نقد و بررسی

بررسی مودم ZLT X28: بهترین مودم ۵G زیر ۱۰ میلیون تومان

پشتیبانی از اینترنت‌های 3G/4G/5G/TDLTE با وای فای AX1500 و دسترسی پنل سوپرادمین

به نظر ما، مودم ZLT X28 را می‌توان بهترین فایوجی زیر ۱۰ میلیون تومان و خوش قیمت بازار دانست؛ مودمی که می‌تواند جایگزین بهترین سیم کارتی‌های ۴.۵G شود.

مزیت بزرگ مودم X28، پشتیبانی از همه سیم‌کارت‌ها و اینترنت‌های سیم‌کارتی در ایران (۳G/4G/4.5G/5G/TDLTE) با قابلیت انتخاب دستی باند رادیویی، وی پی ان و دسترسی پنل سوپرادمین است.

قیمت این مودم در بازار حدود ۸ تا ۹ میلیون تومان است. در هنگام ورود به ایران، ده میلیون تومان و بالاتر هم به فروش می‌رفت ولی در وضعیت رکود این روزهای بازار و افت قیمت‌ها، به ۸ میلیون تومان رسیده است.

با هم نگاهی به این مودم روتر CPE 5G ساخت شرکت ZLT می‌اندازیم؛ البته در ایران بیشتر با برند اپراتور Du به فروش می‌رسد. پیش‌تر، مودم‌های ZLT X20 و ZLT X21 را هم در سایت شبکه‌چی بررسی کردیم.

بررسی مودم ZLT X28

مشخصات مودم ZLT X28

دستگاه X28 یک ۵G Indoor CPE است. به زبان ساده‌تر، مودم روتر سیم کارتی ۴G LTE/5G با پردازنده مدیاتک T750، رم ۸ گیگابایت و رام یا حافظه فلش ۸ گیگابایت.

در ارتباطات ۵G از شبکه‌های SA و NSA پشتیبانی می‌کند؛ در ۴G LTE تقریبا از تمام باندهای رادیویی FDD و TDD پشتیبانی می‌کند و مجهز به MIMO 4×4 در هر دو شبکه موبایل است.

حداکثر سرعت دانلود مودم X28 روی فایوجی به ۴ گیگابیت و آپلود ۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

مشخصات مودم X28

در شبکه‌های ۴G LTE، حداکثر سرعت دانلود برابر با ۱.۶ گیگابیت و آپلود ۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه است. مودم ما از رده LTE Cat 20/18 است.

باندهای فرکانسی:

۵G NR FDD: N1/3/5/7/8/20/28

۵G NR TDD: N38/40/41/77/78

۴G LTE FDD: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28/B32

۴G LTE TDD: B38/B40/B41/B42/B43

وای‌فای ۶ دو بانده AX1500

در وای‌فای، از استاندارد ۸۰۲.۱۱ax یا وای فای ۶ سود برده و جزو رده AX1500 محسوب می‌شود که برای کاربران خانگی مطلوب و پرطرفدار است.

به این صورت که حداکثر سرعت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز به ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۸۶۷ مگابیت می‌رسد و دارای MIMO 2×2 در هر دو فرکانس رادیویی است.

این روزها، مودم ۴G و ۵G با وای فای ۶ ارزش خرید زیادی دارد؛ چون نسل وای فای ۸۰۲.۱۱ac هم در حال فراموشی است و بسیاری از لپ‌تاپ‌ها و گوشی‌های موبایلی که استفاده می‌کنیم؛ وای‌فای ۶ هستند.

نکته آخر درباره وای فای این مودم، پشتیبانی همزمان از ۶۴ کاربر است.

درگاه‌های ارتباطی

یکی از مزایای ZLT X28 در درگاه‌ها است.

نخست، باید بگوییم دارای ۱۲ آنتن MIMO 4×4 داخلی برای اتصال به شبکه‌های ۴G و ۵G است. این تعداد آنتن به ما می‌گوید بیشترین دریافت سیگنال را خواهید داشت و انتظارمان از سرعت را بالا می‌برد.

مودم X28

دوم، یک درگاه USB Type C داریم که برای اتصال دستگاه‌هایی مانند گوشی موبایل، تبلت و پاوربانک به مودم و شارژ آن‌ها است.

۴ درگاه شبکه اترنت LAN با سرعت هزار گیگابیت داریم که یکی از آن‌ها عملکرد WAN را هم دارد و می‌توانید یک مودم دیگر به آن وصل کرده و اینترنت را روی X28 به اشتراک بگذارید.

کلید ریست و کانکتور آداپتور برق ۱۲ ولت/۱.۵ آمپر در پشت مودم و کلید WPS در پنل جلویی است.

طراحی ZLT X28

ایکس ۲۸ یک مودم هشت ضلعی است. مدل‌های X20 و X21 استوانه‌ای چهار ضلعی بودند. X28 باز هم طراحی عمودی و استوانه‌ای دارد ولی ۸ ضلعی شده که به نظر ما زیباتر از مدل‌های قبلی است.

همه مودم‌های ZLT سفید رنگ و با طراحی خلوت هستند. فقط یک لوگو در وسط پنل جلویی می‌بینید که حالا Du یا ztozed است. در پایین لوگو هم تعدادی چراغ LED و پایین‌تر از آن‌ها، کلید WPS خودنمایی می‌کند.

یک تمایز بزرگ مودم X28 از دو تای قبلی در سر استوانه و بخش زیرین است. بخش سری مودم ساده و مینیمال است و طراحی نقش‌دار یا مشبکی ندارد.

بخش زیرین هم در طرفین پنل جلویی یک طرح مشبک وار گرفته است که مودم را قشنگ‌تر جلوه داده ولی به تهویه هوا و خنکی بیشتر درون جعبه کمک می‌کند.

مودم ZLT X28

همه درگاه‌ها و کلیدها و اسلات سیم کارت در پشت مودم و بین فضایی کوچک، چینش شدند که به نظر زیاد قشنگ نشده و شلوغ است.

درگاه Type-C و شیار سیم کارت پیش هم هستند؛ کلید ریست و کانکتور آداپتور باز هم کنار یکدیگر و پایین آن‌ها، ۴ درگاه LAN زرد رنگ دیده می‌شود.

چینش درگاه‌ها در یک فضای کوچک و پایین استوانه مودم، خبر از استفاده آنتن‌های بزرگ و بلند در طول کل بدنه می‌دهد و برای کاربر چیزی بهتر از آن نیست.

اندازه مودم ۱۲۰ در ۱۲۰ در ۱۸۸ میلی متر است تا نشان بدهد یک مودم کوچک نیست.

تست و ارزیابی مودم X28

اگر بخواهیم مزیت بزرگ دیگر مودم زد ال تی ایکس ۲۸ را بگوییم؛ دسترسی به سوپر ادمین و در نتیجه قابلیت تعریف APN، قفل شبکه، قفل باند رادیویی و انتخاب دستی باندها است.

خود این ویژگی باعث افزایش سرعت و کارایی مودم می‌شود. حالا، تصور کنید X28 از قابلیت MIMO 4×4 و تجمیع خودکار چند باند رادیویی نیز برخوردار باشد.

به همین دلیل، در غالب تست‌هایی که در ایران با مودم X28 گرفته شده است؛ می‌بینیم سرعت اینترنت موبایل بیشتر از ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است.

باند رادیویی مودم ZLT X28

روی ایرانسل سرعت‌های ۱۲۰ مگابیت با آپلود ۳۳ مگابیت یا با شاتل موبایل، سرعت ۱۴۱ مگابیت با آپلود ۵۲ مگابیت و پینگ ۱۵ میلی ثانیه ثبت شده است.

حتی در نرم‌افزار دانلود منیجر IDM سرعت گاها به ۲۰ مگابایت می‌رسد.

در اینترنت TDLTE ایرانسل، سرعت کمی پایین‌تر است و بین ۸۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه است. دلیلش هم، تک باند بودن اینترنت TDLTE و عدم تجمیع و همین‌طور، پهنای‌باند کم است.

تست‌های ۵G از این مودم در ایران ندیدیم ولی خارج از کشور، سرعت‌های ۴۰۰ الی ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه ثبت کرده است.

قیمت مودم ZLT X28

قیمت ZLT X28 در ایران از ۸ میلیون تومان تا ۹ الی ۹/۵ میلیون تومان است. فروشگاه‌های رسمی و معتبر، کمی گران‌تر می‌فروشند و فروشگاه‌های گمنام و کمتر شناخته شده‌تر، حتی زیر ۸ میلیون تومان هم به خریدار می‌دهند.

این قیمت با توجه به آنلاک بودن مودم، پشتیبانی از همه باندهای رادیویی، پشتیبانی از ۵G و TDLTE، پنل کاربری سوپرادمین، پشتیبانی از VPN و APN و تنظیمات دیگر و همین‌طور کیفیت سرعت اینترنت، مناسب است.

ارزش خرید و حرف آخر

در واقع، مودم X28 را باید بهترین مودم ۵G زیر ۱۰ میلیون تومان بازار بدانیم؛ بهتر از X20 و X21، بهتر از KJ33 و مودم‌های ارزان قیمت دیگر.

اگر بخواهید برای یک مودم سیم کارتی ۴.۵G/TDLTE حدود ۶ الی ۷ میلیون تومان هزینه کنید؛ مثلا بخواهید هواوی B612 را بخرید؛ خرید X28 منطقی‌تر و به برد نزدیک‌تر است.

قطعا سرعت و کیفیت اینترنتی که مودم X28 به شما می‌دهد؛ خیلی بهتر از مودم‌های B622 و B612 و HWS33 و نظایر این‌ها است که در بازار با قیمت‌های ۶ الی ۷ میلیون تومان، خرید و فروش می‌شوند.

مشخصات خوب این مودم به همراه پنل کاربری باز که برای کاربران ایرانی اهمیت زیادی دارد؛ باعث می‌شود مودم ایکس ۲۸ را بهتر از مودمی مانند نوکیا گیت وی ۳.۱ بدانیم که از نظر پنل کاربری و تنظیمات مقداری ضعیف است.

این مودم در حد و اندازه فایوجی‌های پرچم‌داری مانند اوپو ۵G T1A یا هواوی H122 نیست.

مزایا:

۱- سرعت اینترنت بسیار بالا (تجمیع خودکار)

۲- فول باند (پشتیبانی از همه باندهای ۵G و ۴G و TDLTE)

۳- پشتیبانی از VPN

۴- پنل سوپر ادمین و انتخاب دستی باند رادیویی (قفل باند)

۵- درگاه USB Type-C

۶- قیمت نسبتا مناسب در مقایسه با مودم‌های ۴.۵G

معایب:

۱- عدم پشتیبانی از آنتن خارجی

۲- کلید روشن/خاموش مودم و وای‌فای ندارد

قیمت و خرید مودم ZLT X28


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫17 دیدگاه ها

  1. سلام. گفتید سرعت هایی که با این مودم تو ایران ثبت شده…
    از چه سایتایی میشه سرعت مودم های مختلف تو ایران رو دید؟!

  2. سلام خدمت مدیریت سایت شبکه چی ،

    طبق تست هایی که همکاران روی این مودم داشتن این مودم مشکل پریدن آنلاک داره به طوری که با هربار ریست امکان پریدن آنلاک و برگشتن تنظیمات اوپراتور DU میشه .
    همینطور گزارش هایی بودن که میگن روی باند ۴۲ مشکل اتصال وجود داره .

    لطف کنید یه بررسی انجام بدید که کسی به اشتباه نیوفته

  3. سلام خسته نباشید پست مفیدی بود اقای محمد زاده
    از شما و دوستان سوالی داشتم شما در اخر پست نوشتین “این مودم در حد و اندازه فایوجی‌های پرچم‌داری مانند اوپو ۵G T1A یا هواوی H122 نیست.”
    اما میخواستم بدونم برای فردی که تو تهران زندگی میکنه و دسترسیش بد نیست برای اینترنت مناسب گیم و استریم که اپلود بالا اهمیت زیادی داره کدوم مودم رو پیشنهاد میدین؟ یعنی اگه من این مودم x28 یا مودمی مثل اوپو و یا هواوی N5368x مکس رو تهیه کنم که قیمیت مدل هواوی تقریبا دو برابره مودم زد ال تی هست چقدر توی کیفیت و سرعتی که میگیرم تتفاوت هست؟ مثلا از یک اپراتور یکسان خیلی سرعت و کیفیت متفاوتی ممکنه تجبره کنم؟ و ارزش صبر کردن و هزینه کردن برای مودم های رده بالای ۵جی رو در چه حد میدونین ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    1. سلام دوست عزیز
      ببینید ما کلا خرج کردن بیشتر از ۱۰ میلیون تومان برای خرید مودم را نمی‌پسندیم؛ چون از یک جایی به بعد، هرچقدر مودم پیشرفته‌تر و خفن‌تر باشد؛ شبکه ایران جوابگو نیست. با یک مودم ۶ الی ۷ تومانی هم می‌شود همان سرعت را داشت؛ بدون چند قابلیت اضافه.
      بنابراین، خرید مودمی مانند X28 منطقی‌تر از اوپو یا نوکیا یا هواوی H112 است.

  4. با سلام- بین این مودم و مودم نوکیا FastMile 5G 3.1 Gateway با توجه به عدم انتخاب باند رادویی بصورت دستی در نوکیا- کدام مورد رو بیشنهاد میکنید و اینکه
    سوال دوم. تا سقف قیمت بیست میلیون کدام مودم با سابورت از td lte ایران- امکان قفل روی باندهای دلخواه را می دهد.

    اگه لطف کنید زودتر جواب بدید تا همه چی گرون تر نشده و دستم کوتاه تر … ممنون میشم. درود بر شما بهترین سایت بررسی مودم

  5. طی صحبتی که با یکی از فروشندگان مودم داشتم درباره این مدل بهم گفتن که بعد از یک بار ریست فکتوری تمامی تنظیمات و حالت آنلاکش از بین میره و باید دوباره انلاک کرد

    1. اولا که من یه مودم قدیمی هواوی دارم حدود هشت ساله، فقط یکبار ریست کردم اون هم اوایل کار که بلد نبودم باش کار کنم. ثانیاً لاک هم بشه، این مدل آنلاکش خیلی خیلی راحته.

  6. سلام
    تجربه یک ماه استفاده از مودم X28
    قبلا مودم B612 داشتم و مشکل پینگ داشتم (۶۰) بعد از تحقیق های فراوان این مودم گرفتم .مقایسه سرعت این دو مودم به شرح زیر است:
    سرعت دانلود از ۳۰ مگابیت به ۹۰ در TD و در حالت FD از ۸۰ به ۱۸۰ تغییر کرد ولی پینگ تفاوتی نداشت سرعت اپلود کمی بهر شد ولی چشم گیر نبود
    مشکلات باند و پریدن انلاک درست نیست و با یک تنظیم مجدد دوباره انلاک میشه در اصل بعد ریست فکتوری خودتون می توانید به راحتی انلاک کنید (حدو ۲ دقیقه زمان بر هست) .
    در کل با مودم B612 قابل مقایسه نیست.
    تنها علامت سوالی که برام وجود داره کیفیت در طولانی مدت هست .

    1. شما با چه قیمتی؟ و از کجا تهیه کردین؟
      آیا الان هم از خریدتون راضی هستین؟ یا x20 انتخاب بهتریه؟
      چون X28 با ورژن ۱.۳ توی ایران میگن اصلا کار نمیکنه

      1. سلام دوست عزیز
        مودم ZLT X28 فقط نسخه ۱.۲ در ایران کار می‌کند و نسخه‌های ۱.۳ و ۱.۴ در ایران کار نمی‌کنند.
        باید از فروشنده معتبر بگیرید تا نسخه نامناسب برای ایران به شما ندهد
        موفق باشید

  7. سلام من با مطالعه این صفحه اقدام به خرید این مودم کردم ولی متوجه شدم حتی با دسترسی سوپرادمین هم از وی پی ان پشتیبانی نمیکنه. لطفاً اصلاح بفرمایید

  8. سلام دوستان من میخوام این مودم رو بگیرم و توی کامنت ها گفتن با ریست کردن مجدد لاک میشه
    مگه این مودم انلاک نیست؟؟
    فروشنده ها میگن مودم انلاک هست
    توی اینترنت هم هرچی بگردی انلاک کردن این مودم موجود نیست
    لطفا هرکس تست کرده اطلاعات بده اگر لاک اپراتور هست نخرم و برم هواوی ۲۳۶۸ بگیرم
    و سوال اخرم اینه این مودم میشه انتن های ۴g که نمایش میده رو روش سوییچ کرد؟
    چون رایتل هم با شبکه همراه اول هم ایرانسل کار میکنه میتونی روی سرچ دستی بزاری و سوییچ کنی روی هرکدوم که دوس داری
    روی این مودم این امکان هست؟

    1. سلام و درود
      عزیز مودم انلاک کارخانه ای هست برای ساپورت سیم کارت و اپراتورها
      اونی که لاک میشه پنل کنترل مودم هست بعد ریست فکتوری
      که میشه راحت دوباره انلاک کنی
      فیلم اموزش تو یوتیوب هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا