فناوری

نگاهی به مودم‌های جدید ۴G و TD-LTE ایرانسل

شرکت ایرانسل به مناسب سال جدید از چندین مودم ۴G و TD-LTE خود رونمایی کرده و با تخفیف ویژه به همراه سیم‌کارت و بسته اینترنت برای فروش عرضه کرده است. البته، این مودم‌ها از بهمن ماه به تدریج وارد سایت این اپراتور شده و در قالب طرح‌هایی به فروش می‌رسند.

اگر به سایت ایرانسل سری بزنید؛ در بخش مودم‌ها چند مدل و نام جدید می‌بینید. 

ایرانسل حداقل دو مودم ۴G و یک مودم TD-LTE جدید به فهرست مودم‌های پیشنهادی خود افزوده است. البته، اگر مودم FD-i40 A1 را یک مودم قدیمی محسوب کنیم.

مودم‌های FD-i40 E1 و FD-i40 B1 در دسته مودم‌های ۴G LTE روی سایت ایرانسل با طرح‌های ۲۰ درصد تخفیف به همراه بسته اینترنت و سیم‌کارت عرضه شدند.

در دسته مودم‌های TD-LTE هم شاهد یک مودم جدید به نام B5142 هستیم که به نظر مودمی رومیزی می‌آید.

مودم FD-i40 E1

خرید از سایت دیجی‌کالا

مودم FD-i40 E1 یک مودم ۴G با سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است که اجازه می‌دهد حداکثر ۳۲ کاربر به طور همزمان به آن متصل شوند. این مودم فاقد باتری است و نمی‌توان آن را یک مودم همراه یا جیبی تلقی کرد ولی یک مودم رومیزی کامل هم نیست.

این مودم دارای دو درگاه شبکه اترنت (احتمالا صد مگابیتی) است و وزنی ۲۰۰ گرمی دارد. قیمت این مودم روی سایت ایرانسل ۶۸۴ هزار تومان است.

مودم FD-i40 B1

خرید از سایت دیجی‌کالا

مودم ۴G جدید بعدی ایرانسل، مودم FD-i40 B1 است که شکل و شمایل مودم رومیزی با دو آنتن خارجی دارد. این مودم به ۴ درگاه شبکه اترنت مجهز شده و باز هم سرعتی ۱۵۰ مگابیتی روی شبکه‌های موبایل نسل چهارم دارد (Cat 4).

۳۲ کاربر از طریق وای‌فای به این مودم وصل می‌شوند؛ البته یک وای‌فای تک بانده سری N. قیمت این مودم روی سایت ایرانسل ۶۹۴ هزار تومان است.

مودم B5142

خرید از سایت دیجی‌کالا

اما سومین مودم جدید ایرانسل در ماه‌های اخیر، مودم تی‌دی‌ال‌تی B5142 است که به راحتی می‌توان فهمید نسخه سفارشی از مودم هواوی B5142 است. 

یک مودم رومیزی TD-LTE در رده Cat4 با سرعت ۱۲۰ مگابیت بر ثانیه و ۲ درگاه شبکه اترنت، یک درگاه RJ11 تلفن خانگی، شیار سیم‌کارت و وای‌فای ۸۰۲.۱۱n. واقعا چیزی بیشتر درباره این مودم نیست که بیان شود.

وزن آن ۴۰۰ گرم است تا نشان دهد کاملا یک مودم رومیزی TD-LTE است. از باندهای فرکانسی B41 و B43 پشتیبانی می‌کند و ۱۶ کاربر به طور همزمان می‌توانند به آن وصل شوند.

در سایت هواوی این مودم یک CPE Indoor برای مصارف TDD معرفی شده است و یک مودم قدیمی محسوب می‌شود. قیمت این مودم روی سایت ایرانسل نامشخص است ولی روی دیجی‌کالا با قیمت ۶۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. 

همه این مودم‌ها قفل شده (لاک) هستند و قاعدتا نباید سیم‌کارت‌های اپراتورهای دیگر روی آن‌ها فعال شود. به نظرم این مودم‌ها چیز خاص جدیدی ندارند که باعث هیجان‌زدگی ما شود و گرهی از مشکلات کاربران در تهیه یک مودم مناسب و خوب باز کند.

سعی می‌کنم به‌زودی هریک از این مودم‌ها را به طور مفصل‌تری بررسی و مشخصات آن‌ها را تعیین کنم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫15 دیدگاه ها

  1. چنتا توضیحات پیرامون تکمیل کردن مطلب فوق
    مودم ۵۱۴۲ ایرانسل تقریبا جز اولین سری مودم موجود برای سرویس اینترنت ثابت بود که مختص تغیر مودم های سرویس قدیمی وایمکس به تی دی بود و به همین دلیل هیچ گاه بصورت رسمی در فروشگاه ایرانسل برای فروش مستقل قرار نکرفت و شرکت تولید کنده gemtek هست
    مودم i40-e1 محصول یک شرکت ایرانی با نام تجاری لینوتک هست که میتونین مشخصات دستگاه اصلی در دیجی کالا پیدا کنید
    مودم بعدی i40-b1 ساخت ایران با نام تجاری یوتل هست که میتونین باز هم مشخصات دستگاه اصلی رو در وبسایت سازنده اصلی مشاهده کنید
    و اینکه طبق مطالب دوست عزیزم اقای محمدی زاده تمام این مودم ها قدیمی هستن و بعضا هیچ پشتیبانی نرم افزاری در انتظارتون نیست

  2. با تشکر. من ی سوال دارم.
    ایا با خرید مودم های انلاک، اپراتورها بسته های نتشونو رو اون مودم ها فعال میکنن یا هزینه ای چیزی داره؟

    1. دوست عزیز سلام
      بیشتر از هر مودم دیگر در سایت شبکه‌چی درباره مودم تی اف آی ۶۰ صحبت کردیم. یک سرچ ساده در سایت چندین مقاله به شما می‌دهد
      در کل باید گفت این روزها قابل قبول‌ترین مودم TD-LTE در بازار است.

  3. سلام ببخشید من چند تا سئوال داشتم
    آیا مودم FD- i40 B1 مودم خوبی هست؟؟؟
    آیا مودم قدیمی هستش؟؟؟
    ارزش خرید رو داره یانه؟؟؟
    ممنون میشم اگه به سئوالاتم پاسخ بدید

    1. سلام
      اصلش یک مودم ایرانی برند یوتل هست
      از نزدیک با آن کار نکردم ولی مشخصات بالایی ندارد و به نظر می‌رسد برای مصارف تک نفره خوب است. اگر انتظار بالایی از یک مودم ندارید و دنبال مودمی رومیزی هستید؛ شاید بد نباشد

      1. سلام
        ببخشید من دنبال یک مودم میگردم که ۳ نفر بتونن ازش به راحتی استفاده کن ، سرعت اینترنتش هم بالا باشه تا جواب گوی بازی های انلاین باشه ، نیازی هم به خط تلفن ثابت نداشته باشه و بی سیم باشه و درضمن قیمتش هم مناسب باشه در حد
        (۶۰۰ تا ۷۰۰ تومن)
        اگه یه مودم خوب بهم پیشنهاد بدید ممنون میشم

        بنظرتون مودم های FD-i۴۰ B۱ و FD-i۴۰ E۱ گزینه های خولی هستند؟؟؟

        1. سلام
          مودم‌های ایرانسل FD-i۴۰ B۱ و FD-i۴۰ E۱ اصلا گزینه خوبی برای شما که می‌خواهید بازی آنلاین کنید نیستند.
          نیاز به مودم‌هایی قوی‌تر و سریع‌تر دارید. در لینک زیر چند مودم همراه و دسکتاپ ۴G برای بازی معرفی کردم. هر کدام را در بازار پیدا کنید و بخرید مناسب هستند البته قیمت کمی بالایی دارند:
          https://shabakehchi.com/buyer-guide/10152/best-modem-4g-lte-for-gaming

  4. سلام دوستان.من دوماهه مودم ۲۱۰۱ ایرانسل TDLTE خریدم ولی متاسفانه نه تو خونه ونه تو بالکن و نه حتی پشت بوم و حیاط هم تست کردم آنتنش از دوتا بیشتر نمیشه!!درصورتی که بمن گفتن تو خونتون رو چک کن ببین کجا ۴تا آنتنش پرمیشه همونجا بزار.همسایه هامون دارن و ۴تا آنتنش پر میشه ولی برای من نمیشه!!،.لطفا راهنماییم کنین؟!!.
    خواهشا کمکم کنین اپراتور دوبار منو پیچوند جوابمو نداد.

    1. سلام
      نیازی به درآوردن سیم‌کارت نیست. با داشتن شماره موبایل سیم‌کارت می‌توانید وارد سایت ایرانسل شده و بسته بخرید یا اپلیکیشن ایرانسل را نصب کنید و بسته خریداری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا