نقد و بررسی

نگاهی به مودم ۵G بیرونی هواوی N5368X: پای سریع‌ترین اینترنت را به داخل خانه باز کنید

پشتیبانی از 5G و 4G LTE و TD-LTE با وای‌فای دو بانده در یک مودم بیرونی همه‌چیز تمام

اگر مودم N5368X را سریع‌ترین مودم ۵G بازار ایران ندانیم؛ قطعا بهترین مودم اوت دور برای افزایش قدرت گیرندگی سیگنال و بهبود سرعت اینترنت موبایل و TDLTE است.

این روزها مودم روترهای CPE بیرونی مورد توجه کاربران قرار گرفتند. گاهی اوقات مودم‌ها در داخل ساختمان‌ها، آنتن‌دهی خوبی ندارند و کاربران ناچار می‌شوند مودم‌ها را در فضای بیرون نصب کنند تا گیرندگی بهتری داشته و بتوانند از سرعت اینترنت بالاتری استفاده کنند.

مودم‌های بیرونی، ضمن اینکه قدرت گیرندگی بیشتر و قوی‌تری داشته؛ معمولا ضد آب و گرد و غبار هستند و نیازی به آداپتور برق مستقیم ندارند و با قابلیت PoE تغذیه می‌شوند. تجهیزات و سازوکاری برای کابل‌کشی و رساندن اینترنت به درون خانه هم دارند و می‌توانید آن‌ها را به روتر داخلی وصل کنید و بعد دستگاه‌های خود را به وای‌فای بزنید.

چند هفته پبش، مودم ۴G/TDLTE بیرونی هواوی B2368 در رده LTE Cat 12 را معرفی کردیم؛ مودمی که اتفاقا روی باندهای TDD سرعت بسیار خوبی به ما می‌داد.

حالا می‌خواهیم به بهانه ورود مودم ۵G بیرونی هواوی N5368X به بازار ایران، سراغ معرفی یک مودم بیرونی ۵G برویم؛ یکی از بهترین مودم‌های FDD که می‌توانید در محیط بیرون از ساختمان نصب و به طور حرفه‌ای، اینترنت موبایل را به داخل خانه برای استفاده روی دستگاه‌های مختلف بیاورید.

مودم فضای باز هواوی

هواوی N5368X در سال ۲۰۱۹ عرضه شده و جزو اولین سری از مودم‌های فایوجی هواوی محسوب می‌شود و یک راه‌کار ۵G CPE برای کشاندن اینترنت پرسرعت موبایل به صورت بی‌سیم در داخل خانه است.

پردازنده این مودم Balong 5000 تا حدود زیادی آشنا است و روی مودم‌های دیگر هواوی مشاهده کردیم.

مشخصات اینترنت موبایل مودم N5368X

این مودم از هر دو فرکانس FDD و TDD پشتیبانی می‌کند و می‌توانید از آن برای انواع شبکه‌های موبایل ۳G و ۴G LTE و ۵G و TD-LTE استفاده کنید. در ۴G LTE از رده LTE Cat 19 برای دانلود و LTE Cat 13 برای آپلود است و حداکثر سرعت آن به ترتیب ۱۶۰۰ و ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد. این مودم در شبکه‌های ۵G نیز از فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز و دو استاندارد NR NSA و NR SA پشتیبانی می‌کند.

تجهیزات جانبی مودم ۵۳۶۸

تقریبا می‌توان گفت هواوی N5368X یک مودم همه‌کاره برای شبکه‌های موبایل است. بیایید باهم نگاهی به باندهای فرکانسی قابل پشتیبانی مودم N5368X بیندازیم:

۵G NR: n78/n77/n41/n38
۴G LTE FDD: Band 1/Band 3/Band 7/Band 8/Band 20/Band 28
۴G LTE TDD: Band 38/Band 40/Band 41/Band 42/Band 43

برای اتصال FDD از باندهای فرکانسی ۱ و ۳ و ۷ که در ایران پرکاربرد هستند؛ پشتیبانی می‌کند و می‌توان گفت با همه سیم‌کارت‌ها و اپراتورهای موبایل ایران سازگار خواهد بود.

تی دی نیز خوش‌بختانه، باندهای فرکانس ۴۲ و ۴۳ که این روزها اینترنت TD-LTE مبین‌نت و ایرانسل روی آن‌ها ارائه می‌شود؛ نیز پشتیبانی کرده و می‌توانید سیم‌کارت این نوع اینترنت را نیز روی آن قرار دهید.

نصب مودم N5368X

در ۵G نیز باندهای رایج زیر ۶ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند؛ همان باندهایی که ایرانسل و همراه اول، اولین سایت‌های فایوجی خود را روی آن راه‌اندازی کردند. سرعت دانلود روی شبکه‌های ۵G نیز به مرز ۱.۵ گیگابیت بر ثانیه (۱۵۰۰ مگابایت) می‌رسد و سرعت آپلود از ۲۲۰ مگابیت تا ۱۱۰ مگابیت روی باندهای مختلف، متفاوت خواهد بود.

مشخصات وای‌فای مودم N5368X

مودم N5368X نیز مانند بسیاری از مودم روترهای امروزی، وای‌فای دوبانده ۸۰۲.۱۱ac دارد. مجموع سرعت وای‌فای به مرز ۱.۲ گیگابیت می‌رسد ولی روی هریک از فرکانس‌های وای‌فای به طور جداگانه، سرعت ۳۰۰ مگابیت برای ۲.۴ گیگاهرتز و ۸۷۶ مگابیت برای ۵ گیگاهرتز ارائه می‌دهد.

مودم روتر CPE بیرونی هواوی

حداکثر ۳۲ کاربر یا دستگاه می‌توانند به طور همزمان به وای‌فای این مودم روتر CPE بیرونی هواوی وصل شوند. گفتیم که می‌توانید مودم را از طریق یک کابل اترنت به یک روتر داخل خانه نیز وصل کنید. مشخصات وای‌فای گفته شده در بالا، برای اتصال مستقیم به مودم بود. اگر بتوانید یک روتر دو بانده نسبتا خوبی به این دستگاه وصل کنید؛ تقریبا یک اینترنت پرسرعت در خانه خواهید داشت که بهتر از هر اینترنت کابلی است.

درگاه‌های ارتباطی و امکانات جانبی مودم ۵G هواوی N5368X

این مودم یک شیار سیم‌کارت نانو، یک درگاه اترنت LAN و یک درگاه ترکیبی LAN/Power دارد. یک کلید وای‌فای نیز روی این دستگاه تعبیه شده است تا بتوانید وقتی نیازی به وای‌فای مودم روتر N5368X ندارید؛ آن را خاموش کنید.

یک آداپتور LAN/Power برای اتصال مودم به روتر یا سوئیچی در داخل خانه و تغذیه از برق این دستگاه نیز ارائه می‌شود. البته، هواوی دو جین تجهیزات نصب این مودم در فضای بیرون نیز در اختیار شما قرار داده است؛ از جمله کانکتورهای ضد آب PG برای محافظت از کابل شبکه و برق و اتصالاتی که نباید در معرض باران و خیس شدن قرار بگیرند.

در بخش پشتی این مودم، کاملا محل‌هایی برای نصب و پیچ کردن مودم به پایه و دیوار قرار دارد و مشخصات و اطلاعات ضروری مورد نیاز برای راه‌اندازی مودم نیز با یک برچسب در بخش پشتی آن چسبانده شده است. همین‌طور، یک کابل بلند شبکه نیز در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید مودم بیرونی را در مسافت خوبی به روتر یا آداپتور پاور/لن داخل خانه وصل کنید.

حرف آخر درباره مودم ۵G بیرونی هواوی N5368X

متاسفانه، هنوز موفق نشدیم تست‌های اینترنت و وای‌فای و آنتن‌دهی این مودم را در اینترنت پیدا کنیم ولی مشخصات ظاهری آن به همراه پردازنده و باندهای فرکانسی مورد پشتیبانی، به ما می‌گویند باید یکی از بهترین و پرقدرت‌ترین مودم روترهای CPE هواوی باشد.

مزیت بزرگ هواوی N5368X، نصب در بیرون از خانه برای گیرندگی آنتن بیشتر و پشتیبانی از همه فرکانس‌های رادیویی رایج در شبکه‌های ۴G LTE و ۵G و TD-LTE است. شما با این مودم می‌توانید به اینترنت موبایل FDD اپراتورها یا TDD وصل شوید.

وای‌فای دو بانده این مودم نیز قابل اتکا است؛ اگرچه بهتر است که مودم را به یک روتر دو بانده داخلی وصل کنید. درباره قیمت این مودم در ایران هنوز نمی‌توانیم صحبت کنیم؛ چون به طور رسمی فروخته نشده و در تعداد محدود، برخی از فروشگاه‌ها وارد کرده و می‌فروشند. اما یک مودم ارزان‌قیمت بازار نیست و انتظار قیمتی بالا را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مقایسه مودم هواوی N5368X Max با زد تی ای MC7010

سریع‌ترین مودم ۵G بازار

یک سال از نوشتن این مقاله گذشته است و اکنون باید گفت مودم هواوی N5368X بهترین مودم سیم کارتی این روزهای بازار ایران است؛ نه تنها بهترین مودم بیرونی برای تقویت آنتن‌دهی.

تست‌های مختلفی که از این مودم گرفته شده؛ روی هر دو فرکانس رادیویی FDD و TDD، سرعت و آنتن‌دهی بسیار خوبی دارد و راحت به شما سرعتی ۷۰ الی ۸۰ مگابیت می‌دهد.

تنظیمات پنل کاربری، از جمله تنظیمات VPN این مودم کامل است و با هر سیم‌کارتی، سازگار و قابل اتصال است. هیچ کاربری از خرید و نصب مودم هواوی N5368X پشیمان نشده و اظهار می‌کنند ارزش خرید دارد.

از نظر سرعت، بسیار بهتر از مودمی مانند B818 است که به صورت تئوری روی کاغذ، مشخصات بهتری دارد و می‌تواند مشکلات شما در ارتباط با اینترنت موبایل و TDLTE را یکجا رفع کند.

این مودم عموما به صورت استوک و دست دوم وارد بازار شده و فاقد جعبه‌بندی و وسایل نصب در فضای باز است اما می‌توانید از فروشنده بخواهید؛ تجهیزات جانبی مودم را هم برای شما تامین کند.

* برخی از تصاویر این مقاله از کانال فروشگاه «مودم‌لند» برداشته شده است.

سوالات پر تکرار کاربران

مودم اوت دور N5368X از اینترنت TDLTE پشتیبانی می‌کند؟

بله هر دو مدل مودم هواوی ۵۳۶۸ از باند ۴۲ برای استفاده از اینترنت تی دی ایرانسل و مبین نت و سایر شرکت‌ها، برخوردار هستند.

مدل N5368X Max را بخریم یا N5368X؟ تفاوت آن‌ها چیست؟

مودم هواوی N5368X Max پنل کاربری کامل‌تری دارد که از قفل باند و قفل دکل و تجمیع فرکانس و دسترسی سوپرادمین پشتیبانی می‌کند. ضمنا در مدل N5368X Max پشتیبانی از IPv6 را هم داریم.

می‌توانیم مودم بیرونی N5368X را در خانه استفاده کنیم؟

بله؛ جزو معدود مودم‌های Outdoor بازار است که دارای وای فای بوده و قابلیت استفاده در خانه را هم دارد ولی خوب قطعا از قدرت گیرندگی سیگنال آن کاسته می‌شود.

هواوی N5368X را اصل بخریم یا دست دوم و استوک؟

این مودم ۵G به صورت نو و آک در بازار ایران وارد نمی شود و تماما استوک و دست دوم است ولی بهتر اینکه از یک فروشگاه معتبر بگیرید تا مدلی تمیزتر و کمتر استفاده شده تر به شما بدهد و مشکلی نداشته باشد.

اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا