنها برای هر کاربر خانگی این امکانات کافی هستند؛ بلکه شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط یا استارتاپ‌ها هم می‌توانند این مودم را خریداری و اینترنت همراه را میان چندین دستگاه کامپیوتر یا لپ‌تاپ و گوشی موبایل به اشتراک بگذارند.

خرید مودم هواوی B535


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫16 دیدگاه ها

    1. سلام
      خیر از فرکانس‌های TDD پشتیبانی نمی‌کند و فقط برای فرکانس‌های FDD یا همان اینترنت ۴G است.

  1. سلام مهندس به هر حال مودم tplink mr600 بخریم یا این مدلو پولمو آماده کردم برا خرید mr600:4.100.000 قیمت دارم برا خرید این هواوی را ۳.۷۵۰۰۰۰ قیمت دارم کدومش بالاخره با توجه به اینکه منطقه ما پوشش دهی واقعا ضعیفه

    1. سلام تهران مجتمع نور تهران . بازار رضا .دارن خیابون ولیعصر دارن مقداد آی تی هم داره فروشگاه اینترنتی

  2. من خودم فردا پنجشنبه احتمال زیاد برم خرید کنم هواوی ۵۳۵ رو بین این و tplink mr600 موندم واقعا .آقای محمدی زاده تی پی لینکو تایید میکنن بیشتر بعضیا هم اینو(هواوی) رو قفلی زدم بین این دوتا

    1. سلام
      من از نزدیک این دو مودم را تست نکردم ولی از روی مشخصات سخت‌افزاری و کیفیت ساخت برندها می‌توانم بگویم که مودم تی‌پی‌لینک MR600 با وجود داشتن دو آنتن خارجی خودکار روی خودش احتمالا آنتن‌دهی و کیفیت اینترنت بهتری بدهد.
      ولی نمی‌توانم تضمین بدهم و آدم باید از نزدیک دو مودم را با هم مقایسه کرده باشد.

  3. سلام آقای محمدی زاده من میتونم تا چند روز صبر کنم امروز نرفتم برا خرید با توجه به اینکه دانشجو ام و هزینه تحصیل دانشگاه آزاد یه طرف و هزینه های دیگه که خودم به عهده دارم مخارجو میشه لطفا بین این دوتا یه بررسی دقیق و تست رودرو انجام بدین اگه میشه فیس تو فیس به اصطلاح

  4. سلام شبتون بخیر و خوشی.بنده امروز شنبه ۱۳ دیماه ۹۹ از خیابون ولیعصر پاساژ ایران مودم هواووی رو تهیه کردم (B535) رو با قیمت ۳/۷۵۰/۰۰۰ تومن فردا بررسی میکنم ببینم سرعتش چطوریه این دستگاه امیدوارم خوب باشه دیگه بیخیال tplink mr600 شدم اینو خریدم بخاطر قیمت کمتر و کانفیگ بودن بیشتر با سیستمهای مخابراتی کشور فردا تست میکنم خبر میدم بهتون

    1. سلام
      مبارک باشد
      امیدوارم که کیفیت خوبی داشته باشد و ازش راضی باشید. چند عکس از تست‌های خود با مودم B535 بگیرید برای دیگر کاربران هم بگذاریم
      می‌توانید چند روز با آن کار کنید و در چند خط هم مزایا و معایب آن از دیدگاه خودتان را بگویید

  5. سلام بنده دوباره برگشتم با خبرهای خوب و نسبتا بد درمورد مودم B535 هواوی.کیفیت ساخت خود مودم خوب هست دقت کنید خوب فقط .نه خیلی خوب یا عالی بهتر از مودمهای سری B528-B525-B612 هست مودم در کمتر از ۱۰ ثانیه کاملا تمام چراغهاش روشن آماده پذیرایی از شما هست منظورم دانلود و آپلود هست .سرعت دانلود با همراه اول تو منطقه ما که افتضاحه بین ۱۰ تا ۱۴مگ رو با سایت دانلود سریال ایرانی تجربه کردم بدون فیاتر شکن .نرافزار -های لینک- داره که تو گوشی اندرویدم نصب کردم و بهتون آزادی عمل خوبی در مورد حجم دانلود شما- ساعت و تاریخ وصل شدن اتومات مودم -آبدیت فرم ویر و نرافزار مودم به شکل اتومات توسط خود مودم انجام میشه -ست کردن فیلتر شکن با مودم و کنترل والدین پیشرفته داره و خیلی چیزهای دیگهکه بهتر از برندهای DLINK-TPLINK از نظر نرافزاری هستش شاید فقط ASUS پنل مدیریتی بهتر داشته باشه.بنده قبلا TPLINK MR200 V1-DLINKDWR-M960 داشتم این از همشون بهتر بوده تا حالا سراغ DLINK که اصلا نرید مفت گرونه ولی TPLINK خوبه خداییش تنها رقیب این مودم با قیمت بیشتر همون MR600 هستش که قیمت دیجی کالا۶/۸۸۰/۰۰۰ تومنه که منطقی نیست با این قیمتش خرید کنید سایت فروش اینترنتی قشم ۴/۵۰۰/۰۰۰ میده بدون گارانتی با لنج میاد با قایق ولی شما چیزی بهتر از این هواوی یا بیشتر گیرتون نمیاد از مودم TPLINK MR600 با اون قیمت .از این بهتر مودهای B618-B818 هواوی و مدلی از ASUS 4G-AC86U CAT12 هستش که وارد ایران نشده مگه شما از دوبی یا خارجه تهیه کنید ۰ولی مودلهای B618-B818 تو ایران استوکش هست با قیمتهای ۷ ملیون و ۹ ملیون برا B818 که خریدشون با این قیمت توجیه نداره.——–اما معایب این مودم :آداپتور فیک متفرقه داشت مال خود هواوی نبود بیشتر شبیه آداپتور دوربین مدار بسته بود.کابل لن RJ45 متفرقه با طول زیر ۱ متر CAT5E داشت .مورد بعدی نبود دفترچه یا برگه های راهنما و نصب سریع مودم بود.مورد بعدی تغییر PASSWORD وای فای مودم با لیبل پشت خود مودم بود که با ریست مودم این مورد برطرف شد بدون مشکل.آنتن خارجی هم نداشت رو خودش ولی بررسی سایتهای خارجی اون رو داخل جعبه داشتن….و مودم بنده نسخه ۲۳۲ هستش به رنگ سفید که یک نسخه مشکی هم داره با کد دیگه که تو خارج هستش. سیم کارت هم فقط میکرو میخوره.سرعتش بهتر از مودم B612 دوستم بود تو زیر زمین ۷ تا ۹ مگ دانلود داشت سرعتش خونه اونا بازم میگم اینجا که ما هستیم ۷۵ کیلومتری تهران جاده ساوه زرندیه سرعت نت خیلی پایینه که علتش نبود دکل مخابرتی و تجهیزات فرستنده هست بازم عالیه این مودم .سایت مقداد آی تی با قیمت ۴ ملیون میفروشه بخرید ضرر نکردید.در ضمن سیمکارت مبین نت یا ایرانسل ثابت یا TDD پشتیبانی نمیکنه.یه مودم DLINL-961 داره ساپورت میکنه بدون پسوند M چون مدل DWR-M961 اینجوری نیست دو جوره این مودمها با پسوند بدون پسوند باندهای ۴۱-۴۲-۴۳ داره ۹۶۱ دی لینک اونم بد نیست CAT6 هستش الان برا من تو خونمون که مال ۵۰ سال پیشه ساختش از نوع حلالی سقف داره گنبدی شکل با دیوارهای ۵۰ سانت ضخامت نقطه کور جلوش کولر آبی و ساختمان سه طبقه همسایه ۵ خط آنتن پره گاها تا ۴ خط هم میشه .دیگه خودتون کلاتون رو قاضی کنید تو جایی مثل تهران یا شهری که نقطه کور نباشه دکل و تجهیزات فرستنده خوب باشه درو میکنه دانلودو با آپلود فوق سریع .ببخشید طولانی شد بازم اگه سوالی داشتین بپرسین پاسخ میدم با تشکر جواد کاردان

    1. سلام
      این دو مودم با هم خیلی فرق دارند و کلا در دو رده جداگانه هستند.
      مودم نزتک ۷۷ سی یک مودم جیبی است ولی مودم ایرانسل tf-i60 g1 یک مودم رومیزی
      نزتک ۷۷ سی از رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت ۱۵۰ مگابیت است ولی جی ۱ از رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت است.
      نزتک ۷۷ سی از TDLTE پشتیبانی نمی‌کند ولی مودم ایرانسل G1 از TDLTE پشتیبانی می‌کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا