نقد و بررسی

معرفی مودم ZLT X28 Pro و تفاوتش با مدل X28 معمولی

آیا خرید مودم X28 پرو با ۲ الی ۳ میلیون تومان پول بیشتر منطقی است؟

شاهد ورود مدل جدیدی از مودم ۵G محبوب و پر فروش ZLT X28 به نام ZLT X28 Pro به بازار ایران هستیم. مدل پرو حدود ۲ میلیون تومان تفاوت قیمت دارد و می‌خواهیم ببینیم چقدر ارزش خرید دارد؟

وقتی پسوند Pro به یک محصول اضافه می‌شود؛ یعنی باید منتظر ویژگی‌ها و امکانات بیشتری باشیم. مودم ZLT X28 Pro هم بر اساس همان طراحی و سخت‌افزار و مشخصات مدل X28 معمولی است ولی چند ویژگی فوق‌العاده جدید دارد.

پس، دنبال یک مودم با طراحی جدید یا پردازنده آپدیت شده و وای فای سریع‌تر نباشید!

معرفی مودم ZLT X28 Pro

اگر دنبال خرید مودم ۵G بوده باشید؛ احتمالا در فروشگاه‌های مختلف نام مودم X28 را دیدید.

یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مودم‌های این روزهای بازار ایران که بسیاری اعتقاد دارند بهترین مودم ۵G زیر ۱۰ میلیون تومان بازار است.

از برند ZLT چندین مودم در بازار داریم؛ مانند ZLT X20 یا ZLT X21 و همین‌طور مودم اوت دور ZLT X10 اما بهترین و به قولی پرچم‌دارترین مودم این برند همان ZLT X28 است.

مودمی با پشتیبانی از همه باندهای فرکانسی رادیویی ایران و قابلیت اتصال به شبکه‌های ۴G و ۵G و TDLTE.

مودم X28 پرو

آنلاک با سرعت و گیرندگی خوب؛ پردازنده معروف مدیاتک T750 و وای فای ۶ دو بانده و ۱۲ آنتن داخلی LTE و ۴ درگاه شبکه LAN گیگابیتی.

سرعت دانلود ۱.۶ گیگابیت روی ۴G (رده LTE Cat19) و دانلود ۴ گیگابیت روی ۵G و آپلود ۱ گیگابیت.

یکی از دلایل سرعت و کیفیت بسیار خوب این مودم، استفاده از ۸ گیگابایت رم و ۸ گیگابایت حافظه فلش است.

به این مزایا، قیمت خوب حدود ۸ تا ۹ میلیون تومانی را هم اضافه کنید تا بفهمید چرا مودم X28 ایده‌آل بسیاری از کاربران اینترنت سیم کارتی است.

همه این ویژگی‌ها را مودم X28 Pro نیز دارد؛ به اضافه چند ویژگی جدید و جذاب!

تفاوت مودم X28 Pro و X28 معمولی

اولین و بزرگ‌ترین تفاوت مدل پرو مودم زد ال تی ایکس ۲۸، در پشت مودم و درگاه‌ها است. جایی که در مودم X28 معمولی جای درگاه RJ11 دیده می‌شد ولی خبری از این درگاه نبود و اکنون در X28 Pro اضافه شده است.

مودم x28 معمولی
درگاه‌های پشتی مودم X28 معمولی

پس، شما در X28 Pro می‌توانید از درگاه تلفن ثابت و RJ11 برای تماس اینترنتی، ویپ و SIP نیز استفاده کنید؛ ویژگی که بیشتر X28 Pro را تبدیل به یک مودم ۵G سازمانی و کسب‌وکاری می‌کند.

X28Pro
درگاه‌های پشتی مودم X28 Pro و افزوده شدن درگاه تلفن ثابت

تفاوت بعدی، افزوده شدن ۲ آنتن وای فای داخلی به مودم است تا روی هر دو فرکانس ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز، حالا قابلیت MIMO 4×4 را داشته باشیم.

در X28 معمولی هر دو کانال وای فای MIMO 2×2 بودند. خوب، اضافه شدن دو آنتن وای فای، یعنی سرعت بیشتر، برد بیشتر و پوشش شبکه وای فای بهتر و قوی‌تر!

درگاه X28 Pro
نمایی دیگر از درگاه‌های پشتی X28 Pro

در کنار این دو تغییر بزرگ، شاهد سرعت اجرای بهتر مودم هستیم. فرآیند روشن شدن تا آماده به کار شدن مودم، سریع‌تر شده و دستورات روی پنل کاربری، با سرعت بالایی انجام می‌شوند.

برخی از کاربرانی که مودم ZLT X28 Pro را خریداری کردند نیز اعتقاد دارند قدرت گیرندگی سیگنال شبکه‌های موبایل مودم بهتر شده و سرعت بالاتری دریافت می‌کنند.

قیمت مودم ZLT X28 Pro و ارزش خرید

اشاره کردیم مودم X28 در بازار حدود ۸ الی ۹ میلیون تومان است. قیمت مودم X28 پرو اگر در فروشگاه‌های ایرانی یافت شود؛ حدود ۱۱ الی ۱۲ میلیون تومان است.

بنابراین، مدل پرو حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان گران‌تر است.

شاید برای یک کاربر عادی که صرفا می‌خواهد به اینترنت ۴G و ۵G برای کارهای روزمره وصل شود؛ پرداخت این هزینه اضافه، منطقی نباشد.

اصلا هم متوجه افزایش سرعت وای فای نشود یا از درگاه RJ11 تلفن ثابت استفاده نکند.

اما برای افرادی که دنبال یک مودم سازمانی و گزینه‌ای برای استفاده در دفتر کار هستند؛ باید منطقه بزرگی پوشش‌دهی وای فای داشته باشد و جزئی‌ترین افزایش کارایی و سرعت برایشان اهمیت دارد؛ خرید مودم X28 Pro منطقی است.

حالا، به نظر شما کدام مدل ارزش خرید دارد؟ همان X28 معمولی را بخریم یا سراغ X28 پرو برویم؟

راستی، می‌توانید چند مقایسه دیگر هم پیرامون ZLT X28 بخوانید:


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا