نقد و بررسی

هواوی ۵G CPE Pro در برابر زدتی‌ای MC801: نبرد سخت دو مودم رومیزی ۵G پرچم‌دار

کدام‌یک مشخصات بهتری دارد؟ کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

اگر این روزها دنبال دو مودم ۵G رومیزی پرچم‌دار و قدرتمند بگردید؛ به دو گزینه می‌رسید: هواوی ۵G CPE Pro یا H112 و زدتی‌ای MC801.

ما در سایت شبکه‌چی، هر دو این مودم‌های فایوجی قدرتمند را بررسی کردیم و درباره مزایا و معایب هریک مفصل نوشتیم. از لینک‌های بالا می‌توانید این بررسی‌ها را بخوانید.

اما واقعا تفاوت این دو مودم ۵G چیست و کدام‌یک مشخصات سخت‌افزاری، کارایی و سرعت بهتری دارد؟ یا اینکه کدام‌یک ارزش خرید بیشتری پیدا می‌کند؟

قیمت این مودم‌ها در بازار ایران چند ده میلیونی است؛ چون به صورت تکی وارد می‌شوند و خرید و فروش آن‌ها کاملا دلخواهی و برحسب تقاضای بازار است. اما در بازارهای جهانی مودم هواوی ۵G CPE Pro حدود ۷۰۰ دلار و مودم زدتی‌ای MC801 قیمتی ۸۰۰ دلار دارد.

پس، قیمت این مودم‌ها بالا است و شما نمی‌توانید بدون داشتن آگاهی کامل از مزایا و معایب، مشخصات سخت‌افزاری، باندهای رادیویی قابل پشتیبانی و امکانات آن‌ها، وارد بازار بشوید و یکی از آن‌ها را بخرید.

در این مطلب، می‌خواهیم گام به گام این دو مودم ۵G را با هم مقایسه کنیم و ببینیم برتری‌های هریک نسبت به دیگری چیست؟

هواوی ۵G CPE Pro در برابر زدتی‌ای MC801: تفاوت ظاهری

هر دو مودم طراحی مدرن و جذابی دارند. مودم هواوی ۵G CPE Pro ظاهری مشابه مودم‌های ۴G LTE هواوی B618 و B818 دارد و شاید هم با آن‌ها اشتباه گرفته شود. اگر عبارت ۵G بزرگ نوشته شده روی بخش رویی مودم نباشد؛ بسیاری از کاربران از دور نمی‌توانند تشخیص بدهند کدام مودم هواوی است. البته که در درگاه‌ها و چراغ‌ها تفاوت‌هایی دارد.

مودم زدتی‌ایی MC801 برنده جایزه iF Design Award 2019 شده است و یک طراحی کاملا ساده ولی جذاب و دلنشین دارد.

در پنل جلویی هر دو مودم، چراغ‌های LED چیده شده‌اند و درگاه‌های ارتباطی و سایر نقاط اتصال به پنل پشتی می‌روند. هر دو مودم طراحی عمودی و استوانه‌ای مانند دارند و روی سطح صاف و مسطحی قرار می‌گیرند.

در مودم هواوی ۵G CPE Pro شاهد چراغ‌های LED مربوط به شبکه ۵G، شبکه ۴G و وای‌فای به همراه یک کلید Hilink هستیم ولی در مودم  ZTE 5G Router MC801 چراغ‌های LED مربوط به شبکه، وای‌فای، سیم‌کارت و روشن/خاموش مودم دیده می‌شود. چراغ‌های مودم MC801 بیشتر است.

در بخش پشتی، مودم Huawei 5G CPE Pro مدل H112-372 دارای دو درگاه شبکه اترنت RJ45 یک گیگابیتی دیده می‌شود که یکی از آن‌ها می‌تواند LAN/WAN باشد. یک کلید پاور و دو کانکتور آنتن خارجی هم در بالای این درگاه‌ها پیدا است.

مودم ZTE 5G CPE دو درگاه LAN، یک درگاه USB-C و یک کلید WPS در پنل پشتی دارد و البته خبری از کانکتورهای آنتن خارجی نیست. اگر در جایی باشید که آنتن‌دهی خوب نیست یا بخواهید قدرت سیگنال‌دهی مودم را تقویت کنید؛ مودم ZTE MC801 هیچ گزینه‌ای به شما نمی‌دهد ولی مودم هواوی H112 اجازه می‌دهد دو آنتن با کانکتور TS-9 نصب کنید.

هر دو مودم از سیم‌کارت نانو پشتیبانی کرده و اسلات سیم‌کارت در بخش پایینی آن‌ها است. در همین بخش پایین مودم‌ها می‌توانید مشخصات لازم درباره آن‌ها مانند مدل دقیق مودم‌ها، شماره IMEI، نام شبکه WLAN، رمزهای وای‌فای و آدرس IP و غیره را پیدا کنید. یک تفاوت که اینجا وجود دارد؛ مودم MC801 نام دو شبکه وای‌فای WLAN SSID برای فرکانس‌های ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را به شما می‌دهد.

هواوی ۵G CPE Pro در برابر زدتی‌ای MC801: مشخصات

در جدول زیر به طور کامل مشخصات سخت‌افزاری و امکانات هر دو مودم رومیزی ۵G آورده شده است:

مهم‌ترین تفاوت‌ها از این قرار است که مودم هواوی از پردازنده Balong 5000 استفاده می‌کند و مودم ZTE به مودم کوالکام اسنپدراگون X50 به همراه تراشه‌های وای‌فای IPQ8072 و SM8150 مجهز شده است. خوب در اینجا، مودم MC801 از تراشه مودم ۵G بهتری برخوردار است. البته نه اینکه تراشه بلونگ ۵۰۰۰ بد باشد ولی غالبا تراشه‌های کوالکام در بازار قوی‌تر هستند.

وضعیت سرعت هر دو مودم روی شبکه‌های ۵G و ۴G LTE به شرح زیر است:

دانلود ۵G هواوی ۵G CPE Pro: حداکثر ۲.۳۳ گیگابیت بر ثانیه

آپلود ۵G هواوی ۵G CPE Pro: حداکثر ۱.۲۵ گیگابیت بر ثانیه

دانلود ۵G زدتی‌ای MC801: حداکثر ۲.۲۲ گیگابیت بر ثانیه

آپلود ۵G زدتی‌ای MC801: حداکثر ۲۱۱ مگابیت بر ثانیه

دانلود ۴G LTE هواوی ۵G CPE Pro: حداکثر ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه

آپلود ۴G LTE هواوی ۵G CPE Pro: حداکثر ۱۲۵ مگابیت بر ثانیه

دانلود ۴G LTE زدتی‌ای MC801: حداکثر ۲ گیگابیت بر ثانیه

آپلود ۴G LTE زدتی‌ای MC801: حداکثر ۲۱۱ مگابیت بر ثانیه

تقریبا سرعت هر دو مودم به یکدیگر نزدیک است. شاید بتوان گفت مودم هواوی در ۵G سریع‌تر و مودم زدتی‌ایی در ۴G LTE سریع‌تر و بهتر است ولی در کل تفاوت سرعت چندانی نخواهند داشت.

در باندهای رادیویی نیز هر دو مودم چه روی فرکانس‌های ۵G و چه روی شبکه ۴G LTE و تقریبا تمام فرکانس‌های رادیویی استفاده شده در ایران را دارند.

نکته بسیار مهم برای کاربران ایرانی، پشتیبانی از باندهای رادیویی ۴۳ روی TDD برای اینترنت TD-LTE در مودم هواوی است. مودم ۵G CPE Pro می‌تواند از سیم‌کارت و اینترنت TDLTE ایرانسل و مبین‌نت پشتیبانی کند ولی مودم MC801 شرکت ZTE فاقد باند رادیویی ۴۳ برای استفاده از اینترنت TDLTE است.

در وای‌فای، خوش‌بختانه هر دو مودم از وای‌فای ۶ یا استاندارد ۸۰۲.۱۱ax پشتیبانی می‌کنند و مجهز به MIMO 4×4 هستند. مودم MC801 از ۱۲۸ کاربر به طور همزمان پشتیبانی می‌کند ولی درباره مودم هواوی H112 دقیقا نمی‌دانیم چه تعداد کاربر می‌توانند با هم وصل شوند اما باید ۶۴ و بالاتر باشد.

هواوی ۵G CPE Pro در برابر زدتی‌ای MC801: امکانات نرم‌افزاری

هر دو مودم از فریم‌ویر اختصاصی خودشان بهره می‌برند اما یک تفاوت اساسی دارند. مودم MC801 زدتی‌ای فقط از طریق پنل تحت وب اجازه می‌دهد تنظیمات لازم را انجام بدهید ولی مودم هواوی با اپلیکیشن Hilink نیز قدرت راه‌اندازی و انجام برخی تنظیمات را دارد.

امکانات پنل‌های مدیریتی هر دو مودم نزدیک به هم است و همان‌طور که در جدول بالا مشخص است؛ تقریبا تمام چیزهایی که نیاز دارید را به شما می‌دهند.

هواوی ۵G CPE Pro در برابر زدتی‌ای MC801: کدام‌یک را بخریم؟

پردازنده مودم ZTE MC801 بهتر است و معمولا پردازنده کوالکام در بازار گران‌تر و کارکرد بهتری دارد.

اما مودم هواوی ۵G CPE Pro مشخصات بهتری دارد؛ از جمله به شما اجازه می‌دهد دو آنتن خارجی برای تقویت آنتن‌دهی به مودم اضافه کنند؛ کلیدهای روشن/خاموش و کلید Hilink برای تنظیمات سریع‌تر دارد.

به علاوه، قیمت مودم هواوی H112 در بازارهای جهانی ارزان‌تر از مودم ZTE است ولی باید ببینید در ایران کدام‌یک را ارزان‌تر می‌فروشند.

در یک کلام، هر دو مودم جزو بهترین مودم‌های رومیزی ۵G فعلی در بازارهای جهانی هستند و تقریبا شما را به هر شبکه‌ای و هر اپراتوری وصل می‌کنند و با وای‌فای ۶، برای هر کاربر خانگی کافی هستند.

خرید مودم ۵G هواوی H112

به‌روزرسانی: پس از انتشار این مطلب، چند دوست و خواننده عزیز تماس گرفتند و متذکر شدند مودم MC801 زد‌تی‌ای فاقد باند رادیویی ۴۳ برای پشتیبانی از اینترنت TDLTE است. ما ابتدا در مقاله گفته بودیم که همه باندهای رادیویی FDD و TDD توسط این مودم پشتیبانی می‌شود که اینک اصلاح می‌کنیم و باید گفت پس یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های مودم هواوی H112 با MC801 زد‌تی‌ای در همین پشتیبانی از باند رادیویی ۴۳ و اینترنت TDD است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
4gltemall

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. باسلام و احترام.در مورد مودم mc801a شرکت zte من از شرکت وارد کننده(idh) پرسیدم و کفتن از باند ۴۲(tdlte) ایرانسل پشتیبانی نمیکند.لطفا این مورد را در بررسی این مودم اصلاح بفرمایید.
    باتشکر

    1. سلام دوست عزیز
      چشم حتما مقاله آپدیت می‌شود و نکته‌ای که فرمودید و ظاهرا درست است در آن تذکر داده خواهد شد

  2. سلام
    وقت بخیر
    در مورد مودم mc801a شرکت zte میخواستم بدونم چون از باند b7 پشتیبانی نمیکنه آیا از (۴g+(lte ایرانسل و همراه اول پشتیبانی میکنه؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا