نقد و بررسی

هواوی H312-371: مودم روتر بیرونی ۴G/5G با قابلیت تقویت‌کنندگی سیگنال‌های فایوجی

باز هم یک مودم برای اتصال به همه نوع شبکه 4G LTE و TD-LTE

هواوی ۵G CPE Win که در بازار با نام H312-371 نیز به فروش می‌رسد؛ اولین مودم روتر بیرونی (قابل نصب در خارج از ساختمان) هواوی است که برای اتصال به شبکه‌های ۴G و ۵G عرضه شد.

ما تا اکنون، دو مودم روتر بیرونی در سایت شبکه‌چی معرفی کردیم. مودم ۴G/TDLTE بیرونی هواوی B2368 در رده LTE Cat 12 برای اتصال به شبکه‌های ۴G و مودم ۵G بیرونی هواوی N5368X در رده LTE Cat ۱۹ برای اتصال به شبکه‌های ۵G و ۴G LTE و TD-LTE که هر دو در بازار ایران یافت می‌شوند.

امروز، می‌خواهیم یک مودم روتر بیرونی ۴G/5G دیگر از هواوی معرفی کنیم که دارای یک قابلیت جذاب نیز هست و آن تقویت سیگنال‌های ۵G و پوشش‌دهی بیشتر در بیرون از ساختمان است.

هواوی می‌گوید با این مودم روتر می‌توانید بالاترین گیرندگی سیگنال و در پی آن بیشترین سرعت اینترنت روی شبکه‌های سلولی موبایل ۴G و ۵G را داشته باشید. مودم روتر H312-371 می‌تواند در هر دو شبکه‌های فایوجی NSA و SA کار و از باندهای فرکانسیاستاندارد n78 و n79 در شبکه‌های ۵G پشتیبانی کند.

به این معنی که این مودم روتر می‌تواند به شبکه‌های فایوجی با فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز وصل شود ولی از شبکه‌های فایوجی با امواج میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کند. همین‌طور، یک پشتیبانی کاملی از شبکه‌های ۴G LTE و TD-LTE دارد.

بیشترین سرعت موبایل اینترنت ۴G LTE/5G NR

پردازنده این مودم هواوی نیز Balong 5000 است؛ یک پردازنده آشنا و معروف که روی بسیاری از مودم‌های ۵G هواوی دیده می‌شود.

به این ترتیب، مودم هواوی H312-371 می‌تواند از حداکثر سرعت دانلود ۱.۶۵ گیگابیت و آپلود ۲۵۰ مگابیت روی ۵G سود ببرد. این مودم تنها از فرکانس‌های ۵G پشتیبانی نمی‌کند و می‌تواند به طور خودکار به شبکه‌های ۴G سوئیچ کند.

در شبکه‌های ۴G از رده LTE Cat 19 است و از همه فرکانس‌های رادیویی این شبکه پشتیبانی می‌کند. قابلیت تا ۵ فرکانس تجمیع (CA) را دارد و از فناوری MIMO 4×4 و ۲۵۶QAM سود می‌برد تا حداکثر سرعت دانلود آن به ۱.۶ گیگابیت بر ثانیه و آپلود به ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه (رده LTE Cat 13) برسد. بنابراین، مودم روتر Huawei 5G CPE یک راه‌حل خوب و رده بالا برای اتصال به شبکه‌های ۴G LTE نیز محسوب می‌شود.

فرکانس‌های قابل پشتیبانی در این مودم به شرح زیر هستند:

۴G LTE FDD: Band 1/3/5/7/8/18/19/20/28/32 (2100/1800/850/2600/900/850/850/800/700/1500 MHz)
۴G LTE TDD: Band 34 / 38/39/40/41/42/43 (2000/2600/1900/2300/2500/3500/3700 ​​MHz)
۵G TDD: Band n41 / n77 / n78 / n79 (2500/3700/3500/4700 MHz)

با نگاهی به فرکانس‌هایی که توسط مودم هواوی H312-371 پشتیبانی می‌شوند؛ پی می‌بریم علاوه بر اینکه از فرکانس‌های رادیویی اپراتورهای موبایل ایران روی ۴G به طور کامل پشتیبانی می‌شود؛ قابلیت اتصال به شبکه‌های TDD ایرانسل و مبین‌نت برای استفاده از اینترنت TD-LTE را نیز دارد. پس، با این مودم روتر بیرونی می‌توانید به همه شبکه‌های ۵G (فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز) و ۴G و TD-LTE وصل شوید.

ترکیبی از روتر، مودم و آنتن‌های بیرونی ۵G

بزرگ‌ترین مزیت مودم هواوی ۵G CPE Win، داشتن آنتن‌های بیرونی ۵G با فناوری MIMO 4×4 است که هم پوشش‌دهی بیشتری را به دست می‌دهد و هم قدرت گیرندگی سیگنال‌های شبکه‌های ۵G افزایش پیدا می‌کند و هم چهار استریم دیتای همزمان اتفاق می‌افتد.

آنتن اصلی این مودم روتر دارای قدرت ۵.۵ دی بی آی است و آنتن‌های روترها در کناره‌های آن قدرتی ۴ دسی‌بل دارند. به گفته هواوی، این مودم روتر کارایی و افزایش قدرت گیرندگی و پوشش‌دهی تا ۲۰ درصد بیشتر از مودم روترهای ۵G CPE معمولی دارد.

این دستگاه باید بیرون از ساختمان نصب شود. حالا می‌توانید روی یک پایه در پشت بام نصب کنید یا در کنار پنجره یکی از اتاق‌ها، ولی مهم است در مسیر و جهتی باشد که هم زاویه با آنتن BTS شبکه موبایل مورد نظر شما است. از طریق یک کابل شبکه LAN طولانی باید به یک روتر در داخل ساختمان نصب شود.

وای‌فای و PoE

مودم هواوی ۵G CPE Win دارای یک درگاه شبکه اترنت LAN یک گیگابیتی است تا به طور مستقیم به یک دستگاه در داخل شبکه وصل شود. این دستگاه می‌تواند یک کامپیوتر دسکتاپ، لپ‌تاپ، روتر و دستگاه‌های دیگری باشد. این مودم از استاندارد IP68 برخوردار بوده و کاملا ضد آب و گرد و غبار است. درگاه LAN و شیار سیم‌کارت نانون طوری طراحی شدند که کاملا از دسترس آب و گرد و غبار یا تاثیرات محیطی دیگر در امان هستند.

همین‌طور، این روتر خیاباتی از فناوری PoE با ولتاژ ۱۹ ولت و آمپر ۱.۲۶ پشتیبانی می‌کند که با کابل شبکه دیتای ادغام شده است تا نگرانی از بابت در دسترس نبود پریز برق روی دیوار و پشت بام نباشید. دارای یک آداپتور PoE است که به درگاه LAN روتر وصل می‌شود و می‌تواند روتر را تغذیه کند.

یک عیب این مودم روتر بیرونی که شاید هم چندان مهم نباشد؛ پشتیبانی از فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز وای‌فای و عدم پشتیبانی از فرکانس ۵ گیگاهرتز است. بیشتر از این وای‌فای برای پیکربندی مودم روتر با یک لپ‌تاپ یا گوشی موبایل و تبلت استفاده می‌شود و برای اتصال به وای‌فای و اینترنت، بهتر است یک روتر پرسرعت دوبانده خوب خریداری شود.

همراه با خود مودم روتر هواوی H312-371، تجهیزات نصب دستگاه در فضای بیرون از ساختمان، کابل شبکه تحت و آداپتور PoE نیز به مشتری داده می‌شود.

این مودم برای راه‌کارهای مبتنی بر اتصال به شبکه‌های موبایل، بسیار کارمند و نوآورانه است. می‌توانید دوربین‌های مداربسته خارجی، روتر بی‌سیم دو بانده، چندین گوشی موبایل و لپ‌تاپ و تبلت را به اینترنت پرسرعت وصل کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
4gltemall

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا