نقد و بررسی

مودم ZLT X300: ورود به قلمرو پرچم‌داران

مودم‌های سری X300 هم از نظر مشخصات و هم از نظر سخت‌افزار و امکانات در وضعیت خوبی هستند

شرکت STOZED که تولید کننده مودم‌های ZLT است را ۲ سال پیش هیچکس نمی‌شناخت و حتی خیلی‌ها آن را با ZTE اشتباه می‌گرفتند.

اما حالا بازی عوض شده است و این شرکت نوپا که از ۲۰۱۹ فعال است، کم‌کم دارد به یک بازیگر بزرگ در دنیای ساخت مودم تبدیل می‌شود.

محصولات این شرکت را در ایران با مودم‌های معروف X20، X21 و X28 می‌شناسیم که تا به‌حال تقریبا اکثر کاربران از این مودم‌ها راضی بوده‌اند.

ZLT نیز مانند همه شرکت‌های چینی از عرضه محصولات اقتصادی شروع کرد تا کاربران زیادی را جذب کند و کم‌کم به ارائه محصولات پیشرفته‌تر پرداخته است.

حالا خوشحالیم که این خوش‌خبری را به شما می‌دهیم که این شرکت در کنفرانس اخیر بارسلونای اسپانیا، یک شاخه از محصولات هیولا و بسیار قدرتمند را معرفی کرد که تنه به تنه بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده مودم‌های مخابراتی خواهند زد.

یکی از این شاخه محصولات که احتمالا به ایران هم راه پیدا کند، سری مودم‌های رومیزی ۵G بسیار قدرتمند X300 است که به لحاظ مشخصات فنی یک شاهکار به تمام معنا هستند.

خود رده مودم X300 به سه مودم عادی، PRO و MAX تقسیم می‌شود که تفاوت اصلی آن‌ها در نوع وای‌فای و درگاه‌های LAN است که البته توضیحات بیشتری از سوی شرکت ارائه نشده است.

امیدواریم اپراتورهای کشور برای باندل‌سازی ۵G این مودم را در نظر بگیرند؛ چون تجربه ثابت کرده است که مودم‌های ZLT، کیفیت ساخت مناسب را در عین حالی ارائه می‌دهند که قیمت مناسبی نیز دارند.

البته این مودم هنوز به صورت عمده برای فروش عرضه نشده است و فقط نسخه‌های تبلیغاتی آن در دسترس است. پیش‌بینی می‌شود این مودم ظرف ۳ ماه آینده در چین عرضه شود و سپس برای قراردادهای باندلی آماده خواهد بود.

در این مطلب می‌خواهیم یک معرفی کوتاه از مشخصات مودم ZLT X300 به شما بدهیم تا یک پیش زمینه در مورد این مودم داشته باشید.

مشخصات فنی مودم ZLT X300

با نگاهی به سابقه مودم‌های ZLT متوجه می‌شویم که این شرکت سابقه همکاری خوبی با تمام سازندگان پردازنده دارد.

این شرکت در ZLT X21 از پردازنده یونیساک استفاده کرده، در ZLT X20 از پردازنده معروف اسنپدراگون X55 و سرانجام در مودم پرفروش ZLT X28 از پردازنده شرکت مدیاتک استفاده کرده است.

مودم ZLT X300

بر اساس نظرات فعالان بازار مودم و همچنین کاربران مودم‌های ZLT می‌توانیم بگوییم که همگی از مودم X28 و پردازنده مدیاتک آن به‌شدت راضی بوده‌اند.

حالا خبر خوب اینکه ZLT در مودم‌های سری پرچمدار خود یعنی X300 از یک پردازنده به‌شدت قوی ساخت مدیاتک استفاده کرده است.

مودم ZLT X300

پردازند مدیاتک MTK T830 قلب تپنده مودم X300 خواهد بود که نوید رسیدن به سرعت‌های بسیار بالا با تجمیع فرکانس بسیار قدرتمند را می‌دهد.

اجازه بدهید ابتدا کمی از T830 و امکاناتش صحبت کنیم. این پردازنده از نسخه ۱۶ استارندارد ۳GPP  پشتیانی می‌کند.

T830 از ۴ هسته قدرتمند Cortex-A55 با کلاک ۲.۲ گیگاهرتز قدرت می‌گیرد که این پردازنده با پشتیبانی از رم LPDDR4x / LPDDR5 بسیار پر سرعت نوع eMMC 5.1 ، نوید یک کارکرد بدون ایراد را تا سالیان طولانی می‌دهد.

مودم ZLT X300

این پردازنده از هر دو نوع SA  و NSA فناوری ۵G پشتیبانی می‌کند. همچنین حداکثر تجمیع ۳ فرکانس ۵G روی نوع NSA و ۴ فرکانس روی SA نشان می‌دهد که قرار است سرعت‌های فوقعلاده‌ای را ببینیم.

در تئوری نیز این سرعت‌ها تایید می‌شود و طبق ادعای مدیاتک، T830به سرعت عالی ۷.۰۱ گیگابیت برثانیه برای دانلود و ۲.۵ گیگابیت برای آپلود روی شبکه ۵G می‌رسد.

مودم ZLT X300

اگر ۴G هنوز هم برایتان مهم است نیز باید بگویم که این پردازنده از رده CAT 19 برای دانلود و CAT 18 برای آپلود است. این یعنی حداکثر سرعت ۱.۶ گیگابیت برای دانلود و ۲۰۰ مگابیت برای آپلود.

همچنین این پردازنده با پشتیبانی از پورت لن ۱۰ گیگابیتی قدرت خود را بیش از پیش به رخ می‌کشد.

ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که T830 کاملا با وای‌فای ۶E و ۷ سازگار است و این‌ها آخرین تکنولوژی وای‌فای روز هستند.

مودم ZLT X300

اما تا اینجا هرچه گفتیم از پردازنده مودم X300 بود و این را نگفتیم که آیا مودم از تمام ظرفیت پردازنده استفاده می‌کند یا خیر؟ چون همانطور که حتما می‌دانید مرسوم است بین سازندگان که عملکرد پردازنده به دلیل بالابردن پایداری، محدود می‌شود.

در اینجا هم محدودیت‌هایی هست. بطور مثال مودم X300 در سری عادی و PRO فقط از یک پورت LAN/WAN  ۵ گیگابیتی و ۳ پورت لن ۱ گیگابیتی بهره می‌برد. البته بازهم بسیار خوب است.

اما در مدل MAX، علاوه بر یک پورت ۵ گیگابیتی، ۳ پورت دیگر ۲.۵ گیگابیتی هستند که شاهکار است.

ZLT برای هماهنگی هر چه بیشتر پردازنده‌ها، تمام پردازنده‌های وای‌فای را نیز از مدیاتک تهیه کرده است که مدل‌های زیر هستند:

MT7996AV+MT7976GN+MT7977BN+MT7977AN

این مودم از ۳ فرکانس ۲.۴، ۵ و ۶ گیگاهرتز برای وای فای استفاده می‌کند که به ترتیب قدرت انتقال ۱۴۴۰، ۵۷۶۰ و ۱۱۵۲۰ مگابیت را روی شبکه وای‌فای فراهم می‌کنند که اعدادی بی‌نظیر هستند.

مودم ZLT X300

برای این منظور از یک آنتن ۳ dBi برای فرکانس ۲.۴ و ۲ آنتن ۵ dBi برای ۵ و ۶ گیگاهرتز استفاده شده است که برای پوشش محیط‌های متوسط مناسب هستند.

ترکیب این پردازنده‌ها، آخرین نسل وای‌فای یعنی وای‌فای ۷ را برای این مودم به ارمغان می‌آورند.

همچنین در نسخه آزمایشی این مودم قابلیت NFC نیز برای این مودم به نمایش در آمد که برای استفاده به جای تایپ گذرواژه استفاده می‌شود.

۸ گیگابایت حافظه ROM و ۲ گیگابایت حافظه RAM، کارکرد بدون مشکل پرچمدار ZLT را تضمین خواهند کرد.

این مودم برای کشورهایی که از ESIM هم استفاده می‌کنند نیز آماده شده است و از این فناوری نیز پشتیبانی ‌می‌کند.

از دیگر پورت‌های مودم ‌X300 می توان به پورت RJ11 برای مصارف VOIP  اشاره کرد. همچنین این مودم از USB 3.2 نیز پشتبانی خواهد کرد که البته سفارش آن برای شرکت‌ها اختیاری است.

مشخصات فنی باندهای فرکانسی سری مودم‌های ZLT X300

مانند هر مودم سیم‌کارتی دیگر، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر مودم باند‌های فرکانسی آن است. معمولا مودم‌های ZLT به لحاظ باند فرکانسی بسیار کامل هستند و X300 نیز از این قضیه مستثنا نیست.

این مودم روی ۵G از باندهای زیر پشتیبانی می‌کند:

۵G NR: N1/N3/N5/N7/N8/N20/N28/N38/N40/N41/N71/N75/N77/N78/N79

در ۵G این مودم از مدولاسین‌های ۲۵۶QAM برای دانلود و آپلود پشتیبانی می‌کند که بسیار مناسب است.

همچنین تجمیع ۴ فرکانس و MIMO 4*4 برا دانلود و MIMO 2*2 برای آپلود نیز تضمین کننده سرعت این مودم روی نسل پنجم خواهد بود.

روی ۴G نیز این مودم باندهای زیادی را پشتیبانی‌ می‌کند که می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

۴G FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28/B32/B71

۴G TDD: B38/B40/B41/B42/B43

همچنین در ۴G نیز MIMO 4*4 در دسترس است که در باندهای زیر اتفاق می‌افتد:

LTE DL 4 × ۴ MIMO:B1/B3/B7/B8/B38/B40/B41/B42/B43

همانطور که مشاهده می‌کنید مودم X300 یک مودم کاملا فول باند است و از همه باندهای موجود در ایران پشتیبانی می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که این باندها در نسخه کارخانه این مودم هستند و ممکن است نسخه‌های سفارشی برای اپراتورهای مختلف برخی از باندها را نداشته باشد و باید منتظر مشخص شدن این قضیه بمانیم.

مودم ZLT X300

مودم X300 برای دریافت هر چه بهتر این باندهای فرکانسی نیز به ابزارهای قدرتمندی مجهز است.

درست است که این مودم آنتن خارجی پشتیبانی نمی‌کند اما در عوض تعداد زیادی آنتن داخلی قدرتمند برای گیرندگی هر چه بهتر دارد.

در واقع ۸ آنتن داخلی omnidirectional و همچنین ۴ آنتن داخلی  directional به قدرت ۱۱dbi کار گیرندگی را به بهترین شکل ممکن انجام خواهند داد.

جمع‌بندی و ارزش خرید

برای بررسی ارزش خرید باید قیمت این مودم را ببینم و چیزی که مشخص است این مودم هنوز عرضه عمومی نشده است و قیمت آن را نمی‌دانیم.

با فرض اینکه این مودم به ایران راه پیدا کند، از آنجایی که معمولا مودم‌های ZLT خوش قیمت هستند، می‌توان امیدوار بود که این مودم نیز قیمت خوبی داشته باشد.

مودم ZLT X300

همچنین امیدواریم اپراتورهای داخلی نیز این مودم را باندل کنند. البته به شرطی که قواعد باندل سازی و کاهش قیمت نسبت به نسخه آنلاک را در نظر بگیرند.

در ضمن به احتمال زیاد شریک تجاری خاورمیانه ZLT یعنی اپراتور DU امارات، بزودی این مودم را باندل خواهد کرد و احتمالا این مودم نیز مانند سایر مودم‌های ZLT با آرم این اپراتور به دست ما ایرانی‌ها برسد.

در پایان باید بگوییم که مودم X300 باتوجه به مشخصات، یک مودم کاملا ارزنده و پرچمدار است و با کیفیتی که از مودم‌های قبل ZLT سراغ داریم، این مودم نیز مودم با کیفیتی خواهد بود که در صورت ارائه با قیمت منصفانه، مشتریان زیادی در ایران خواهد داشت.

نظر شما چیست؟ آیا تا به‌حال از محصولات ZLT استفاده کرده‌اید؟ نظراتان را در مورد محصولات شرکت ZLT و همچنین مودم X300 با ما در میان بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا