نقد و بررسی

بررسی مودم رومیزی ۵G زدتی‌ای MC801A: با این مودم به اینترنت ۵G یا ۴G یا TD-LTE هر اپراتوری وصل شوید

نهایت انعطاف‌پذیری در استفاده از اینترنت همراه

مودم فایوجی MC801A از شرکت ZTE یکی از مودم‌های گران‌قیمتی است که به تازگی وارد بازار ایران شده است و برخی فروشگاه‌ها به صورت محدود آن را عرضه می‌کنند.

غالبا در سایت‌های خارجی، مودم MC801A با مودم ۵G هواوی H112 یا ۵G CPE Pro مقایسه می‌شود و چون از فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز روی شبکه‌های TDD پشتیبانی می‌کند؛ برای کاربران ایرانی اهمیت پیدا کرده و یک دلیل خرید آن استفاده از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت است.

ما در مطلب «۵ مودمی که به هر دو اینترنت ۴G LTE و TD-LTE وصل می‌شوند» نیز از مودم زدتی‌ای MC801A به عنوان یکی از بهترین مودم‌ها چند منظوره برای استفاده از هر دو اینترنت ۴G و TD-LTE نام بردیم.

حالا می‌خواهیم کمی بیشتر درباره این مودم صحبت کنیم و ببینیم برای چه گروه از کاربران مناسب است و ارزش خرید با قیمت‌هایی مانند ۱۲ میلیون تومان را دارد؟

مشخصات کلی مودم زدتی‌ای MC801A

بزرگ‌ترین ویژگی و مزیت این مودم، استفاده از پردازنده کوالکام SDX55M است. در پردازنده مرکزی SDX55M از مودم ۵G کوالکام اسنپدراگون X55 استفاده شده است که در حال حاضر یکی از بهترین تراشه‌های مودم ۵G دنیا است و در بسیاری از اسمارت‌فون‌ها و دیگر تجهیزات ۵G از جمله آیفون‌های ۱۲ مشاهده می‌شود.

به لطف این پردازنده و مودم، دستگاه MC801A از شبکه‌های ۲G و ۳G و ۴G LTE و TD-LTE و ۵G پشتیبانی می‌کند. در فایوجی هم از هر دو فرکانس‌های میلی‌متری (mmWave) و فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز (sub-6 GHz) پشتیبانی می‌شود تا بتوانیم به هر دو نوع شبکه ۵G وصل شوید.

وضعیت فرکانس‌های رادیویی مودم MC801A در شبکه‌های مختلف به صورت زیر است:

NSA
۵G NR+LTE EN-DC – Sub6G n41, n77, n78, n79
۴G LTE Global FDD and TDD,600MHz~3.8GHz, CAT20

سرعت دانلود این مودم روی شبکه‌های ۵G امواج میلی‌متری به ۳.۸ گیگابیت بر ثانیه و آپلود به مرز ۵۴۲ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

سرعت دانلود روی شبکه‌های فایوجی زیر فرکانس ۶ گیگاهرتز به ۲.۲ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۷۶ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

سرعت دانلود در شبکه‌های ۴G LTE در رده Cat 20 یا ۲.۴ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۳۱۶ مگابیت بر ثانیه است.

در شبکه‌های TD-LTE سرعت دانلود نهایتا ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه است و سرعت آپلود ۴۲ مگابیت می‌رسد.

بنابراین، نه تنها یک مودم ۵G خوب محسوب می‌شود؛ بلکه می‌توان از آن برای اتصال به شبکه‌های ۴G با سرعت بالا استفاده کرد. تقریبا هر شبکه موبایلی در دنیا است؛ این مودم شرکت ZTE قابلیت اتصال به آن را دارد؛ دقیقا همانند یک گوشی موبایل که می‌توان به همه اپراتورها وصل شود.

همه سرعت‌های گفته شده در بالا برای کشور ایران خیلی زیاد و دست‌نیافتنی هستند اما می‌توان تاثیرات آن را در شبکه مشاهده کرد. به طور مثال، می‌توان انتظار داشت در زمان خلوتی شبکه روی ۴G LTE سرعت‌هایی نزدیک به ۲۰۰ مگابیت به دست آورد.

در وای‌فای هم این مودم کاملا به‌روز و پرسرعت است. از وای‌فای ۶ با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax پشتیبانی می‌کند و البته می‌تواند با وای‌فای‌های ۵ و ۴ یا ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱n نیز جفت شود. نزدیک به ۱۲۸ دستگاه یا کاربر می‌توانند به این مودم از طریق وای‌فای وصل شوند.

هم در وای‌فای و هم در شبکه‌های موبایل از فناوری MIMO 4×4 پشتیبانی می‌کند و مجهز به رمزنگاری WPA و WPA2 و WPS است.

طراحی و درگاه‌های ارتباطی

همانند بسیاری از مودم‌هایی که در شرق آسیا ساخته می‌شوند؛ این مودم هم استوانه‌ای و کشیده عمودی است. بدنه مودم کاملا دارای منحنی بوده و شما باید آن را ایستاده روی میز کار یا مکان صافی قرار دهید.

در پنل جلویی شاهد چراغ‌های پاور، وای‌فای، سیم‌کارت و نت‌ورک یا سیگنال‌دهی هستیم. در بخش بالایی مودم، یک حالت تاج دیده می‌شود که بیشتر برای جریان تهویه هوا درون دستگاه است و البته کمی طراحی مودم را زیباتر می‌کند.

در بخش پشتی از پایین سوکت آداپتور برق مودم، دو درگاه شبکه اترنت ۱ گیگابیت LAN، یک درگاه RJ11 خط تلفن ثابت برای VOLTE و VoIP، دو سوکت اتصال آنتن خارجی TS9 و کلید WPS مشاهده می‌شود.

در بخش زیرین مودم هم اسلات سیم‌کارت (Nano-SIM)، کلید ریست و پاور هستیم.

در مدل MC801 که شامل نسل اول این مودم می‌شود؛ فقط یک درگاه شبکه LAN به همراه یک درگاه RJ11 مشاهده می‌شود.

ارزیابی و کارایی

شما می‌توانید مودم زدتی‌ای MC801A CPE را هم از طریق مرورگر وب و پنل کاربری و هم از طریق اپلیکیشن موبایل ZTElink اندروید و iOS راه‌اندازی و پیکربندی کنید.

در پنل مدیریتی این مودم تنظیمات کاملی برای مودم، روتر، وای‌فای، دستگاه‌ها، ترافیک هر شبکه و مدیریت کاربران مشاهده می‌شود. شما با کدهای کیو آر کد می‌توانید به فرکانس وای‌فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز وصل شوید.

امکان تعریف سریع شبکه میهمان، کنترل والدین و مدیریت SMS و فون‌بوک وجود دارد. زدتی‌ای ابزاری به شما داده تا بتوانید راحت‌تر بهترین مکان برای نصب و قرار دادن مودم را در خانه پیدا کنید.

در بخش فایروال هم تنظیمات کاملی برای فورت فیلترینگ، پورت فورواردینگ، یو آر ال فیلترینگ، UPnP و DMZ پیدا می‌کنید.

سرعت این مودم در شبکه‌های ۴G و ۵G کاملا به اپراتورهای موبایل کشوری که در آن زندگی می‌کنید؛ وابسته است. در برخی اپراتورها روی ۵G سرعت ۱۵۰ مگابیت به دست می‌آید که خوب بسیار کم است ولی در اپراتورهای ۵G دیگر سرعت تا ۴۷۰ مگابیت بر ثانیه روی فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز افزایش یافته است.

همین سرعت‌ها را می‌توان در شبکه‌های ۴G LTE نیز تکرار کرد. مثلا، در استرالیا سرعت نزدیک به ۵۰۰ مگابیت روی ۴G LTE به دست آمده است ولی در کشوری مانند ایران حداکثر سرعت ۱۲۰ مگابیت بوده است. بسیاری از کاربران هم روی ۴G سرعت‌هایی پایین‌تر از ۱۰۰ مگابیت به دست آوردند.

سرعت و قدرت آنتن‌دهی وای‌فای این مودم خوب است و شما به راحتی می‌توانید چندین دستگاه را با هم به مودم وصل کرده و از اینترنت استفاده کنید.

یک گوشی تلفن همراه وب‌گردی، یک گوشی تلفن همراه دیگر برای شبکه‌های اجتماعی، یک لپ‌تاپ برای استریم ویدئو و یک پی‌سی برای بازی به این مودم وصل شدند و توانستند بدون مشکل کارهای خود را پیش ببرند. علت آن هم برخورداری از وای‌فای ۶ است که پهنای‌باند بیشتری برای هر دستگاه فراهم کرده و فناوری‌های مختلفی برای مدیریت و بهینه‌سازی سرعت و ترافیک و اولویت‌بندی دستگاه‌ها به کار می‌گیرد.

چه افرادی این مودم را خریداری کنند؟

اگر شما در ایران زندگی می‌کنید؛ بزرگ‌ترین مزیت خرید این مودم می‌تواند اتصال به همه شبکه‌ها و اپراتورها باشد. یعنی کافی است چند سیم‌کارت FDD و TDD از اپراتورهای مختلف داشته باشید تا بدون محدودیت در نقاط و شرایط مختلف به اینترنت پرسرعت ۴G LTE یا TD-LTE و احتمالا در آینده‌ای نزدیک به ۵G وصل شوید.

در شرایط کنونی بازار ایران که مودم‌ها خوب عمدتا لاک شده هستند یا اینکه فقط از شبکه‌های ۴G پشتیبانی می‌کنند؛ مودمی مانند MC801A نهایت انعطاف‌پذیری و موبیلیتی را به شما می‌دهد. البته، مودم ۵G زدتی‌ای یک مودم رومیزی است ولی می‌توانید به راحتی در مکان‌های مختلف به برق زده و استفاده کنید.

وای‌فای ۶، دو درگاه شبکه LAN یک گیگابیتی، دو سوکت TS9 آنتن خارجی برای تقویت فرکانس‌های ۴G و TDLTE و مودم X55 کوالکام مزایای هیجان‌انگیز این مودم هستند ولی وقتی به بحث قیمت می‌رسیم؛ ترمز تصمیم خرید ما کشیده می‌شود.

چون، این مودم به صورت محدود و تکی وارد ایران شده و در نتیجه با هر قیمتی به فروش می‌رسد. ماه گذشته ۱۲ میلیون تومان بود و شاید این روزها به ۲۰ میلیون تومان هم رسیده باشد. قیمت دلاری این مودم ۶۰۰ دلار است و در استوک تا ۴۵۰ دلار نیز به فروش می‌رسد.

پس، با این قیمت ارزش خرید دارد؟ در حالت کلی و عمومی جواب منفی است. پیشنهاد می‌کنیم صبر کنید تا شبکه‌های ۵G به طور سراسری در ایران توسعه پیدا کرده و مودم‌های ۵G نه تکی و محدود؛ بلکه عمده و انبوه وارد بازار شوند تا بتوانید این مودم یا هر مودم فایوجی دیگری را به قیمت متعادل‌تری خریداری کنید.

اما اگر فردی هستید که کسب‌وکار شما شدیدا وابسته به اینترنت است و نیاز به مودمی برای استفاده در اینترنت‌های مختلف دارید و برایتان ارزش دارد مثلا ۱۵ میلیون تومان برای خرید چنین مودمی بدهید؛ داستان متفاوت می‌شود و قطعا یک مودم خوب و آینده‌نگرانه است.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم اگر نیاز به خرید این مودم دارید؛ حتما آن را با واسط از سایت‌های خارجی خریداری کنید.

مزایا:

۱- مودم ۵G اسنپدراگون X55 کوالکام

۲- پشتیبانی از همه شبکه‌های موبایل و باندهای رادیویی

۳- پشتیبانی از اینترنت TD-LTE روی فرکانس ۳۵۰۰ مگاهرتز

۴- وای‌فای ۶ دو بانده با سرعت بالا

۵- سرعت دانلود بالا

۶- امکان نصب آنتن خارجی FDD و TDD

معایب:

۱- فعلا قیمت بالایی در ایران دارد (۱۲ میلیون تومان)

۲- از باندهای رادیویی کمتری نسبت به مودمی مانند هواوی H112 پشتیبانی می‌کند

۳- درگاه USB یا اسلات کارت حافظه ندارد


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

  1. آیا از حالت قفل کردن دکل هم پشتیبانی می‌کند؟ و آیا بجز بحث وای فای ۶، در نوع خارجی آن netbox mc 7010 که بدون وای فای عرضه شده ارزش خرید بیشتری دارد یا نخیر؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا