نقد و بررسی

بررسی مودم ۵G هواوی H112: زندگی خود را به آتش بکشید و بخریدش که آخر مودم است

تفاوت دو مدل H112-370 و H112-372 و تست‌های سرعت ایرانسل، همراه اول و رایتل

بیش از یک سال از عرضه مودم هواوی H112 به بازار می‌گذرد. این مودم ۵G که جزو اولین مودم‌های مجهز به پردازنده Balong 5000 هواوی برای اتصال به شبکه‌های ۵G است؛ توسط اپراتورهای مختلفی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

از جمله اپراتور وودافون آن را با نام GigaCube 5G به مشتریان خانگی ۵G خود می‌دهد. این مودم روتر فایوجی فعلا در دو مدل H112-370 و H112-372 به بازار عرضه شده است که وودافون مدل H112-370 را انتخاب و عرضه کرده است. این دو مدل در چند ویژگی از جمله فرکانس‌های رادیویی ۵G و تراشه وای‌فای با هم تفاوت‌های بزرگی دارند که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

با مودم H112 می‌توانید به شبکه‌های ۴G LTE و ۵G و حتی TD-LTE متصل شوید. یک مودم روتر رومیزی با وای‌فای دو بانده و درگاه‌های ارتباطی یک گیگابیتی که برای بسیاری از مصارف خانگی و حتی اداری کوچک یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود.

مدتی است این مودم وارد بازار ایران شده و البته با قیمت‌های نجومی و غیرواقعی مانند ۱۲ میلیون تومان و ۱۵ میلیون تومان و بالاتر به فروش می‌رسد. اگرچه هنوز شبکه‌های ۵G در ایران به صورت سراسری و عمومی راه‌اندازی نشدند و خیلی زود است که بخواهیم درباره اتصال به ۵G خانگی صحبت کنیم؛ ولی برخی از کاربران دوست دارند یک مودم به‌روز و نسل آینده خریداری کنند تا برای چند سال بعد آن‌ها هم جوابگو باشد.

با توجه به اینکه مودم هواوی ۵G H112 به همه شبکه‌های ارتباطی از جمله ۴G و TD-LTE وصل می‌شود و آنلاک هم هست؛ شما می‌توانید سیم‌کارت هر اپراتوری را روی آن انداخته و به اینترنت وصل شوید. از سیم‌کارت ۴G همراه اول و ایرانسل و رایتل بگیرید تا سیم‌کارت TD-LTE مبین‌نت و ایرانسل و حتی سیم‌کارت‌های شاتل موبایل!

همین امر باعث شده مورد توجه کاربران ایرانی قرار بگیرد و شرکت‌های واردکننده مودم را وسوسه کند به صورت تکی آورده و با قیمت سرسام‌آوری بفروشند.

   بیشتر بخوانید: ۵ مودم روتر ۵G برتر سال ۲۰۲۰

ماجرای بررسی و تست مودم H112 از اینجا آغاز شد که یک دوست و خواننده عزیز، خودش اقدام به خرید این مودم کرد و تصاویری از تست‌های سرعت آن با سیم‌کارت‌های مختلف برایمان فرستاد. در ادامه، از او خواستیم تست‌های بیشتری بگیرد و تصاویری از خود مودم هم برایمان بفرستد که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

واقعا جا دارد تشکر و سپاس صمیمانه‌ای از این دوست عزیز داشته باشیم و برایش آرزوی موفقیت در سراسر زندگی از خدای بزرگ بخواهیم.

حالا ما می‌خواهیم سراغ این مودم برویم و از نزدیک آن را بررسی کنیم. تلاش خواهیم کرد همه پرسش‌ها و ابهامات کاربران پیرامون مودم روتر فایوجی هواوی H112 را در این بررسی پاسخ دهیم:

طراحی

مودم هواوی ۵G CPE Pro H112 از نظر ظاهری بسیار شبیه به مودم‌های B618 و B818 این شرکت است. اگر عبارت ۵G بزرگ نوشته شده روی بخش بالایی مودم نباشد؛ چه بسا با مودم‌های ۴G LTE این شرکت اشتباه گرفته شود.

یک طراحی استوانه‌ای چهار گوش که البته گوش‌ها بیشتر منحنی و خمیده هستند و شکلی دایره‌ای به آن می‌دهند. در پنل جلویی سه چراغ LED سبز رنگ کوچک برای شبکه‌های وای‌فای، ۴G و ۵G دیده می‌شود. چراغ‌ها زیبا و کوچک در یک ردیف عمودی قرار گرفتند و دیگر خبری از انبوه چراغ‌ها در مدل‌های پیشین نیست.

در زیر چراغ‌ها، کلید H یا HiLink قرار دارد که برای جفت کردن دو دستگاه هواوی است. این کلید از قابلیت WPS نیز پشتیبانی می‌کند.

در پنل جلویی و پنل‌های اطراف دیگر هیچ کلید یا LED نیست تا در پنل پشتی که کلید روشن/خاموش، دو درگاه LAN/WAN، سوکت‌های آنتن خارجی و سوکت آداپتور برق چینش شدند. در مدل H112-370 شاهد یک درگاه تلفن RJ11 جداگانه و دو درگاه LAN هستیم ولی در مدل H112-372 فقط دو درگاه LAN یک گیگابیتی دیده می‌شوند.

سوکت آنتن‌های خارجی از نوع TS-9 هستند و با یک درپوش پوشیده شدند تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرند.

در بخش زیرین مودم هم کلید ریست در کنار شیار سیم‌کارت مشاهده می‌شود. روی شیار سیم‌کارت هم یک درپوش شیک قرار می‌گیرد تا هم از ورود گرد و خاک به درون شیار جلوگیری کند و هم شیار سیم‌کارت در امنیت بیشتری باشد.

برچسب اطلاعات مودم را هم می‌توانید در بخش زیرین آن مشاهده کنید. در این برچسب شماره آدرس IP، نام شبکه‌های وای‌فای و رمزعبور پیش‌فرض آن‌ها نوشته شده است.

در جعبه مودم، یک کابل شبکه و یک آداپتور به همراه دفترچه راهنما قرار دارد.

مشخصات ۵G و ۴G-LTE

هواوی H112 یک مودم روتر ۵G با پردازنده Balong 5000 چند حالته (multi-mode) است. هر دو مدل H112-370 و H112-372 دارای این پردازنده هستند ولی در باندهای فرکانسی و برخی ویژگی‌ها تفاوت‌هایی دارند.

ضمن اینکه این مودم از باندهای رادیویی و شبکه‌های ۴G LTE و TD-LTE نیز پشتیبانی می‌کند. با هم باندهای فرکانسی هر دو مدل مودم H112 را مشاهده کنیم:

:Huawei H112-372

Support 5G Frequency Band: n41/n77/n78/n79
– Support 4G Frequency Band: B1/3/5/7/8/18/19/20/28/32/34/38/39/40/41/42/43
۵G Speeds: DL 2.33Gbps,UL 1.25Gbps(Theoretical)
۴G Speeds: DL 1.6Gbps, UL 150Mbps(Theoretical)

:Huawei H112-370 (Vodafone GigaCube 5G)

Support 5G Frequency Band: n78
– Support 4G Frequency Band: B1/3/5/7/8/18/19/20/28/32/34/38/39/40/41/42/43
۵G Speeds: DL 2.33Gbps,UL 1.25Gbps(Theoretical)
۴G Speeds: DL 1.6Gbps, UL 150Mbps(Theoretical)

مودم H112-370 به طور خاص برای اپراتور وودافون توسعه داده شده است و بعید است در بازارهای جهانی و از جمله ایران یافت شود ولی مودم H112-372 بیشتر در دسترس است و از باندهای گسترده‌تری پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که مشاهده کردیم؛ مودم H112-372 از باندهای رادیویی ۵G زیر فرکانس ۶ گیگاهرتز به همراه باندهای رادیویی ۴G پشتیبانی می‌کند. سرعت دانلود و آپلود روی شبکه‌های ۵G به ترتیب ۲.۳۳ و ۱.۲۵ گیگابیت بر ثانیه است. این سرعت برای شروع استفاده از شبکه‌های ۵G کافی است ولی در ادامه و با توسعه فایوجی باید سرعت‌های بیشتری در دستر داشته باشیم.

در حقیقت، مودم هواوی H112 برای مصارف اینترنت خانگی و FWA است و تصور این است که به سرعتی بالاتر از ۲ گیگابیت بر ثانیه نیاز نیست.

در شبکه‌های فورجی سرعت دانلود و آپلود به ترتیب حداکثر ۱.۶ گیگابیت و ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. این سرعت روی شبکه‌های فورجی برای هر کاربر و مصرفی کافی است. در تست‌ها نشان می‌دهیم که در عمل چه سرعتی روی اپراتورهای ایرانسل و همراه اول نشان می‌دهد.

مشخصات TD-LTE

هر دو مدل مودم هواوی H112-370 و H112-372 از باندهای رادیویی B42 و B43 (فرکانس‌های ۳۵۰۰ و ۳۷۰۰ مگاهرتز) پشتیبانی می‌کنند. باندهایی که شاید در خارج کشور هیچ برتری و ارجحیتی به باندهای رادیویی دیگر نداشته باشند ولی در ایران باندهای طلایی هستند. چون ایرانسل و مبین‌نت، سرویس اینترنت TD-LTE خود را روی این باندها ارائه دادند.

در نتیجه، با خرید این مودم می‌توانید از سیم‌کارت تی‌دی‌ال‌تی ایرانسل و مبین‌نت و البته همه اپراتورهای دیگر TD-LTE استفاده و به اینترنت تی‌پی‌ال‌تی وصل شوید.

طبیعتا هیچ کاربری این مودم را برای استفاده از اینترنت TD-LTE خریداری نمی‌کند و مودم‌های به مراتب پایین‌تر و ارزان‌تری وجود دارد ولی تنها مزیت پشتیبانی از این باندهای رادیویی در مودم H112 این است که اگر در نقطه‌ای باشید که اینترنت ۵G جواب ندهد؛ می‌توانید از سیم‌کارت TD-LTE استفاده کنید.

مشخصات وای‌فای

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های مودم‌های H112-370 و H112-372 هواوی در تراشه وای‌فای است. هر دو مودم دارای وای‌فای دو بانده هستند ولی در استاندارد و سرعت وای‌فای تفاوت فاحشی دارند.

مودم H112-372 از استاندارد وای‌فای ۵ یا ۸۰۲.۱۱ac و MIMO 2×2 با حداکثر سرعت ۱۱۶۷ مگابیت پشتیبانی می‌کند. یک وای‌فای معمولی برای این روزهای ما که سرعت پایین‌تری نسبت به اینترنت ۵G دارد. این مودم ۲ آنتن وای‌فای و ۴ آمپلی‌فایر دارد.

مودم H112-370 برعکس مودم قبلی، از استاندارد بسیار جدید و به‌روز وای‌فای ۶ یا ۸۰۲.۱۱ax با حداکثر سرعت ۵۱۰۰ مگابیت و MIMO 4×4 برخوردار است. یک وای‌فای بسیار قوی و مدرن که جوابگوی اتصالات اینترنت ۵G با سرعت چند گیگابیت بر ثانیه است. این مدل ۲ آنتن وای‌فای و ۶ آمپلی‌فایر است.

طبیعی است که ما وای‌فای مدل H112-370 را بیشتر دوست داریم و آن را ترجیح می‌دهیم؛ به شرطی که بتوانیم این مودم را خریداری کنیم!

تفاوت مدل‌های H112-370 و H112-372

در جدول زیر می‌توانید تفاوت‌های این دو مدل مودم ۵G هواوی را خط به خط مشاهده کنید:

عمده تفاوت‌ها عبارتند از:

۱- مودم H112-370 از وای‌فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) برخوردار است و سرعت وای‌فای آن به مرز ۵۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد ولی مودم H112-372 دارای استاندارد وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac با سرعت ۱۱۶۷ مگابیت است.

۲- مودم H112-372 از باندهای رادیویی بیشتری پشتیبانی می‌کند ولی مودم H112-370 فقط باند رادیویی n78 را پشتیبانی خواهد کرد.

۳- مودم H112-370 دارای یک درگاه خط تلفن RJ11 است که در مودم H112-372 مشاهده نمی‌شود.

آنتن‌ها و درگاه‌های ارتباطی

غیر از آنتن شبکه‌های موبایل برای ۵G و ۴G، هر دو مدل دارای دو آنتن وای‌فای برای هر دو باند رادیویی هستند. مودم H112-372 از چهار آنتن آمپلی‌فایر وای‌فای سود می‌برد و مودم H112-370 به شش آمپلی‌فایر وای‌فای برای تقویت سیگنال‌ها مجهز است.

در پنل پشتی هم دو سوکت آنتن TS-9 قرار دارد تا کاربر در صورت نیاز، آنتن‌های اکسترنال به این مودم اضافه کند.

هر دو مدل از دو درگاه RJ45 یک گیگابیتی برای LAN و WAN استفاده می‌کنند و البته مدل H112-372 دارای یک درگاه RJ11 برای تلفن اینترنتی و تماس تلفنی مبتنی بر وب و VoIP دارد.

برای مودم ۵G خانگی این تعداد درگاه شبکه کافی به نظر می‌رسد؛ چون مبنای بیشتر ارتباطات براساس وای‌فای است. نکته‌ای که بسیار مهم است؛ اگر سرعت اینترنت ۵G شما بالاتر از یک گیگابیت بر ثانیه باشد؛ دیگر درگاه شبکه LAN پشتیبانی نخواهد کرد و به ناچار باید از طریق وای‌فای دستگاه خود را به مودم وصل کنید.

تست و ارزیابی عملی

دوست عزیزی که مودم هواوی H112 را در ایران خریداری کرده بود؛ تصاویری از چندین تست سرعت اینترنت برایمان ارسال کرده است. طبیعتا در ایران هنوز نمی‌توان یک تست ۵G واقعی گرفت و فعلا باید روی تست‌های شبکه‌های ۴G LTE تمرکز داشته باشیم.

پیش از اینکه سراغ تست‌ها برویم؛ ذکر چند نکته ضروری است:

نخست، همه می‌دانیم سرعت اینترنت موبایل به عوامل متعددی وابسته است. شب یا روز تست بگیریم؛ با ایرانسل یا همراه اول یا رایتل تست بگیریم؛ در شلوغ و اوج پیک ترافیک یا در نیمه شب و اول صبح و خلوتی تست بگیریم؛ نزدیک یک آنتن موبایل باشیم یا در نقطه‌ای کور و دور از اولین BTS قرار بگیریم و دلایل دیگر همگی روی تست‌ها تاثیرگذار هستند.

بنابراین، ممکن است شما با این مودم تست سرعت اینترنت ۴G بهتری از ما بگیرید یا برعکس تست‌های شما سرعتی نصف تست‌ها ما را نشان بدهد. این تست‌ها نمی‌تواند تضمین بدهد همه کاربران چنین سرعت‌هایی کسب می‌کنند.

دوم، اگرچه امکان تست سرعت شبکه‌های ۵G در ایران میسر نبوده ولی قابل پیش‌بینی است که سرعت ۵G خانگی، در بهترین حالت نباید بیشتر از ۶۰۰ الی ۷۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد. این آماری است که وضعیت ۵G کشورهای دیگر نشان می‌دهد. یعنی اگرچه حداکثر سرعت این مودم ۲.۳ گیگابیت روی فرکانس‌های ۵G ذکر شده ولی در عمل سرعتی بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ مگابیت به دست می‌آید. برای گوشی‌های موبایل، این سرعت کمی بهتر است.

نکته آخر اینکه تست‌های زیر با مودم مدل H112-370 گرفته شدند که به وای‌فای ۶ مجهز است و قاعدتا باید سرعت بیشتری نسبت به وای‌فای ۵ تجربه کنیم:

تست سرعت ۴G LTE همراه اول در شلوغی ترافیک روز:

تست‌های سرعت ۴G LTE همراه اول در خلوتی شبکه و طول شب:

همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ اگر شبکه موبایل همراه اول اجازه بدهد و کشش داشته باشد؛ سرعت تا ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه روی ۴G LTE بالا خواهد رفت.

تست سرعت اینترنت TD-LTE مبین‌نت:

در مقایسه با اینترنت ۴G همراه اول یا ایرانسل، پایین است ولی برای اینترنت تی‌دی‌ال‌تی سرعت خوبی محسوب می‌شود.

تست سرعت ۴G LTE رایتل:

تست سرعت ۴G LTE ایرانسل در شلوغی شبکه و طول روز:

این تست‌ها نشان می‌دهند چقدر کیفیت و سرعت این مودم خوب است. وقتی روی شبکه‌های ۴G LTE آن هم در ایران و بدون CA به سرعت‌هایی مانند ۲۴۰ مگابیت می‌رسیم؛ یعنی روی شبکه‌های ۵G سرعت‌هایی نزدیک به ۱ گیگابیت بر ثانیه خواهیم داشت.

حرف آخر

مودم هواوی H112 یک جایگزین خوب برای مودم‌های رده بالایی مانند B618 و B818 است. شما یک مودم روتر خریداری می‌کنید که به جدیدترین شبکه‌های موبایل دنیا وصل می‌شود و اگر مدل H112-370 را بخرید؛ به وای‌فای ۶، جدیدترین نسل وای‌فای پرسرعت در دنیا دسترسی دارید.

هواوی مودم ۵G CPE Pro 2 را هم روانه بازار کرده است که نسل بعدی H112 محسوب می‌شود و از پردازنده مودم ۵G بهتری برخوردار است و از فرکانس‌های امواج میلی‌متری نیز پشتیبانی می‌کند.

در بازار، رقیب مستقیم این مودم، ZTE 5G MC801A است. مودم زد‌تی‌ای MC801A هم یکی از پرفروش‌ترین مودم‌های ۵g خانگی بوده ولی به نسبت هواوی، فرکانس‌های رادیویی کمتری را پشتیبانی می‌کند و باز هم در چندین مدل ساخته شده است که فقط یک مدل از وای‌فای ۶ پشتیبانی خواهد کرد.

درباره قیمت این مودم در بازار ایران، با توجه به اینکه هنوز به صورت عمده وارد نشده و فقط تک فروشگاه‌هایی آن را عرضه می‌کنند؛ نمی‌شود با قطعیت صحبت کرد.

فعلا گفته می‌شود در بازار از ۱۲ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد که بسیار گران و تقریبا خریدش غیرمنطقی است؛ جز اینکه هیجان استفاده از یک مودم ۵G و تست نسل جدید شبکه‌های موبایل را داشته باشید یا بخواهید برای آینده سرمایه‌گذاری کنید.

قیمت این مودم در سایت آمازون نزدیک به ۶۰۰ دلار است. اگر بتوانید از سایت‌های واسط خرید آمازون ایرانی آن را تهیه کنید؛ بسیار ارزان‌تر تمام خواهد شد تا اینکه مثلا ۱۵ یا ۲۰ میلیون تومان بدهید و از یک فروشنده ایرانی بخرید.

مزایا:

۱- سرعت بسیار خوب در شبکه ۴G LTE

۲- وای‌فای ۶ در مدل H112-370

۳- قابلیت نصب آنتن خارجی

۴- پشتیبانی از نرم‌افزار موبایل HiLink هواوی

معایب:

۱- نسل اول تراشه‌های ۵G

۲- عدم پشتیبانی از امواج میلی‌متری برای ۵G

خرید مودم ۵G هواوی H112


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫4 دیدگاه ها

    1. دوست عزیز
      سلام
      یکی دو دوست دیگر هم گفتند تصاویر تست سرعت‌ها مشاهده نمی‌شود ولی ما هرچه روی مانیتور دسکتاپ و موبایل چک می‌کنیم تصاویر هستند. دنبال منشا مشکل می‌گردیم که از کجا است. شاید اتصال اینترنت مانع از لود تصاویر می‌شود.

  1. سلام
    مشکل لود نشدن عکس های تست سرعت بخاطر افزونه مرورگر Adblock می باشد که یک افزونه برای حذف تبلیغات سایت است. که به اشتباه عکس های سایت را تبلیغ فرض کرده است.
    برای من هم عکسا لود نشد که با خاموش کردن این افزونه مشکل حل شد.

    ممنون از سایت خوبتون مطالب بسیار مفید و به دور از تبلیغات است.
    فقط لطفا در متن مطالب مودم های دیگر هم معرفی کنید.

    بطور مثال من دقیقا مثل همین مودم را میخوام ولی نیاز به ۵g ندارم و مطمئنم قیمت مودم غیر ۵g خیلی ارزانتر است

    هر مودمی بررسی کردم یا تمام شبکه ها را پوشش نمیدادن. یا مثل این نسل مودم ها انتن دهی قوی نداشتن چون من در منطقه ای هستم که انتن ضعیف و ۱ خط دارد

  2. با سلام و تشکر از تلاش های شما که واقعا اطلاعات مفیدی در زمینه مودم ها وسایل ارتباطی به خصوص برند هوآوی که سیاستش بر جاهل نگه داشتن و اطلاعات ندادن به کاربران و همکاری در سر کیسه کردن کاربر با اوپراتور ها است
    می خواستم روتر Chateau 5G میکروتیک را هم برسی کنید خود من که با اطلاعات مفید سایت شما که حتی خود سایت هوآوی پیدا نمی شد برسی کردم از هر جهت از مودم ها و روتر های هوآوی بهتر بود به خصوص برای باند های که در آینده به اوپراتور ها واگذار می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا