فناوری

تفاوت مودم همراه با مودم جیبی چیست؟

برخی از کاربران می‌پرسند چه تفاوتی میان مودم همراه و مودم جیبی هست و کدام‌یک را باید بخرند؟

شرکت‌های سازنده مودم‌های در طول این چند دهه، اصطلاح‌ها و عبارت‌های مختلفی برای فروش محصولات خود در میان مردم رایج کردند.

هات‌اسپات وای‌فای، مودم همراه، مودم جیبی، مودم موبایل، مودم مای‌فای و نظایر این‌ها تقریبا تفاوت زیادی با هم ندارند و همگی بر یک گونه دستگاه و مودم دلالت دارند ولی شرکت‌ها با تمرکز روی یک ویژگی‌ آن‌ها، نام‌های تبلیغاتی می‌سازند.

ماهیت مودم همراه و مودم جیبی مشابه و یکسان است. هر دو مودم شیار سیم‌کارت موبایل داشته و امکان اتصال به اینترنت موبایل را فراهم می‌کنند. این مودم‌ها می‌توانند به شبکه‌های ۳G یا ۴G یا LTE 4G را فراهم کنند. اخیرا هم شاهد ورود مودم‌های همراه ۵G هستیم.

تفاوت مودم همراه و جیبی

اما در ذهن و باور عام مردم، مودم همراه به مودمی گفته می‌شود که بشود به راحتی جابه‌جا کرد. یعنی قابلیت همراه داشته باشد. چنین مودم‌هایی سبک و جمع‌وجور هستند و از باتری سود می‌برند تا در مواقع ضروری بدون نیاز به اتصال برق کار کنند.

نمونه‌ای از یک مودم جیبی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های محدود

مودم‌های جیبی گونه‌ای از مودم‌های همراه هستند که در اندازه بسیار کوچک طراحی شده و واقعا درون جیب قرار می‌گیرند و به راحتی می‌توانید همراه خود به هر کجا ببرید.

مودم‌های همراه ممکن است در اندازه‌های بزرگ‌تر هم یافت شوند ولی وقتی می‌گوییم مودم جیبی منظورمان مودم‌های کوچک است. مودم‌های همراه معمولا قابلیت‌های بیشتری دارند و مثلا امکان اتصال آنتن خارجی، درگاه شبکه اترنت، درگاه USB و صفحه‌نمایش رنگی LCD را دارند.

نمونه‌ای از مودم همراه با ویژگی‌های گسترده‌اتر

مودم‌های جیبی ویژگی‌های کمتری دارند؛ ضعیف‌تر هستند و برای استفاده‌های شخصی و تک کاربری بیشتر مناسب خواهند بود.

بنابراین، وقتی در سایتی با عبارت‌های «مودم همراه» یا «مودم جیبی» برخورد کردید؛ بدانید هر دو این مودم‌ها یک کار انجام می‌دهند ولی شاید مودم همراه بزرگ‌تر و مودم جیبی کوچک‌تر باشد.

حالا، شما هستید که باید انتخاب کنید یک مودم با چه اندازه و مشخصاتی نیاز دارید و کدام‌یک برای شما مناسب‌تر هستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا