نقد و بررسی

نگاهی به مودم ۵G زد ال تی X21

یک ناشناخته با مشخصات نسبتا خوب در بازار ایران

با شتاب‌گیری توسعه ۵G در ایران و مشخصا اپراتور ایرانسل، موجی از مودم‌های ۵G در حال سرازیر شدن به بازار ایران هستند. جدیدترین مودمی که در فروشگاه‌ها و کانال‌ها پیدا کردیم؛ مودم روتر فایوجی ZLT X21 است.

این مودم را با محصولات ZTE اشتباه نگیرید و اصلا ربطی به شرکت ZTE ندارد. ZLT یک شرکت هنگ‌کنگی سازنده مودم است که تا کنون چندین مدل ۴G و ۵G معرفی کرده و محصولات‌اش شناخته شده هستند.

مودم زد ال تی X21 یک Indoor CPE 5G است؛ از فرکانس‌های رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و به وای‌فای دو بانده مجهز است. از باند ۴۲ و اینترنت TDLTE پشتیبانی نمی‌کند ولی پوشش‌دهی کاملی از باندهای رادیویی FDD دارد.

زد ال تی X21

این مودم با قیمت حدود ۶ میلیون تومان به صورت استوک در ایران عرضه شده است. با هم، نگاهی به مشخصات این مودم سیم‌کارتی ۵G خواهیم انداخت:

معرفی مودم ZLT X21

گفتیم یک مودم سیم‌کارتی رومیزی برای اتصال به شبکه‌های ۴G و ۵G است.

در ۵G فقط از باندهای فرکانسی زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند ولی fi هر دو شبکه SA و NSA وصل می‌شود. در ۴G LTE از باندهای فرکانسی FDD به طور کامل پشتیبانی کرده ولی باند ۴۲ روی TDD را ندارد تا بزرگ‌ترین عیب این مودم ۵G برای کاربران ایرانی باشد.

مودم 5g شرکت ZLT

یک پردازنده دو هسته‌ای به نام UNISOC IVY510 با معماری ARM Cortex-A55 روی این مودم قرار داده شده است که از حداکثر سرعت کلاک ۱.۳۵ گیگاهرتزی سود می‌برد. ۴ گیگابایت رم DDR3 و ۲ گیگابایت رام کمک می‌کنند تا سرعت پردازش این مودم بالا باشد.

تراشه وای‌فای اصلی مودم ZLT X21 از شرکت مدیاتک و مدل ۸۱۹۸D است. استاندارد وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac با دو باند رادیویی را پشتیبانی می‌کند و دارای ۴ درگاه شبکه LAN گیگابیتی است. از یک درگاه یو اس بی Type C نیز سود می‌برد.

بیشتر بخوانید: بررسی ۱۸ مودم ۵G برتر بازار ایران

آنتن‌های این مودم که تعدادشان به ۸ آنتن می‌رسد؛ همگی داخلی هستند که دو آنتن برای وای‌فای و ۶ آنتن برای اتصال به شبکه‌های موبایل است.

مشخصات اینترنت ۴G و  ۵G

تراشه مودمی که روی این دستگاه نصب شده؛ می‌تواند حداکثر سرعت دانلود ۲ گیگابیت بر ثانیه و آپلود ۱ گیگابیت بر ثانیه را به ارمغان بیاورد. برای دانلود متکی به MIMO 4×4 و برای آپلود MIMO 2×2 است.

در شبکه‌های ۴G LTE از رده LTE Cat 12 با حداکثر سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت و آپلود ۱۰۰ مگابیت است. در LTE نیز از MIMO 2×2 سود می‌برد و حداکثر می‌تواند سه باند رادیویی را تجمیع فرکانس کند.

ZLT X21 5G CPE

وضعیت پشتیبانی از باندهای رادیویی مودم X21 روی ۴G و ۵G به شرح زیر است:

۵G NR: N1/N3/N8/N28/N41/N77/N78/N79

۴G FDD: B1/B2/B3/B5/B7/B8/B20/B28A/B28B

۴G TDD: B34/B38/B39/B40/B41

بنابراین، در حالی‌که از تمامی باندهای رادیویی شبکه ۴G LTE و ۵G در ایران پشتیبانی می‌کند ولی فاقد باند ۴۲ برای اینترنت TDLTE است. کاربران ایرانی می‌توانند هر نوع سیم‌کارت ۴G از هر اپراتوری روی این مودم بیندازند جز سیم‌کارت TDLTE.

بیشتر بخوانید: نگاهی به مودم ۵G بیرونی هواوی N5368X؛ پای سریع‌ترین اینترنت را به داخل خانه باز کنید

۵ آنتن ۵G با قدرت ۵ دسی بل به همراه ۲ آنتن ۴G LTE با قدرت ۳ تا ۵ دسی بل روی این مودم کار شده تا بالاترین گیرندگی سیگنال ممکن را داشته باشد. موضوعی که در تست‌ها هم به اثبات رسیده و از نظر سرعت و گیرندگی آنتن، امتیاز خوبی می‌گیرد.

مشخصات وای‌فای مودم ZLT X21

در وای‌فای، از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac یا وای‌فای ۵ پیروی می‌کند و روی هر دو کانال رادیویی وای‌فای، دارای MIMO 2×2 به همراه ۲ آنتن داخلی است. قدرت این آنتن‌ها ۴ دسی بل است.

روی فرکانس ۵ گیگاهرتز، حداکثر از پهنای‌باند ۸۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و حداکثر ۳۲ کاربر می‌توانند به طور همزمان به مودم وصل شوند.

مودم X21

نکته گفتنی مهم درباره وای‌فای این مودم، پشتیبانی از پروتکل رمزنگاری WPA3 است که معمولا در وای‌فای ۶ مشاهده کردیم ولی اکنون روی وای‌فای ۵ در دسترس است.

قابلیت تعریف SSID شبکه میهمان یا چند SSID روی این مودم وجود دارد.

طراحی و مشخصات ظاهری

وزن این مودم مشابه دیگر مودم‌های ۵G رومیزی و حدود ۵۸۰ گرم است. اندازه آن هم ۱۱۷ در ۱۱۷ در ۱۸۰ میلی متر می‌شود که برای یک مودم ۵G چندان بزرگ و بلند نیست.

بیشتر بخوانید: پیشرفته‌ترین مودم ۵G با ویژگی‌هایی مانند باند C، وای‌فای ۶E و اترنت ۲.۵ گیگابیت

ظاهرا این مودم استوانه‌ای با رنگ سفید است. درگاه‌های شبکه و کلیدها و کانکتور آداپتور برق در پشت مودم هستند و روی پنل جلویی، چراغ‌های نمایشگر وضعیت شبکه‌های ۴G و ۵G، وضعیت آنتن‌دهی مودم و پاور دیده می‌شوند.

مودم روتر ZLT X21

دارای کلیدهای On/Off، ریست و WPS است و بدون باتری و مستقیم از برق شهری با آداپتور ۱۲ ولت ۲ آمپر استفاده می‌کند.

در بخش پایینی مودم، هیچ شیار یا درگاه ارتباطی نیست و اسلات سیم‌کارت در همان پنل پشتی و کنار درگاه USB C دیده می‌شود. بخش بالایی دستگاه مشبک و دارای طراحی بوده و جلوه خوبی دارد.

حرف آخر

فعلا نمی‌توانیم درباره سرعت، کیفیت و عملکرد مودم ZLT X21 اظهارنظر کنیم و مثلا بگوییم از کدام مودم ۵G بازار قوی‌تر یا ضعیف‌تر است.

هنوز تست‌های سرعت این مودم در ایران به دست‌مان نرسیده است و کاملا از نظر کارایی، یک مودم ناشناخته است. البته، چند فروشگاه، حسابی از این مودم تعریف و تمجید کردند ولی این احتمال می‌رود که برای فروش دستگاه بوده و واقعیت نداشته باشد.

قیمت مودم ZLT X21

اشاره کردیم که با قیمت ۶ تا ۶.۵ میلیون تومان در بازار ایران به فروش می‌رود که در مقایسه با مودم‌های ۵G دیگر بازار، ارزان است ولی باید کیفیت و کارایی آن را هم بسنجیم.

بیشتر بخوانید: نگاهی به مودم ۵G قابل حمل ای ای QTAD52E

اینکه از اینترنت TDLTE پشتیبانی نمی‌کند؛ یک ضعف بزرگ است ولی در آن سو، می‌توانید هر سیم‌کارت FDD را روی مودم ZLT تست و استفاده کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫8 دیدگاه ها

      1. یه دونه بدون کارتن رو داره میده هفت تومن خوب بخام هفت بدم یکی دو تومنم میزارم روش نوکیا یا هواوی دست دوم میگیرم.دست دومش حدود ۵ میارزه

  1. با سلام بنده این مودم رو دارم و ۵،۳۰۰ میفروشم , فروشگاه مکران نت بلوچستان ۰۹۰۳۴۷۰۸۷۱۸
    مدل ارتقا یافته اش هم دارم تحت عنوانX20

  2. مودم خوبیه دوستان(نسبت به قیمتش)
    ۵G
    وای فای باند ۵
    گین آنتن بالا
    نقطه ضعفش اینترنت نسل ثابت TD-LTE هستش که X20 و X28 همین مدل TD-LTE ساپورت میکنه
    قیمت حال حاظر مودم حدود ۳۷۰۰ هستش که ارزش خرید بالایی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا