پرونده ویژه

پرونده ویژه: معرفی و بررسی ۲۰ روتر وای فای ۶ برتر بازار

راهنمای خرید مودم روتر وای فای ۶: از ارزان‌ترین روترها تا روترهای گیمینگ گران قیمت

اکنون زمان خرید روتر وای‌فای ۶ فرا رسیده است.

اگر می‌خواستید در سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ یک روتر نسل جدید وای‌فای ۶ خریداری کنید؛ باید حداقل ۴ الی ۵ میلیون تومان هزینه می‌کردید اما اکنون می‌توانید با ۲ میلیون تومان و حتی کمتر صاحب یک روتر وای‌فای ۶ شوید.

روترهای وای‌فای ۶ چندین مزیت بزرگ و ویژه دارند. ضمن اینکه روترهایی کاملا به‌روز و ارتقا یافته برای وای‌فای و اینترنت بهتر و سریع‌تری هستند؛ در مقایسه با روترهای AC به شما پهنای‌باند بیشتری می‌دهند؛ فناوری‌هایی دارند که استفاده همزمان چندین دستگاه از یک وای‌فای را راحت‌تر می‌کنند؛ بدون اینکه وای‌فای و اینترنت دچار افت سرعتی شود و از پروتکل WPA3 برای رمزنگاری اطلاعات در شبکه بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند.

همین‌طور، مصرف انرژی روترهای وای فای ۶ برای دستگاه‌های همراه کمتر است. پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز را فقط در روترهای وای‌فای ۶ پیدا می‌کنید و معمولا درگاه‌های اترنت چند گیگابیتی دارند.

خوش‌بختانه، در چند ماه اخیر، روترهای وای فای ۶ زیادی به بازار ایران سرازیر شده است. از روترهای ارزان‌قیمت هواوی و شیائومی گرفته تا روترهای خوش قیمت تی‌پی‌لینک و دی‌لینک تا روترهای گیمینگ و گران قیمت ایسوس!

تقریبا با هر بودجه و سلیقه و نیازی، می‌توانید یک روتر وای فای ۶ از بازار خریداری کنید. ما از ۲ سال پیش، به تدریج روترهای وای فای ۶ برتر بازار را مورد بررسی قرار دادیم و اکنون در یک پرونده ویژه، همه آن‌ها را برای شما لیست کردیم تا راحت‌تر بتوانیم انتخاب کنید و درباره هریک، اطلاعات بیشتری کسب کرده و دنبال مزایا و معایب آن‌ها بگردید.

برای خواندن مقاله هر روتر، روی تیتر آبی رنگ آن کلیک کنید:

در این مطلب می‌خوانید:

نگاهی به روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6: خوش سرعت، خوش ساخت، خوش قیمت

روتر وای فای ۶ شیائومی ردمی AX6

برند ردمی پس از عرضه روتر وای فای ۶ ارزان قیمت ردمی AX5 برای کاربران معمولی، روتر مش وای فای ۶ رده بالای AX6 را معرفی کرد. روتری که ظاهری مشابه روتر شیائومی AX1800 و از نظر مشخصات مشابه روتر شیائومی AX3600 ولی در رده AX3000 با ۶ آنتن خارجی است و قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به روترهای شیائومی دارد.

ایسوس RT-AX86U: روتر وای فای ۶ خوش قیمتی که برای گیمرها جذاب است

ایسوس RT-AX86U

روتر ایسوس RT-AX86U که در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی شد؛ جزو معدود روترهایی است که تقریبا همه مشخصات خوب یک روتر امروزی را دارد ولی قیمت آن در بازار ایران زیر ۱۰ میلیون تومان است.

اگرچه روتر RT-AX86U جزو روترهای سری برند ROG (برند گیمینگ ایسوس) نیست و قاعدتا نباید از آن انتظارهای گیمینگ بالایی داشت ولی بررسی‌های و ارزیابی‌های انجام شده روی آن نشان می‌دهد؛ برای مصارف گیمینگ نیز کارایی خوبی دارد و می‌توان آن را یک روتر گیمینگ دانست.

بررسی روتر وای فای ۶ تی پی لینک Archer AX21

تی پی لینک Archer AX21

بسیاری از کاربران سراغ ایده به‌روزرسانی و ارتقای شبکه وای‌فای خانگی خود نمی‌روند؛ چون این پروژه را گران و هزینه‌بر می‌دانند. هم‌اکنون، روترهای دو بانده وای فای ۵ در بازار قیمت‌های بالایی دارند؛ چه برسد به اینکه بخواهند یک روتر وای فای ۶ نسل جدید بگیرند!

شاید دو سال پیش، این تصور و باور کاملا درست بود اما اکنون در بازار، روترهای وای فای ۶ ارزان قیمت ولی خوش ساخت و پرسرعتی یافت می‌شود که می‌توانند سرعت وای فای خانگی شما را چندین برابر کنند و مشکلات کندی اینترنت یا قطع و وصل شدن مکرر آن را از بین ببرند.

برای مثال، روتر تی‌پی‌لینک Archer AX21 در رده AX1800 و با پشتیبانی از Wi-Fi 6 دارای قیمتی زیر ۱۰۰ دلار است و جزو ارزان‌ترین روترهای وای فای ۶ دنیا محسوب می‌شود ولی این به معنای کیفیت پایین یا سرعت کند یا مشخصات نسبتا رده بالای آن نیست.

بررسی روتر وای فای ۶ دی لینک DIR-X1560

بررسی روتر وای فای ۶ دی لینک DIR-X1560

دی لینک DIR-X1560 به عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ترین روترهای وای فای ۶ بازار شناخته شده و از طرف دیگر کارایی و کیفیت رضایت‌بخش و نسبتا خوبی ارائه داده است. در بسیاری از بررسی‌هایی که روی این روتر صورت گرفته، موفق شده امتیاز ۴ از ۵ یا ۹ از ۱۰ را بگیرد و در فهرست بهترین روترهای وای‌فای ۶ در سال ۲۰۲۱ باشد.

روتر دی لینک X1560 هم تراز و رقیب روتر معروف تی پی لینک Archer AX10 محسوب شده و عموما با آن مقایسه می‌شود. قیمت این روتر در بازار حدود ۱۰۰ دلار است و با توجه به پشتیبانی از فناوری مش وای فای دی لینک، یک روتر ارزشمند وای فای ۶ محسوب می‌شود.

بررسی روتر گیمینگ وای فای ۶ ایسوس TUF Gaming AX5400

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

اگر پول برایتان اهمیت نداشته باشد ولی دنبال یک روتر وای فای ۶ برای گیمینگ باشید؛ گزینه‌های زیادی در بازار ایران برای خرید پیدا نخواهید کرد. غالب این گزینه‌ها نیز محدود به روترهای گیمینگ ایسوس می‌شوند.

چند وقتی است که روتر TUF Gaming AX5400 ایسوس وارد بازار ایران شده و به نسبت دیگر روترهای پرچم‌دار این شرکت، قیمت نسبتا معقول ۸.۵ میلیون تومانی دارد.

نگاهی به روتر وای‌فای ۶ شیائومی CR6608

روتر شیائومی CR6608

روتر شیائومی CR6608 از پردازنده ۴ هسته‌ای با سرعت کلاک ۸۸۰ مگاهرتز به همراه ۲۵۶ مگابایت رم سود می‌برد و دارای استاندارد وای فای ۶ یا ۸۰۲.۱۱ax است. این روتر دقیقا همانند مدل AX1800 در رده AX1800 بوده و سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۵۷۴ مگابیت و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۱۲۰۱ مگابیت می‌رسد.

بیش از ۱۲۸ دستگاه یا کاربر می‌توانند به طور همزمان به روتر شیائومی CR6608 وصل شوند و از فناوری OFDMA به همراه ۴ آنتن خارجی ۵ دسی‌بلی برخوردار است.

نکته بسیار مهم و شاید مزیت بزرگ این روتر، برخورداری از فریم‌ویر منبع باز OpenWRT است. بسیاری از کاربران اینترنت آرزو می‌کنند یک روتر با فریم‌ویر OpenWRT داشته باشند تا تقریبا آزادی انجام هر تنظیمی روی روتر را به دست بیاورند.

بررسی روتر گیمینگ وای فای ۶ ایسوس ROG Rapture GT-AX6000

بررسی روتر گیمینگ وای فای ۶ ایسوس ROG Rapture GT-AX6000

ایسوس ROG Rapture GT-AX6000 یک روتر شگفت‌انگیز و بسیار سریع است که فراتر از انتظار ما ظاهر شد. یکی از کارآمدترین روترهای AX6000 است که می‌توانید در سال ۲۰۲۲ خریداری کنید تا هم کل خانه را زیر پوشش وای‌فای قدرتمند و سریعی ببرید و هم بی‌وقفه مشغول بازی آنلاین، استریم ویدئو و دانلودهای با حجم بالا باشید.

من با یک کابل ۱۵ متری Cat6، کامپیوترم را به روترها وصل می‌کنم تا هنگامی که ترافیک وای‌فای افزایش پیدا می‌کند و سرعت افت کرده و نمی‌توان بازی‌ها را با بهترین کیفیت داشت؛ از آن استفاده کنم. اما در زمان تست روتر Rapture GT-AX6000 هرگز به این کابل نیازی پیدا نکردم؛ حتی زمانی که داشتم چندین بازی با حجم بزرگ را دانلود می‌کردم. این روتر یک وای‌فای ۶ واقعی برای رسیدن به حداکثر توان دستگاه به شما می‌دهد و هرگز ناامیدتان نخواهد کرد.

بررسی روتر بی سیم ایسوس RT-AX55

ایسوس RT-AX55

مروز می‌خواهیم به بررسی روتر بی سیمی بپردازیم که جزو بهترین روترهای Wi-Fi 6 دنیا است؛ بهترین کنترل والدین را دارد؛ همه ویژگی‌های روترهای رده بالای ایسوس را در خود جای داده؛ سرعت و کارایی فراتر از انتظار شما ارائه می‌کند و قیمت آن ۵ میلیون تومان است.

سایت PCMag روتر بی سیم ایسوس RT-AX55 را جزو بهترین روترهای وای فای ۶ ارزان قیمت دنیا معرفی کرده است و سایت Techradar می‌گوید بهترین گزینه برای ارتقای روترهای قدیمی است.

روتر RT-AX55 ایسوس هم از فناوری مش وای فای این شرکت پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با دیگر روترها در شبکه مش وای فای جفت شود؛ هم مجهز به فناوری‌های MU-MIMO و OFDMA و Beamforming به همراه برنامه امنیتی AiProtection ترندمیکرو است.

روتر وای فای ۶ قدرتمندی با قیمت به طرز شگفت‌انگیزی مقرون به صرفه

روتر Rock Space AX1800 WiFi 6

شرکت Rock Space یک روتر وای فای ۶ در رده AX1800 با کدنام RSD0619 دارد که در زمان عرضه ۸۰ دلار قیمت خورده ولی این روزها حتی زیر ۷۰ دلار نیز به فروش می‌رود. این روتر از فناوری MU-MIMO برخوردار بوده و حداکثر سرعت آن روی هر دو باند رادیویی به طور مجموع به ۱۸۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد که سهم فرکانس ۲.۴  گیگاهرتز به ۵۷۴ مگابیت و سهم فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۱۲۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسد.

روتر وای فای ۶ شیائومی AX1800 در برابر شیائومی AX3600: کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

مقایسه روتر وای فای ۶ شیائومی

اگر قصد خرید روتر وای فای ۶ دارید؛ خیلی سخت است که از کنار روترهای وای فای ۶ شیائومی به سادگی بگذرید و راضی شوید سراغ روترهای دیگر بازار بروید. در حالی‌که برندهایی مانند تی‌پی‌لینک، دی‌لینک، ایسوس، هواوی و غیره روترهای دو بانده نسبتا خوب و ارزان‌قیمتی در بازار ایران دارند؛ ولی روترهای شیائومی Mi Router AX1800 و Mi AIoT Router AX3600 به کاربران چشمک می‌زنند.

تی پی لینک Archer AX10: بهترین روتر وای فای ۶ خوش قیمت سال ۲۰۲۲

تی پی لینک Archer AX10

وقتی صحبت از وای فای ۶ می‌شود؛ بسیاری از کاربران ایرانی می‌گویند مودم روترهای وای فای ۶ بسیار گران قیمت هستند و روترهای وای فای ۶ که اصلا قابل خرید نیستند. شاید دو سال پیش، روترهای وای فای ۶ با قیمت‌های ۲۰۰ دلار و ۳۰۰ دلار در بازار یافت می‌شد ولی اکنون برندهای شبکه، روترهایی با قیمت‌های بسیار مقرون به صرفه برای کاربران خانگی عرضه کردند. مثلا، تی‌پی‌لینک روتر وای فای ۶ بسیار اقتصادی به نام ARCHER AX10 AX1500 دارد که اتفاقا در بسیاری از بررسی‌ها، یکی از بهترین روترهای وای فای ۶ سال است.

بررسی روتر مش وای‌فای ۶ ایسوس RT-AX92U

روتر وای فای ۶ ایسوس AX92U

مدتی است ایسوس سیستم مش وای‌فای RT-AX92U را وارد ایران کرده است و با قیمت حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. RT-AX92U یکی از بهترین روترهای مش وای‌فای ۶ در جهان و خود شرکت ایسوس است. این روتر مشخصات و امکانات بسیار خوبی دارد و مهم‌تر اینکه در بسته دو تایی عرضه می‌شود؛ یعنی این قیمت برای دو روتر مش وای‌فای RT-AX92U است.

بررسی روتر وای‌فای ۶ ایسوس RT-AX56U

روتی وای فای ۶ ایسوس ax56u

اگر بخواهید یک روتر نسل جدید وای‌فای ۶ میان‌رده بخرید؛ چیزی که نه یک روتر گیمینگ بسیار خفن با قیمت‌های بالای ۱۰ میلیون تومان باشد و نه یک روتر ساده و ضعیف ارزان‌قیمت؛ ایسوس RT-AX56U پیشنهاد خرید خوبی است. به‌ویژه اینکه وارد بازار ایران هم شده است و با قیمت‌های ۶.۹ میلیون تومان تا ۷.۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بررسی روتر وای‌فای ۶ هواوی AX3

روتر وای فای ۶ هواوی AX3

روتر وای‌فای ۶ هواوی AX3 بهترین روتر دنیا در این رده نیست و همین‌طور نباید آن را روتر کاملی دانست ولی می‌توان گفت بهترین روتر وای‌فای ۶ ارزان‌قیمت دنیا برای مصارف خانگی است. شما با قیمت ۱۰۰ دلار نمی‌توانید یک روتر وای‌فای ۶ با مشخصات و کارایی AX3 پیدا کنید و حداقل باید دو برابر آن پول بدهید.

بررسی مودم VDSL ایسوس DSL-AX82U: مودم روتر وای‌فای ۶ برای گیمینگ

ایسوس DSL-AX82U

شاید بتوان گفت در حال حاضر، بالاتر از مودم DSL-AX82U در بازار مودم‌های VDSL ایران، دستگاهی پیدا نمی‌شود. مودم وای‌فای ۶ که همه‌چیز تمام است و یکی از بهترین مودم‌های بازار جهانی نیز شناخته می‌شود.

بررسی روتر شیائومی Mi AIoT AX3600: الان وقتشه به وای‌فای ۶ کوچ کنید

روتر شیائومی AX3600

بدون شک روتر شیائومی AX3600 جزو بهترین روترهای وای‌فای ۶ ارزان‌قیمت بازار است. قیمت این روتر در ایران بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان است. توجه کنید با این هزینه دارید یک روتر فوق‌العاده به‌روز و مدرن خریداری می‌کنید که برای هر خانه‌ای غنیمت بزرگی است. روترهای شیائومی از کیفیت متوسط رو به بالایی برخوردار بوده ولی قیمت یک روتر ارزان را دارند تا کاملا برای بازارهایی مانند بازار ایران مناسب باشند. چون مردم اصلا پول زیادی برای خرید روتر یا مودم هزینه نمی‌کنند.

روتر وای‌فای ۶ ایسوس ROG RAPTURE GT-AX11000: غول را به خانه ببرید

روتر ایسوس ax11000

قیمت روتر ROG RAPTURE GT AX11000 آن‌قدر بالا هست که شاید فقط کسب‌وکارها یا انگشت‌شمار کاربران حرفه‌ای گیمینگ سراغ‌اش بروند. قیمت دلاری این روتر در سایت آمازون نزدیک به ۴۰۰ دلار است. پس‌، اگر وارد ایران شود نباید قیمتی پایین‌تر از ۵ میلیون تومان داشته باشد اما داریم درباره یکی از بهترین روترهای بی‌سیم وای‌فای ۶ دنیا صحبت می‌کنیم. دقیقا درباره یک غول با ۸ شاخ که به جدیدترین و مدرن‌ترین فناوری‌های ارتباطی بی‌سیم و با سیم دنیا مجهز شده است و می‌تواند در خانه شما غوغا کند.

هم لوکس و هم پرقدرت؛ همان روتر وای‌فای ۶ که می‌خواهیم!

روتر Ubiquiti AmpliFi Alien

در خارج از ایران با ۱۵۰ دلار می‌توانید یک روتر وای‌فای ۶ نسبتا خوب بخرید ولی روتر Ubiquiti AmpliFi Alien نزدیک به ۳۸۰ دلار قیمت دارد و دو روتر آن برای مش وای‌فای ۷۰۰ دلار می‌شود.

بنابراین، این روتر جزو گران‌ترین روترهای وای‌فای ۶ بازار است ولی انصافا جزو بهترین‌های آن‌ها هم هست. تا کنون چندین بررسی کامل درباره این روتر گران‌قیمت خواندم و هیچ‌یک نکته منفی خیلی بزرگی در آن پیدا نکردند.

ای کاش می‌شد چنین روتری را در ایران پیدا کرد و خرید و استفاده کرد تا کیفیت واقعی وای‌فای، حتی روی همین اینترنت ADSL و VDSL را تجربه کنیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا